۹ ماده غذایی موثر در پیشگیری از سکته مغزی

mousavi
برای کاهش این خطر و حفظ سلامت مطلوب، عادت تغذیه ای جدیدی را در پیش بگیرید و این خوراکی ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان پس از بیماری های قلبی و سرطان است. گرچه نمی توان به طور کامل از این بیماری پیشگیری کرد اما مطالعات بسیاری نشان می دهد که رعایت عادات صحیح زندگی و از جمله برنامه غذایی مناسب می تواند موجب پیشگیری از سکته مغزی تا حدود 30% شود. البته با رعایت چنین عاداتی از ابتلا به دیگر بیماری ها نیز پیشگیری می شود و کیفیت زندگی نیز بهبود می یابد.

مواد غذایی که به سلامت مغز کمک می کند!

شاید تصور می کنید اکثر افرادی که دچار سکته مغزی می شوند بین 55 تا 70 سال سن دارند. در حالی که این طور نیست. متاسفانه سکته های مغزی به طور اتفاقی در اکثر جوانان نیز مانند سالمندان رخ می دهد. گرچه نمی توان زمینه های وراتث و ژنتیک را نادیده گرفت اما تغذیه صحیح و دوری از استرس و اضطراب می تواند احتمال بروز سکته های مغزی را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای کاهش این خطر و حفظ سلامت مطلوب، عادت تغذیه ای جدیدی را در پیش بگیرید و این خوراکی ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

هویج

با توجه به تحقیقی که در دانشگاه هاروارد آمریکا صورت گرفت، مصرف 5 هویج در هفته موجب کاهش خطر سکته مغزی تا 50% می شود. باید توجه داشت که هویج منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که مانع از تشکیل لخته های خون در عروق می شود و جریان خون را تسهیل می کند.

کلم بروکسل

این نوع کلم سرشار از پتاسیم و فولات است که نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به افزایش کلسترول و تجمع زیاد چربی ها در عروق دارند و البته می توانند به دفع مواد سمی از طریق ادرار نیز کمک کنند.

آووکادو

آووکادو میوه ای سرشار از چربی های عالی برای مغز مانند امگا 3 است که قدرت پیشگیری از اکسیداسیون سلولی و پیری زودهنگام را دارد. تصمیم بگیرید روزی نصف آووکادو را میل نمایید!

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی معجزه طبیعی آنتی اکسیدان ها از جمله لیکوپن است که این ماده می تواند به خاطر کاهش فشار خون و سیال شدن جریان خون، در پیشگیری از سکته مغزی مؤثر باشد. وجود مقدار بالای هموسیستئین در گوجه فرنگی، آن را به خوراکی بسیار عالی برای کاهش خطر سکته مغزی مبدل کرده است.

ماهی ساردین همراه با روغن زیتون

اگر یک تا دو بار در هفته این ماهی را میل کنید به حفظ سلامت مغز کمک زیادی کرده اید زیرا ماهی ساردین منبع طبیعی چربی های سالم، کلسیم و ویتامین D است. البته یک نکته را هنگام مصرف‌ آن رعایت کنید. اگر کنسرو این ماهی را تهیه کردید و در یک وعده مصرف همه ماهی تمام نشد، باقیمانده را در بسته بندی اصلی نگه ندارید و آن را در ظرف شیشه ای یا غیر فلزی بریزید.

طالبی و هندوانه

این دو میوه خوشمزه تابستانی سرشار از آب، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست و در عین حال مقدار کمی سدیم دارد. این ویژگی ها برای کاهش کلسترول خون و پیشگیری از تصلب شریان مفید است. حتما مصرف روزانه طالبی و هندوانه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چای سبز

نوشیدن یک فنجان چای سبز را هرگز فراموش نکنید! چای سبز منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و ترکیبات مفید برای کاهش کلسترول و مقابله با تحلیل شناختی است. برای بهره مندی بیشتر از خواص چای سبز، آن را 20 دقیقه پس از هر وعده غذای اصلی بنوشید.

جو دوسر

معمولا در ترکیب غلات صبحانه از جو دوسر استفاده می شود. جو دوسر به کاهش سطح قند خون کمک می کند و کلسترول بد را در پایین ترین حد نگه می دارد. همچنین به خاطر داشته باشید که این غله برای کاهش استرس نیز مفید است زیرا مقدار قابل توجهی ریزمغذی های مفید برای مغز مانند روی و آهن دارد.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

راه‌های پیشگیری از سکته مغزی

2 عامل پنهان اما موثر در بروز سکته مغزی را می شناسید؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ