چرا پا در خواب می‌گیرد؟

mousavi
بسیاری از ما تجربه گرفتگی پا در هنگام خواب و دراز کشیدن را داشته ایم. به عقیده دانشمندان این امر کاملا طبیعی بوده و علت آن تغییر در ساختار کشش ماهیچه های ساق پا است.

در هنگام خوابیدن در وضعیت طاق باز، در بسیاری از موارد گرفتگی های خفیفی در پا ایجاد می شود که برای بسیاری از ما غیرطبیعی بوده و حتی در برخی از موارد به مراجعه به پزشک منتهی می شود ولی علت این امر از نظر علوم پزشکی بسیار ساده بوده و به وضعیت قرارگیری پا و گرفتگی عضله به واسطه کشش عضلات ساق مرتبط می شود.

به این ترتیب بهترین حالت این است که از خوابیدن در وضعیت طاق باز پرهیز کرده و به پهلوی راست خود بخوابیم تا علاوه بر رفع این مشکل، از وارد شدن فشار وزن بدن بر روی قلب نیز جلوگیری به عمل آورده و خواب مناسبی را بدون ایجاد آسیب و درد در بدن تجربه کنیم.

دیگر تئوری معتبر در این باره بر این اساس است که گرفتگی عضلات به عنوان گرفتگی غیرارادی و مداوم یک ماهیچه تلقی می شود که می تواند معلول علل مختلفی نظیر اختلال الکترولیتی، اختلالات عضلانی – عصبی خاص یا مصرف موادمخدر باشد. اغلب این گرفتگی ها در زمان استراحت و خوابیدن اتفاق می افتد. یکی از تئوری ها در این زمینه این است که زمانی که یک عضله کوتاه می شود سعی می کند که خود را منقبض کند. در رختخواب زانوها به طور طبیعی کمی خود را خم می کنند و پاها به ستم پایین مایل می شوند. این حالت باعث کوتاه شدن ماهیچه های ساق پا می شود بنابراین اگر این عضلات از جانب مغز سیگنالی نادرست برای انقباض دریافت کنند دچار گرفتگی می شوند.

به این ترتیب متخصصان نتیجه گیری کرده اند که ساختار گرفتگی عضلات پا در هنگام خوابیدن به هیچ عنوان امر نگران کننده ای نبوده و نباید بیش از حد درباره آن حساسیت به خرج داد و تنها با خوابیدن در موقعیت مناسب و پرهیز از مواد مضر و مخدرها و دخانیات می توان به سادگی جلوی این مشکل را گرفت.

منبع:

مطلب مرتبط:

درمان‌‌ خانگی پادرد با مارچوبه و فلفل هندی

درمان‌ خانگی پادرد با نمک فرنگی اصل

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
غلام حسین محبی پور

غلام حسین محبی پور

1394-05-14 - 05:00 پاسخ

سلام وقت بخیر درخصوص گرفتگی ماهیچه پشت پا وضعف آن بهتر است آمیب ژیاردیا برسی شود.اگر همرا با اسهال و نفخ و همچنین کم خونی بود شک نکن از z آمیب استفاده کن .ممنون از مطالب شما