چرا سکته در جوانان زیاد شده است؟

meysam
سکته؛... شاید تا همین چند سال پیش با شنیدن این کلمه زن یا مرد مسنی را تصور می‌کردیم که قلب خود را گرفته است و درد می‌کشد اما این روزها هر چند وقت یک‌بار از دور و اطراف خبر سکته جوانی را می‌شنویم و با تعجب از خود می‌پرسیم: «سنی نداشت که؛ چرا سکته کرد؟!» اما واقعا چرا این روزها سکته‌های قلبی و مغزی به خصوص در پسران جوان زیاد شده است؟ علائم این سکته‌ها چیست و چگونه می‌توانیم از آنها دور بمانیم؟ دکتر رویا ابوالفضلی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به این پرسش‌ پاسخ می‌دهند.

مجله سیب سبز

سکته؛… شاید تا همین چند سال پیش با شنیدن این کلمه زن یا مرد مسنی را تصور می‌کردیم که قلب خود را گرفته است و درد می‌کشد اما این روزها هر چند وقت یک‌بار از دور و اطراف خبر سکته جوانی را می‌شنویم و با تعجب از خود می‌پرسیم: «سنی نداشت که؛ چرا سکته کرد؟!» اما واقعا چرا این روزها سکته‌های قلبی و مغزی به خصوص در پسران جوان زیاد شده است؟ علائم این سکته‌ها چیست و چگونه می‌توانیم از آنها دور بمانیم؟ دکتر رویا ابوالفضلی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به این پرسش‌ پاسخ می‌دهند.

در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

خطری برای خانم‌ها
سکته مغزی، سومین علت شایع مرگ در انسان‌هاست و احتمال آن با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. تقریبا دو سوم از سکته‌های مغزی در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، چربی خون و همچنین مصرف زیاد سیگار از فاکتورهای خطر سکته مغزی به شمار می‌آیند. در واقع این عوامل تصلب شرایین را تسریع می‌بخشند و می‌توانند باعث ایجاد لخته یا تومور در عروق مغز و درنهایت، سکته مغزی شوند. در افراد جوان‌تر نیز وجود بیماری‌های قلبی و بیماری‌های هماتولوژیک و روماتولوژیک که منجر به افزایش انعقادپذیری خون می‌شود احتمال سکته مغزی را بالا می‌برد. مصرف قرص‌های ضدبارداری توسط خانم‌های مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نیز خطر ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ