سم نهفته در کنسروها

حمیدرضا محمدیان
کنسروهای ناسالم چه تاثیری بر بدن شما می گذارند؟

انتخاب هات داگ پنیر، سیبزمینی نیم پز، پیتزای آماده یا همبرگر نیم پز به نظر گزینههای خوبی میآیند، اما آیا واقعا غذاهای سالمی هستند؟ در مقایسه با غذاهای مورد نیاز ما که بدنمان برای خوردن آنها ساخته شده، مطمئنا مناسب نیستند. معمولا غذاهای نیم پز بسته بندی شده اکثر خوراک روزانه ما را تشکیل میدهند، طبق آمار گرفته شده در صنعت مواد غذایی نزدیک 90 درصد بودجه هر کدام از مواد صرف خرید این گونه غذاها میشود.

متاسفانه اکثر این گونه غذاهای بسته بندی و آماده حاوی افزودنیهایی مثل شیرین کنندهها، نمک، طعم دهندههای مصنوعی، چربیهای کارخانهای، رنگ دهندهها، نگه دارندهها و مواد شیمیایی که محتوی غذا را تغییر میدهند.

اما مشکل فقط بر سر مواد درون آنها نیست بلکه چیزهایی که از آنها حذف میشوند هم دردسر سازند. غذاهای آماده معمولا مواد مقوی لازم را که به طور طبیعی برای حفاظت از قلب مفیدند مثل پنیر حل شدنی، آنتی اکسیدانها و چربی خوب ندارند. حالا اینها را با افزودنیهایش جمع کنید و ببینید چه فاجعهای به بار میآید.

مواد مضر را بشناسید

1-    چربی ترنس

انواع مافینها و کیکهای نیمه آماده یا خمیر آنها، ذرتهای بو داده توسط مایکروفر، سیبزمینیهای نیم پز و حتی کرههای گیاهی یا همان مارگرین که همگی تصور میکنند برای سلامت قلب مفید است، حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شدهاند. چربی ترنس برای بدن بسیار مضر است برای این که کلسترول بدن را به میزان قابل توجهی بالا میبرد. به نوشتههایی از قبیل تا حدودی هیدروژنه، هیدروژنه یا تجزیه شده دقت کنید. معمولا چربیهایی که به طور کلی هیدروژنه شدهاند برای قلب خطری ندارند.

2-    غلات تصفیه شده

انتخاب غلاتی مثل نان سفید، نان‌های باگت، غلات کم فیبر قنددار، برنج سفید یا ماکارونی و پاستاهای سفید به جای غلات سبوس‌دار خطر حملات قلبی را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. باید سعی کنید خریدار با دقت و فهیمی باشید. با الفاظی نظیر«ساخته شده از گندم سفید» یا «هفت غله» گول نخورید معمولا اکثر آنها همان خطرات حمله قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چربی شکم را در بر دارند. تاکنون تحقیقات بسیاری نشان داده است، افرادی که بیشتر از غلات سبوس‌دار استفاده می‌کنند مثل نان‌های تیره رنگ، غلات سبوس‌داری که با شیر برای صبحانه صرف می‌شود، جو دو سر پخته، برنج قهوه‌ای، سبوس گندم و غلات سبوس‌دار دیگر 20 تا 30 درصد کمتر از بقیه دچار ناراحتی‌های قلبی می‌شوند.

 در مقابل، کسانی که بیشتر از غلات تصفیه شده یعنی درون پوست سبوس دچار انواع بیماری‌های بالا به خصوص مشکلات فشار خون و قلب می‌شوند.

بهتر است قبل از خرید محتوی روی بسته را به دقت بخوانید. اگر روی آن گندم سبوس‌دار یا انواع دیگر غلات با سبوس مثل جو بود، برای شما مفید است. میزان فیبر آن باید در هر وعده حداقل سه گرم باشد.

3-    سم سفید

بد نیست بدانید تنها یکچهارم از نمک بدن از طریق نمکدان وارد آن میشود. سهچهارم دیگر آن در واقع نمکی است که از طریق غذاهای آماده مثل کنسروهای سبزیجات و سوپ، چاشنیهایی مثل سس سویا، فستفودها مثل سیبزمینی سرخ کرده، گوشتهایی مثل بیکن، همبرگر و سوسیس وارد بدن میشود.

برخی مواقع هم سدیم به صورت پنهان در خوراکیهایی مثل شیر، چغندر و حتی آب آشامیدنی وجود دارد. خبر مخوف اینجاست که  بدن به سدیم احتیاج دارد. سدیم به منظم بودن فشار خون، حفظ تعادل مایعات بدن، انتقال پالسهای عصبی، ساخت ماهیچه (مثل ماهیچههای قلب) کمک میکند و همچنین برای حفظ حس چشایی، بویایی و لامسه نقش انسانی ایفا میکند و همیشه باید مقدار سدیمی که از طریق اشک، عرق و مدفوع دفع میشود، جایگزین وجود داشته باشد، اما اگر بیشتر از نیاز بدن نمک بخورید چه اتفاقی میافتد؟ بدنتان برای رقیق کردن سدیم اضافی در خون مایعات بیشتری در بدن نگه میدارد.

این عمل باعث افزایش خون میشود و قلبتان را وادار به فعالیت بیشتر میکند و در همین زمان، سدیم اضافی رگها و شریانها را تنگ میکند و در نهایت باعث بالا رفتن فشار خون میشود. حد مناسب سدیم در روز 1500 میلیگرم است که نمونه عینی آن سهچهارم قاشق چایخوری نمک است. 40 درصد نمک روی میز را سدیم تشکیل میدهد و 60 درصد آن را کلراید. افراد مسنتر باید کمتر از این میزان نمک مصرف کنند تا عمل بالا رفتن طبیعی فشار خون را که با افزایش سن اتفاق میافتد، خنثی کند.

 

4-    قندهایی با فراکتور بالا

 

در مقایسه با طعم دهندههای قدیمی، این مواد جدید هزینه کمتری در بر دارند و طعمشان شیرینتر است و با مواد دیگر راحتتر مخلوط میشوند. امروزه هر فرد حدود 31 کیلو از این مواد را در سال از طریق نوشیدنیها و شیرینی جات دریافت میکند. این ماده قندی در بسیاری از مواد غذایی یخ زده موجود است. این نوع قند در نان باعث نرم شدن و قهوهایتر شدن آن میشود، بنابراین در نانهای سبوسدار نان همبرگر و مافینها نیز وجود دارد. در بیکن، سس اسپاگتی، نوشیدنیها و حتی سسهای گوجهفرنگی یا همان کچاپ هم به وفور یافت میشود. تحقیقات جدید نشان داده است که این ماده قندی مایع سوخت و ساز بدن را دچار مشکل میکند و خطر بیماری قلبی و ابتلا به دیابت را افزایش میدهد. حتی دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که شربت قندی با فراکتوز بالا باعث افزایش اشتها و زیادهروی در خوردن میشود. به نظر میرسد یکی دیگر از عواقب مخرب مصرف این ماده تحریک کبد برای ترشح نوعی ماده مضر برای قلب در خون باشد. علاوه بر این، فراکتوز باعث دفع و از بین رفتن ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن میشود و باعث ایجاد کلسترول و قند خون میشود. برای تشخیص این که ماده غذایی بسته بندی که خریداری میکنید چقدر حاوی این ماده است به عبارتی نظیر«کورن سوئیتنر»، «کورن سیراپ» یا « کورن سیراپ سالید» توجه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ