درمان چاقی با ترکیب شاهدانه و ویتامین A

mousavi
شاهدانه دارای ترکیبی فعال به نام "سیستم اندوکانابینوئید" است که در تنظیم اشتها و تشکیل چربی نقش دارد. ویتامین A نیز دارای ترکیبی فعال به نام مسیر پیام‌رسانی اسید رتینوئیک دارد که تجمع چربی‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه دیکین دریافتند ترکیب به دست آمده از شاهدانه و ویتامین A می‌تواند به عنوان امیدی تازه در درمان چاقی محسوب شود.

نتایج این پژوهش برای نخستین بار نشان می‌دهد ترکیبات خاصی در شاهدانه و ویتامین A با یکدیگر می‌تواند رسوب لیپیدها (چربی‌ها) را کاهش دهند.

شاهدانه دارای ترکیبی فعال به نام “سیستم اندوکانابینوئید” است که در تنظیم اشتها و تشکیل چربی نقش دارد. ویتامین A نیز دارای ترکیبی فعال به نام مسیر پیام‌رسانی اسید رتینوئیک دارد که تجمع چربی‌ها را کاهش می‌دهد.

برای آزمایش تأثیر این دو ترکیب، محققان از گورخر ماهی و سلول‌های انسانی استفاده کردند؛ گورخرماهی ویژگی‌هایی دارد که نگهداری، اداره و مشاهده کردن آنها در آزمایشگاه را آسان می‌سازد، همچنین گورخرماهی در درخت فیلوژنتیک در فاصله کمتری از انسان قرار گرفته و در بسیاری از صفات زیستی نسبت به موجوداتی که خویشاوندی دورتری نسبت به این موجود قرار دارند، انسان شباهت بیشتری به آن دارد.

این صفات زیستی شامل ژن‌ها، فرایندهای تکوین و نمو، آناتومی، فیزیولوژی و رفتارها است. این یک مزیت است که جانوران آزمایشگاهی بی‌مهره ندارند.

فرآیند مکمل دو ترکیب ذکر شده در کاهش رسوب‌های چربی، پتانسیل مناسبی را در درمان ایمن و مؤثرتر چاقی پیش روی محققان قرار داده است.

این پژوهش در مجله “Endocrinology “منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مطلب مرتبط:

خواص و فواید سیاه دانه چیست؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ