کم خوابی موجب مرگ زودرس می شود؟

mousavi
مطالعات پژوهشگران نشان داده است، خواب کمتر از شش ساعت در روز موجب بیماری‌های قلبی، آلزایمر، زوال یا پوسیدگی بدن و نهایتاً مرگ زودرس می‌شود.

بیش از یک سوم مردم جهان کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند؛ آیا می‌دانید این کمبود خواب مساوی است با ۱۲ درصد افزایش خطر مرگ زودرس؟

کمبود خواب منجر به طیفی از بیماری‌ها و مشکلات در سلامت انسان می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی را نام برد.

لیزا آرتیس عضو انجمن خواب بریتانیا گفت: کمبود خواب یک مشکل فزاینده است، مردم خواب را یکی از اولویت‌های زندگی خود قرار نمی‌دهند، باید مراقب باشیم فاکتورهایی همچون داشتن بچه کوچک، سایر مشکلات محیطی و سلامتی بدن موجب ایجاد تداخل در الگوی خواب نشود.

بروز بیماری قلبی و آلزایمر در اثر کمبود خواب

کمبود خواب موجب آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که استرس فرد را زیاد کرده و افزایش سرعت ضربان قلب و فشارخون و نهایتاً بیماری‌های قلبی را به وجود می‌آیند.

تحقیقات اخیر نشان داده است؛ کسانی که به طور منظم شبانه روز کمتر از شش ساعت خواب دارند دچار اختلال در توجه، تمرکز و حافظه می‌شوند که زمینه ساز بروز بیماری آلزایمر است.

آرتیس گفت: کمپین‌های سلامتی در انگلستان مردم را ترغیب به ایجاد تغییراتی در سبک زندگیشان می‌کند؛ این کمپین‌ها توصیه می‌کنند مردم سیگار نکشند، کمتر مشروبات الکلی استفاده کنند، بیشتر ورزش کنند و خوابشان را بهبود بخشند.

کمپین سلامت عمومی انگلستان در بیانیه‌ای که ماه گذشته منتشر کرد نوشت: تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از روند» پیرشدن» بیولوژیکی است؛ مابقی آن «زوال یا پوسیدگی» و یا «وخامت و بد‌تر شدن» می‌باشد که کاملا قابل پیشگیری و مدیریت است. سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سال برای ایجاد تغییرات بسیار خوب است که همواره مورد غفلت قرار می‌گیرد.

مطالعات اخیر دانشمندان دانشگاه سورری نشان داده است؛ ‌ بیش از ۷۰۰ ژن بدن در اثر کم خوابی (خواب کمتر از شش ساعت) دستخوش تغییرات می‌شوند که این امر سلامتی را تهدید می‌کند و موجب ۱۲ درصد افزایش خطر مرگ زودرس می‌شود.

منبع: سینا

مطلب مرتبط:

شما هم دچار کم خوابی هستید؟

برای بی‌خوابی دنبال چاره می‌گردید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ