برای زیبایی دندانهایتان انقلاب کنید!

حمیدرضا محمدیان
روش های ساده برای زیبایی دندان ها

همه ما میدانیم که مواد غذایی عالی در تندرستی بدن نقش مهم و به سزایی دارند. مسلما یک رژیم غذایی عالی و مناسب برای سلامت دندان نیز لازم و ضروری است. تنها مواد قندی و شیرینی نیست که دشمن اصلی دندان محسوب میشود، جالب است بدانید بسیاری از مواد غذایی که مواد سالم و مغذی به شمار میآیند باعث پوسیدگی و خرابی دندان میشوند. در عوض بسیاری از مواد غذایی هستند که مانع از خرابی دندان، پوسیدگی، بیماریهای لثه و حتی بوی بد دهان میشوند. در این جا به مواردی اشاره میکنیم که در سلامتی دندان نقش موثری دارد:

 

مصرف کربوهیدرات را به وعدههای غذاییتان محدود کنید

یک بسته چیپس یا حتی سیبزمینی سرخ کرده میتواند به همان اندازه برای دندانها و لثهها مخرب باشد که شکلات و شیرینی مخرب است. همه کربوهیدراتها سر انجام به گلوکز و مواد قندی تبدیل میشوند که میتوانند منجر به تشکیل پلاک روی سطح دندان و لثهها شوند. این پلاکها عامل اصلی بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان است. مواد حاوی کربوهیدراتخاصیت چسبندگی دارند که همین امر باعث میشود بیشتر به سطح دندان بچسبند و منبع تجمع باکتریها شوند. بنابراین توصیه میشود حتیالمقدور مواد حاوی کربوهیدرات را تنها به وعدههای غذاییتان محدود کنید و دیگر از آن به عنوان تنقلات میان وعدهای استفاده نکنید. چنانچه این مواد غذایی را در کنار سایر مواد غذایی در وعدههایتان استفاده کنید، دندانها کمتر آسیب میبینند.

چای سبز و حتی چای معمولی حاوی پلیفنل، نوعی آنتی اکسیدان است که مانع از چسبیدن پلاک باکتری به سطح دندانهایتان  میشود و در کاهش پوسیدگی و بیماریهای لثه کمک میکند. به گفته یکی از متخصصین، چای همچنین باعث کاهش بوی بد دهان میشود چون از رشد باکتریهایی که منجر به بوی بد دهان میشود جلوگیری میکند. بسیاری از انواع چای حاوی فلوراید هستند که از ساختمان دندان در مقابل پلاک باکتری محافظت میکنند.

در مصرف نوشیدنیهایتان دقت کنید

اکثر نوشیدنیها ، آب میوهها و نوشابهها حاوی اسید نیتریک و اسید فسفوریک هستند که باعث خرابی و پوسیدگی دندان می شوند، حتی اگر نوشیدنی رژیمی و بدون قند باشد. شما میتوانید این نوشیدنیها را با نی بنوشید تا حداقل در برخورد کمتر با سطح دندانهایتان قرار گیرد.

از سوی دیگر باید بدانید که ویتامین C نوعی ویتامین است که تمام سلولهای بدنتان را مقاوم نگه میدارد. بنابراین همانطور که این ویتامین برای سلامت پوستتان لازم است، مصرف آن برای سلامتی لثه و دندانهایتان نیز توصیه میشود. افرادی که کمتر از 60 میلیگرم در روز ویتامین C مصرف میکنند 25 درصد بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان قرار میگیرند. افرادی که 180 میلیگرم در روز ویتامین C مصرف میکنند کمتر دچار پوسیدگی دندان و ناراحتیهای لثه میشوند.

 

دوست و دشمن های سفیدی دندان

تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه 800 میلیگرم و بیشتر کلسیم مصرف میکنند کمتر در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان و ناراحتیهای لثه قرار میگیرند. علت این است که 99 درصد کلسیم موجود در بدن در استخوانها و دندانها ذخیره میشود. مواد لبنی مانند پنیر، شیر و ماست باعث استحکام و سلامتی دندانها میشود. این میزان برای خانمهای جوان روزانه حدود هزار میلیگرم و برای افراد مسنتر 1200 میلیگرم توصیه میشود. بسیاری از افراد از داشتن دندانهای زرد و خراب نالاناند و به خصوص وقتی میخواهند بخندند این مسأله بیشتر باعث ناراحتی آنها میشود. بهتر است علت اصلی این مسأله پیدا شود و درصدد رفع آن برآیید، چرا که سفیدی و سلامتی دندان در ظاهر افراد نقش به سزایی دارد. دندانهای سفید باعث میشود لبخند افراد جلوه زیباتری پیدا کند. در این جا به برخی از عوامل زردی دندان اشاره میکنیم، چنانچه موارد زیر را دنبال کردید و همچنان زردی دندانهایتان برطرف نشد با دندانپزشکتان مشورت کنید:

نوشیدن بیش از 2 فنجان قهوه در روز باعث تشدید زردی دندان و از بین بردن سفیدی دندان میشود. زرد شدن دندان به خاطر نوشیدن قهوه جنس دندانها را نیز خراب میکند.

 مصرف نوشیدنیها الکلی و مشروبات نیز یکی دیگر از علتهای خرابی دندان و از بین بردن سفیدی دندان است.

 سیگار کشیدن یکی از عوامل زردی دندان است. اگر دقت کرده باشید کمتر فردی پیدا میکنید که سیگار بکشد و در عین حال دندانهای سفید و براق داشته باشد.

 بیماریهای لثه، عفونتهای لثه و باکتریهای پلاکزا نیز باعث زردی دندان میشوند.

بهتر است برای رفع زردی دندان مواد زیر را جدی بگیرید در صورتی که مشکل برطرف نشد دندانپزشکتان را در جریان قرار دهید:

 نوشیدن مشروبات الکلی و قهوه را کنار بگذارید یا میزان آنرا به حداقل برسانید. سیگار کشیدن را کنار بگذارید. این امر نه تنها به سلامت دندانهایتان بلکه به سلامت جسمتان نیز کمک میکند.

 روزانه سبزیجات خام بخورید. سبزیجات خام در سلامتی بدن نقش به سزایی دارد و همچنین در سفیدی دندانهایتان موثر است.

 توتفرنگی نیز خاصیت ویژهای دارد و سرشار از ویتامین C است. میتوانید مصرف آن را افزایش دهید.

 شاید باورتان نشود. اما مصرف توتفرنگی تاثیر به سزایی در سفیدی دندان دارد. البته باید مطمئن باشید که به توتفرنگی آلرژی ندارید.

 هر روز نخ دندان بکشید. نخ دندان در سلامتی و زیبایی دندانهایتان نقش به سزایی دارد.

 دندانهایتان را هر 12 ساعت یکبار مسواک بزنید. مسواکتان را زود به زود عوض کنید. مسواکهایی که کهنه شده باشند پلاک و باکتریها را به خوبی تمیز نمیکنند.

 از مواد طبیعی برای سفید کردن دندانهایتان استفاده کنید.

 کمی پودر بادام سوخته روی دندانهایتان بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید و نتیجه معجزه آسای آن را تا روز چهارم مشاهده کنید.

 روی خمیر دندانتان کمی نمک ریخته و مسواک بزنید. مواد آلی موجود در نمک از زردی دندانها جلوگیری کرده و در رفع پلاک کمک چشمگیری است. همچنین سفیدی را به دندانهایتان هدیه میدهد.

یکی دیگر از روشهای مفید خانگی برای سفیدی دندان این است که برگ درخت برگ بو (رند) را به دندانهایتان بمالید. تجربه نشان داده که این کار یکی از موثرترین روشهاست.

چنانچه هیچ یک از این کارها موثر واقع نشد:

 سراغ دندانپزشکتان بروید تا در صورت نیاز جرمگیری انجام دهد یا از روشهای موثر مانند روکشهای سرامیکی استفاده کند.

 همچنین میتوانید از سفید کنندههای دندان، انواع خمیر دندانها و محلولهای شست و شوی دندان برای سفیدی دندانهایتان استفاده کنید. فقط هنگام استفاده از آنها باید مطمئن شوید که هیچگونه حساسیتی به مواد ترکیبی آنها ندارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ