سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

najme_d
برای بیشتر مردم، مصرف مواد می تواند برای شان در محل کار، خانه، مدرسه و در روابط شان ایجاد مشکل کند، سبب تنهایی شان شود و آن ها را دچار احساس سر افکندگی کند.

اگر نگران خودتان و یا یکی از دوستان یا بستگانی هستید که دچار سوء مصرف مواد است، باید بدانید که کمک به آن ها، با داشتن آگاهی نسبت به اعتیاد و مشکلات در پی آن، ممکن است.

افراد، به دلایل گوناگونی رو به مصرف مواد می آورند. بسیاری از روی کنجکاوی برای اولین بار مواد مصرف می کنند؛ و یا به دلیل اینکه دوستان شان آن ها را تشویق می کنند. برخی هم با این تصور که مصرف مواد به بهبود فعالیت ورزشی آن ها، و یا مسائل دیگری همچون استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند، به این ماده روی می آورند.

فرقی نمی کند که فرد چه میزان از مواد مخدر مصرف کند، اگر مصرف وی به ایجاد مشکلات در زندگی – در کار، خانه، مدرسه، و یا در روابطش- منجر شود، قطعن دچار سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد شده است.

البته همانند بسیاری از بیماری ها، آسیب پذیری نسبت به اعتیاد، در شخصی به شخص دیگر متفاوت است. ژن های فرد، سلامت روان، خانواده و محیط اجتماعی نقش مهمی را در اعتیاد بازی می کنند. اما عوامل خطر زایی که آسیب پذیری فرد را افزایش می دهند عبارت اند از:

  • سابقه خانوادگی اعتیاد
  • سوء استفاده، غفلت، و یا دیگر تجربیات آسیب زا در دوران کودکی
  • اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • استفاده زودرس از مواد مخدر

منبع:   helpguide.org

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ