چه عواملی باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شوند؟

mousavi
علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی که در ایجاد پیر پوستی تاثیر می‌گذارد عوامل‌ دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که باید از آنها دوری کنیم.

مسعود داوودی متخصص پوست و مو با اشاره به تاثیر عوامل مختلف در ایجاد پیری پوست افزود: در ایجاد پیر پوستی عوامل مختلفی تاثیر گذارند که مهمترین آن مربوط به عوامل ژنتیکی است که باعث ایجاد تغییرات پوستی زودرس و در برخی تغییرات دیررس می‌شوند.

متخصص پوست و مو با اشاره به اثرات آفتاب گفت: یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار مسئله آفتاب است کسانی که از نظر شغلی و محل زندگی در تماس طولانی مدت با آفتاب هستند دچار پیری زود‌رس می‌شوند.

پیر پوستی به این معناست که پوست فرد نسبت به هم سن و سالانش پیرتر است. عوامل محیطی هم می‌تواند در روند پیر شدن پوست تاثیر مثبت و منفی داشته باشد.

داوودی به عوارض نور شدید خورشید بر پوست تصریح کرد: نور خورشید اگر به  صورت مداوم به پوست فرد بتابد باعث تخریب رشته‌های ارتجاعی و قوام دهنده پوست می‌شود که در واقع پوست دچار چروک‌های عمیق و افتادگی پوست می‌شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به نوع تغذیه بیان کرد: کسانی که عادت به تغذیه غلط فست فود دارند بر عکس افرادی که به روش سنتی تغذیه می‌کنند، بیشتر دچار مشکلات پوستی می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس پوست توصیه می‌شود که از میوه و سبزیجات به حد کافی در رژیم غذایی استفاده شود.

وی در خصوص مصرف دخانیات اذعان داشت: مسئله‌ای که متاسفانه اخیرا بیشتر باب شده استفاده از دخانیات به اشکال مختلف است که با آسیب به عروق تغذیه کننده پوست، باعث تحلیل رفتن سلول‌های پوست و سایر ضمایم آن می‌شود.

متخصص پوست و مو در خصوص اثرات خواب بر روی پوست می‌گوید: فاکتور دیگری که باعث پیری زودرس پوست می‌شود مسئله خواب است که ترجیح داده می‌شود خواب شبانه و کافی باشد.

مسئله مهم دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد: مسئله استرس است که البته طولانی مدت و مزمن، ضمن آسیب به ارگان‌های مختلف می‌تواند در پوست پیری زود‌رس ایجاد کند.

مسعود داوودی در پایان خاطر نشان کرد: با اجتناب از این عوامل آسیب رسان و توجه به رژیم تغذیه مناسب می‌توان از پیری زودرس پوست جلوگیری کرد. در کنار این موارد توصیه می‌کنیم از مواد کمک مغذی و سلنیوم‌دار استفاده شود که خوردن این گونه مواد باعث به تاخیر افتادن پیری پوست می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

برخی از عوامل شایع در ایجاد حساسیت پوستی

علائمی که می توان با آن آلرژی های پوستی را شناخت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ