بیماری MS داریم یا ترس از آن؟

mousavi
بیماری ام اس چند سالی است که به عنوان بیماری قرن معرفی شده است. این بیماری سال ها افراد زیادی را درگیر می کرد ولی به علت عدم وجود امکانات تشخیص، از قبیل ام آر آی و روش های تشخیصی دیگر اعصاب، این عوامل را نمی توانستند توجیح کنند و این بیماری تشخیص داده نمی شد.

در چند دهه اخیر و با استفاده از روش های تشخیصی پیشرفته، و  ایجاد مراکز مغز اعصاب در تمامی دنیا، پزشکان قادر به تشخیص بیماری MS  شده اند. خیلی از افراد، خصوصا از سن نوجوانی تا میانسالی، با هر مشکلی که در سیستم فیزیولوژی بدنشان مواجه می شود، دچار کابوس ابتلا به این بیماری شده و همراه با ترس از بیماری MS  دچار مشکلات روحی زیادی می شوند.

علائمی مانند تاری دیر، خواب رفتن اندام ها، گز گز دست و پا، سر درد و سر گیجه ، باعث نگرانی  می شود  و افراد زیادی به محض رویت این علائم، به پزشکان متعدد رجوع کرده و بررسی های بسیار زیادی را انجام می دهند.

این افراد گاهی نیز  با مراجعه به سایت های مختلف، علائم بیماری را با خود مطابقت می دهند، بارها مریض بااضطراب و نگرانی به پزشکان متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و اولین سوال او این است که آقای دکتر آیا من ام اس دارم؟

بیماری های زیادی می تواند، علام MS را تقلید کند، مشکلات روان تنی یا سایکو سوماتیک، درصد بالایی از بیماری های مغز و اعصاب را شامل می شود. حملات اضطراب (حمله پانیک) می تواند بی حسی و گز گز دست و پا ایجاد کند. بیماران با دیسک های گردن و کمر و با پوشیدن لباس های تنگ و سفت که موجب فشار بر اعصاب محیطی می شود نیز می تواند چنین علائمی را نشان دهد.

بیماری پای بی قرار که فرد احساس نامطلوب در اندام ها دارد، خصوصا موقع خواب، می تواند افراد را نگران ابتلا به بیماری ام اس کند، ولی به عنوان یک پزشک به افرادی که نگران ابتلا به بیماری MS  هستند توصیه می شود که با دیدن هر علامت، ضمن اهمیت به آن نگران نشوند زیرا مواردی که در بالا ذکر شد همگی می تواند علائمی شبیه MS داشته باشد ولی تشخیص این بیماری باید بعد از برسی های دقیق و توسط پزشک متخصص انجام گیرید.

منبع: عصرایران

مطلب مرتبط:

چه عواملی باعث بیماری ام اس می شوند؟

ام اس در کمین چه افرادی است ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ