تومور مغزی و راهکارهای درمان آن

mousavi
تومور مغزی دارای یک سری علائم می‌باشد و با تشخیص به موقع درمان آن تسهیل می‌شود.

دکتر محمدرضا معتمد، متخصص مغز و اعصاب، گفت: تومورهای مغزی، دسته‌ای از بیماری‌هایی می‌باشند که توانایی درگیر کردن مغز را دارند و معمولا تقسیم‌بندی آنها بدین طریق می‌باشد: تومورهای اولیه و تومورهای ثانویه، تومورهای اولیه، تومورهایی هستند که از خود مغز رشد می‌کنند و به دو دسته به نام‌های تومور خوش‌خیم و تومور بدخیم تقسیم می‌شوند.تومورهای ثانویه یا متاستاتیک، از جای دیگر به مغز منتشر می‌شوند.

دکتر معتمد علائم تومورها را بدین طریق برشمرد: تشنج، عدم تعادل، سرگیجه، اختلال در بینایی، اختلال در تکلم، ضعف اندام‌ها و اختلالات حسی، اختلالات رفتاری، بی‌قراری.

وی در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌هایی که برای بیمار به عمل می‌آید، می‌توان به وجود تومور در وی پی برد ولی خوش‌خیم و یا بدخیم بودن آن علاوه بر روش‌های تصویربرداری مثل MRI یا سی تی اسکن است و تا حدودی به پزشک کمک می‌کند، اما تشخیص نهایی آن بر اساس پاتولوژی می‌باشد، بدین معنی که باید از تومور نمونه‌برداری و سپس بر اساس مشخصات میکروسکوپی تشخیص داده می‌شود.

دکتر معتمد گفت: تومورهای خوش‌خیم معمولا در قسمت اطراف خود، کپسولی به منظور جداسازی خود از قسمت مغز دارند، تا از انتشار به سایر قسمت‌ها جلوگیری شود، این تومورها معمولا قابل عمل جراحی می‌باشند.تومورهای بدخیم در اطراف خود هیچ گونه کپسولی ندارند و این امر باعث انتشار آنها به سایر نقاط می‌شود. معمولا درمان تومورهای بدخیم، با عمل جراحی موفقیت‌آمیز نمی‌باشد و لازمه‌ی درمان آنها استفاده از روش‌هایی نظیر رادیوتراپی و شیمی درمانی در موارد خاص می‌باشد.

دکتر معتمد در پایان گفت: تومورهای متاستاتیک نیز، تومورهایی هستند که باید ابتدا مکان اولیه‌ای که تومور از آنجا منتشر گردیده درمان شود و سپس به درمان محل وقوع که همان مغز است پرداخته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

این نشانه‌های تومور مغزی را جدی بگیرید

واکسن کزار به پیشگیری از سرطان مغز کمک می‌کند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ