کنترل دیابت راحت‌تر می‌شود

mousavi
معمولا برخی از افراد که دچار مشکل دندان‌قروچه هستند، از گاردهایی پلاستیکی استفاده می‌کنند که بین دندان‌ها قرار می‌گیرند و مانع از به‌هم خوردن دندان‌ها می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی نوعی گارد جدید ابداع کرده‌اند که علاوه‌بر جلوگیری از برخورد دندان‌ها به هم، شاخص‌های سلامت را چون مقدار لاکتات، کورتیزول و اسید اوریک نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد و علاوه‌بر این، وضعیت سلامت افراد را بررسی ‌می‌کند.

به‌عنوان مثال، دیابت، عملکرد ورزشکاران و تشخیص استرس در سربازان را کنترل می‌کند. درواقع، این گارد جدید به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند میزان اسید اوریک بدن فرد را اندازه‌گیری کند. مقدار اسید اوریک بدن در دیابت و نقرس نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. یک صفحه مدار به اندازه سکه در قسمت پشت گارد کار گذاشته می‌شود. این دستگاه شامل یک حسگر پرینت‌شده روی صفحه است که از جوهر نقره‌ای، آبی پررنگ و آنزیمی موسوم به «اوریکاز» تشکیل شده است.

وقتی این آنزیم در مواجهه با اسید اوریک موجود در بزاق فرد قرار می‌گیرد، با تشکیل هیدروژن‌پروکسید واکنش داده و سپس نسبت به این جوهر عکس‌العمل نشان می‌دهد. چنین موقعیتی، نوعی سیگنال الکتریکی تولید می‌‌کند که دیجیتالی عمل کرده و اطلاعات را به‌طور بی‌سیم و به‌منظور تجزیه و تحلیل به گوشی هوشمند یا تبلت منتقل می‌کند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که گارد دهان تاکنون توانسته ‌میزان اسید اوریک موجود در نمونه بزاق بیماران مبتلا به اسید اوریک بالا را با دقت بالایی انجام دهد. در این بیماری، اسید اوریک بالایی در خون تولید می‌شود.

این گارد جدید بعد از مصرف داروهای کاهنده اسید اوریک می‌تواند با اندازه‌گیری میزان آن در خون، بیمار را از شرایط موجود مطلع کند. پیش از این، تنها با اندازه‌گیری چند نمونه‌ خون امکان بررسی مقدار اسید اوریک خون بیماران وجود داشت ولی با این دستگاه ساده، می‌توان به‌راحتی شرایط بیمار را کنترل کرد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

مطلب مرتبط:

بهترین برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی چیست؟

آیا می دانید برخی از دمنوش های گیاهی برای دیابت مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ