گیاه خواری مفید است یا مضر؟

mousavi
گیاه‌خواران با مصرف نکردن گوشت قرمز کم‌تر در معرفی بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند.

15 درصد مردم دنیا گیاه‌خوار هستند و این آمار رو به افزایش است. گیاهخواران به صورت کلی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که به صورت کلی دو دسته گیاه‌خواری داریم: گیاه‌خوار، خام گیاه‌خوار، هر یک از این گروه‌ها معایب و مزایای خاص خودش را دارد.

گروه خام گیاه‌خواران

دکتر سیستانی متخصص تغذیه در مورد گروه خام گیاه‌خواران اظهار کرد: این گروه از گیاه‌خواری دارای بیشترین عوارض است. در این روش تغذیه؛ گوشت، لبنیات و فرآورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود. خام گیاه‌خوارهان حتی از مصرف قهوه، چای، الکل و سیگار خودداری می‌کنند.

همه‌ی غذاها با منشأ حیوانی و همه‌ی غذاهای پخته شده با دمای بالاتر از 48 درجه سانتی‌گراد را از رژیم غذای خود حذف می‌کنند.

این متخصص تغذیه در توضیح عوارض ناشی از گیاه‌خواری می‌گوید: به علت این‌که بسیاری از سبزیجات خام حاوی انگل‌ها و باکتری‌هایی هستند که تنها با حرارت دیدن از بین می‌روند؛ خام گیاه‌خواری برای بدن انسان نه تنها که مفید نیست بلکه عامل بیماری می‌باشد.

وی افزود: در کلان‌شهرها به دلیل وجود آلودگی آب و هوا اصلا خام گیاه‌خواری توصیه نمی‌شود. خام گیاه‌خواری کمبودهای مواد غذای را هم به همراه دارد. از این رو متخصصان تغذیه خام گیاه‌خواری را مطلقاً به افراد توصیه نمی‌کنند.

رژیمی به نفع قلب

گیاه‌خواری به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که هر یک از این نوع گیاه‌خواری به طرز فکر و اهداف گیاه‌خوار بستگی دارد.

دکتر فرح‌بخش متخصص تغذیه گفت: علل متفاوتی برای انتخاب نوع گیاه‌خواری هست از جمله: جلوگیری از کشتار و خوی حیوانی، کمک به محیط زیست، افزایش طول عمر، آیین و مذهب فرد و …

گروه اصلی و پرجمعیت گیاه‌خواری، گیاه‌خواری مطلق یا پاک گیاه‌خواری است که به نام علمی وگان معروف است.

پاک گیاه‌خواران به کسانی گفته می‌شود که علاوه بر نخوردن گوشت از هر نوع فرآورده حیوانی مانند: لبنیات، تخم مرغ، عسل و … پرهیزمی‌کنند.

تفاوت این دسته با خام گیاه‌خواران در این است که دسته وگان از سبزیجات پخته نیز استفاده می‌کنند.

دکتر فرح‌بخش اظهار داشت: این دسته به علت آن‌که هیچ کدام از محصولات حیوانی را استفاده نمی‌کنند دچار کمبودهایی مثل کلسیم و هم‌چنین آهن، روی، ویتامین B12 خواهند شد. بنابراین گیاه‌خواری مطلق هم مورد تأیید متخصصین تغذیه نمی‌باشد.

وی گفت: دسته دیگری از گیاه‌خواری، گیاه‌خواری لاکتو (Lacto-Vegeterianism) می‌باشد. لاکتوها از محصولات لبنی مانند شیر و ماست و دوغ و … استفاده می‌کنند این دسته کمتر دچار عوارض خواهند بود و کمبودهای کلسیم که در B12 که در افراد وگان بود در این دسته مشاهده نمی‌شود. دسته بعدی گیاهخواران اوو (Ovo-Vegeterianism) هستند. این گروه از تخم مرغ و عسل استفاده می‌کنند. از آنجایی که تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین بسیار خوب استفاده می‌شود آن را ؟؟؟ بیولوژیک پروتئین حساب می‌کنیم؛ پروتئینی که تمام اسید آمینه‌های ضروری بدن را تامین می‌کند.

وی افزود: کسانی که جزو این دسته می‌باشند از لحاظ پروتئینی دچار کمبود نخواهند شد اما هم‌چنان با کمبود کلسیم مواجه هستند.

گروهی دیگر به نام گیاه‌خواری لاکتو-اوو (Lacto-ovo-Vegeterianism) که علاوه بر گیاه‌خواری از محصولات لبنی و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. این گروه با کمبود مواد غذایی مواجه نمی‌شوند و مورد تأیید متخصصین تغذیه می‌باشند.

گروه نیمه گیاه‌خواری (Semi-Vegeteianism) فقط از گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند. برای این گروه هیچ گونه عوارضی وجود ندارد بلکه فواید فراوانی به همراه خود دارد.

دکتر فرح‌بخش در توصیه فواید ناشی از این دسته از گیاه‌خواری می‌گوید: نیمه گیاه‌خواران به علت اینکه گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند کم‌تر در معرض بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق قرار می‌گیرند. در واقع این رژیم غذایی خیلی نزدیک به رژیم مدیترانه‌ای است. یک رژیم غذای بسیار سالم محسوب می‌شود چرا که پروتئین لازم را از گوشت سفید و تخم مرغ دریافت می‌کند و کلسیم را از فرآورده‌های لبنی به بدن می‌رساند و از بالا رفتن اسید اوریک و چربی‌های اشباع شده که همراه با مصرف گوشت قرمز به بدن می‌رسد جلوگیری می‌کند. خطر بیماری‌های قلبی را به شدت پایین می‌آورد.

ارتباط گیاه‌خواری با گروه خوبی

دکتر فرح‌بخش گفت: در 20 سال گذشته یک سری افراد سودجو که در زمینه علم تغذیه فاقد تخصص هستند رژیم‌های عجیب و غریبی را به مردم تجویز می‌کنند که هیچ پایه و اساس علمی ندارد. یکی از این رژیم‌ها، رژیم بر اساس نوع گروه خونی می‌باشد، نوع تغذیه مصرفی به گروه خونی بستگی ندارد و هنوز مقاله علمی در این زمینه به چاپ نرسیده است.

وی در ادامه گفت:‌هیچ‌گونه از گروه خونی‌ها از گیاه‌خواری منع نمی‌شوند. فقط افرادی که التهاب معده‌ دارند و معده آن‌ها با سبزیجات خام سازگار نیست، کسانی که فقر آهن دارند، کودکانی که در سن رشد هستند، خانم‌های باردار، ورزشکاران گیاه‌خواری توصیه نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

فواید گیاه خواری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ