چگونه ضریب هوشی کودکمان را بالا ببریم؟

mousavi
آی ‌کیو هوشی اکتسابی است که با افزایش آن کودکان باهوش‌تری خواهیم داشت.

دو نوع هوش داریم. هوش هیجانی که عامل افزایش دهنده آن تجربه است و دیگری هوش شناختی که یک هوش ارثی می‌باشد.

علی باجلان، متخصص و مشاور مسائل خانوادگی در مورد هوش شناختی اظهار کرد: هوش شناختی یا به اصطلاح روان‌شناسان آی‌کیو، توانایی هر فرد در حل مسائل و محاسبات ریاضیات می‌باشد. آی کیو هوشی هست که منطق هر فرد را شامل می‌شود هر قدر یک فرد در تحلیل مسائل فلسفی قوی‌تر باشد آی‌کیو بالاتری دارد. آی‌کیو هوشی هست که از طریق پدر و مادر به فرزند به ارث می‌رسد.

وی افزود: قبل از به دنیا آمدن کودک در دوران بارداری با یک سری رژیم‌های غذایی می‌توان ادعا کرد که مقداری آی‌کیو کودک را می‌شود بالا برد. اما در کل آی‌کیو هر فرد بیشتر ارثی بوده و مقدار ثابتی دارد.

هوش هیجانی

باجلان گفت: هوشی که عامل موفقیت افراد محسوب می‌گشت همین هوش آی‌کیو بوده است اما تحقیقات اخیر بر روی افراد موفق باعث رد این نظریه شده است.

در سال‌های اخیر افرادی بوده‌اند که با ضریب پایین آی‌کیو توانسته بودند موفقیت‌های چشمگیری در جامعه علمی به دست آورند. از این رو تشخیص افراد موفق و ناموفق از هم از روی آی‌کیو یک روش منسوخ شده‌ای به حساب می‌آید.

وی اشاره کرد: بعد از بررسی‌های دقیق و تحلیل‌های علمی روانشناختی به این نتیجه رسیدند که علل موفقیت افراد هوش هیجانی است. هوش هیجانی یا همان اصطلاح روانشناسی ایی‌کیو (EQ) هوشی است که از طریق آن می‌توانیم احساسات‌مان را بشناسیم و آن را کنترل کنیم. همین طور احساسات دیگران را درست تشخیص بدهیم و بتوانیم رفتار مناسبی با آن‌ها داشته باشیم.

علی باجلان در ادامه گفت: هوش هیجانی یا ایی‌کیو چون ارثی نیست و جنبه اکتسابی دارد به راحتی می‌شود میزان هوش را افزایش داد. یک سری مهارت‌هایی وجود دارد که با یادگیری آن‌ها می‌توان هوش هیجانی را بالا برد. تحقیقات اخیر بر روی عامل موفقیت افراد اصلی‌ترین شاخص میزان ایی‌کیو هر فرد در نظر گرفته‌اند.

استمرار یادگیری ریاضیات

متخصص و مشاوره خانواده در خصوص استعداد و یادگیری ریاضیات می‌گوید: بچه‌هایی که استعداد یادگیری ریاضی ندارند دارای اختلال در یادگیری می‌باشند که اصطلاح علمی آن لرنینگ دیزوردر (Learning Disorder) می‌باشد. کودکانی که به این اختلال متبلا هستند ریاضی را نمی‌فهمند درک درستی از مفهوم جمع ندارند و یا تفریق، مفهوم تقسیم کردن را متوجه نمی‌شوند. این گونه کودکان جزء بیماران LD یا لرنینگ دیزوردر قرار می‌گیرند که پروسه‌ی درمانی خاصی دارد و حتماً به کمک یک روانشناس باید درمان شوند.

وی افزود: شمار زیادی از بچه‌ها هستند که ریاضی را می‌فهمند اما زمان کافی برایش ندارند. یکی از عامل‌های نمره پایین گرفتن در درس ریاضی مطالعه نادرست آن درس است. کودکی که می‌تواند از درس دینی و تاریخ و دروس حفظ کردنی از این قبیل را با نمره معقولی پاس شود پس حتما می‌تواند ریاضی را یاد بگیرد اما باید در نحوه‌ی آموزش و یادگیری آن تجدیدنظر شود. مبحث ریاضیات در دوران ابتدایی تنها درسی هست که روش یادگیری آن با دیگر دروس فرق دارد. ریاضی را نمی‌شود حفظ کرد. ریاضی نیاز به تمرین و فهمیدن و درک کردن دارد. اگر نحوه‌ی مطالعه اصلاح شود حدود 80 تا 90 درصد مشکلات بچه‌های ما حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در صد بسیار کمی از کودکان دچار اختلال LD هستند در جامعه آماری ایران حدود یک یا دو درصد از کودکان به بیماری LD مبتلا هستند و دو درصد هم به ADH یا پیش فعالی مبتلا هستند که توانایی یادگیری ریاضی را ندارند. تشخیص بیماری LD و ADH فقط توسط روان‌شناسان و مشاوران مدارس امکان‌پذیر و قابل درمان هست.

افزایش هوش کودک با بازی‌های مناسب

باجلان گفت: در دوران نوزادی یک محیط غنی فراهم کنیم و اجازه بدهیم که کودکان کارهای خود را به صورت مستقل انجام بدهند. برای کودکان محیط امن آموزشی فراهم بکنیم. از وسایل کمک آموزشی استفاده کنیم از قبیل خمیرهای بازی، جعبه‌های شن، پازل‌ها و معماهای با درجه‌بندی سنی که در بازار وجود دارد هوش کودک یا همان ایی‌کیو را افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: پدر و مادرها با ایجاد بازی‌های جدید و سنتی می‌تواند نقش بسزایی در باهوش‌تر شدن کودکان داشته باشند. امروزه استفاده از تبلت‌ و بازی‌های جنگی رایانه‌ای کودکان ما را نسلی پرخاشگر و منزوی بار آورده است. کودک باید در اجتماع قرار بگیرد موقعیت سنجی کند روابط را پیش‌بنی کند یاد بگیرد برای خود دوست پیدا کند. همه‌ی این مهارت‌ها و تمرین‌ها نقش به‌سزایی در افزایش هوش کودک دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

برای تقویت هوش کودک در بارداری چه کنیم؟

برای تقویت هوش کودک از شش ماهگی تا یک سالگی چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ