شما هم گرفتار گل مژه شده اید؟

mousavi
محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان می‌گوید: گل مژه به نوعی از بروز عفونت یا التهاب در غدد چربی پلک سرچشمه می‌گیرد که عامل آن باکتری استابیلوکوکاک شناخته شده که قابلیت ایجاد گل مژه به شکل برجستگی دردناک در داخل یا خارج از پلک را دارد.

گل مژه بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل مژه می‌شود. همچنین سرمای هوا در ایجاد گل مژه تأثیرگذار است. گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می‌کند و در طول 4 تا 5 روز نوک آن متورم می‌شود و سپس سرباز می‌کند.

گل مژه هایی که کیست می‌شوند

ورم لبه پلک، درد و قرمزی آن از علائم گل مژه است. این علائم به مدت چند روز شدید شده و به تدریج فروکش می‌کند و گاهی اوقات اگر درمان لازم ایجاد نشود، تبدیل به کیست شده و ممکن است به جراحی و تخلیه نیاز پیدا کند.

دیابتی‌ها و آنان که چربی خون دارند  بدانند…

افرادی که در معرض آکنه (یکی از شایع ترین بیماری‌های پوستی) هستند بیشتر در معرض گل مژه قرار دارند. مالیدن مژه‌ها نیز زمینه را برای ایجاد گل مژه آماده می‌کند و گاهی لبه پلک نیز التهاب پیدا می‌کند.

ابتلا به گل مژه متعلق به سن خاصی نیست بلکه از بیماری‌های رایج نوزادان به شمار می‌رود و هم بزرگسالان در همه سنین نیز ممکن است به آن دچار شوند. میزان ابتلا به گل مژه در نژادهای مختلف یکسان است ولی در دهه‌های سوم تا پنجم عمر بیشتر دیده می‌شود معمولاً گل مژه در مبتلایان به بیماری‌هایی همچون دیابت یا دیگر بیماری‌های مزمن بیشتر ظهور می‌کند.

افرادی که چربی خون بالا دارند نیز در معرض ابتلا قرار دارند چون بالا بودن چربی احتمال انسداد غدد چربی سوز را افزایش می‌دهد اما در این بیماران پایین آمدن چربی خون معمولاً از احتمال انسداد نمی‌کاهد.

با گل مژه‌ها چگونه رفتار کنیم؟

محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: گل مژه به نوعی از بروز عفونت یا التهاب در غدد چربی پلک سرچشمه می‌گیرد که عامل آن باکتری استابیلوکوکاک شناخته شده که قابلیت ایجاد گل مژه به شکل برجستگی دردناک در داخل یا خارج از پلک را دارد.

معمولاً گل مژه با اشک ریزش و حساسیت به نور در مبتلایان همراه است و معمولاً اختلالی در بینایی افراد ایجاد نمی‌کند. همچنین باید دانست که گل مژه‌ها در بسیاری از موارد بدون انجام مداخلات درمانی خاص تدریجاً بهبود می‌یابد.

وی در ادامه گفت: به افراد دچار این عارضه عفونی انجام کمپرس گرم به مدت 10 دقیقه در روز و به دفعات 3 الی 4 مرتبه توصیه می‌شود که به تسریع تخلیه برجستگی و تسکین درد منجر می‌شود.

کی‌پور تصریح کرد: معمولاً به افرادی که دچار گل مژه هستند، توصیه می‌شود تا از اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود با دیگران خودداری نمایند چرا که به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی نظیر حوله می‌تواند به سرایت این عارضه باکتریایی منجر گردد.

تاری دید‌، شکایت اغلب افراد از گل مژه

علائم اولیه این عارضه حساسیت پوست، درد و قرمزی در بخش مبتلاست، علائم بعدی آن عبارتند از خارش، تورم، اشک ریزش چشم، حساسیت به نور و حس ناراحتی هنگام پلک زدن، توده برآمده زرد رنگی نیز در آن قسمت دیده می‌شود. البته بسیاری هنگام زدن گل مژه از تاری دید شکایت دارند که البته گل مژه مستقیماً فرد را دچار تاری دیده نمی‌‌کند، بلکه در مواردی که ضایعه بزرگ باشد، تورم آن بر قرینه فشار می‌آورد و باعث آستیگماتیسم و در نتیجه تاری دید می‌شود. عفونت گل مژه بسیار جزئی است ولی از سه جنبه بسیار اهمیت دارد، یکی ایجاد ظاهر ناخوشایند و دیگری ایجاد درد و بالاخره عواقب احتمالا دردسر سازی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

درمان‌‌ خانگی گل ‌مژه با خمیر چوب صندل

راهکارهای طبیعی برای درمان «گل مژه»

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ