رابطه خواب شبانه با بیماری سرماخوردگی

mousavi
همیشه شنیده‌ایم باید خواب منظم و کافی داشته باشیم؛ در غیر این صورت روز خوبی نخواهیم داشت.

در همین خصوص دانشمندان با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند بیشتر از افرادی که هفت ساعت یا بیشتر خواب شبانه دارند در معرض بیماری‌ها هستند.

براساس اعلام محققان ایالات متحده، افرادی که خواب خوب و کافی در شب نداشته باشند بیشتر دچار ویروس های سرماخوردگی می شوند و بدنشان آسیب پذیرتر است. در واقع طبق این تحقیق، افرادی که شش ساعت یا کمتر می خوابند چهار برابر کسانی که خواب کافی شبانه دارند، در معرض سرماخوردگی هستند. نتایج این بررسی که در نشریه اسلیپ منتشر شده می گوید بی خواب ها بیشتر در معرض بیماری های مسری قرار می گیرند و سلامت آنها هم دیرتر از افرادی که بیشتر از هفت ساعت خواب شبانه دارند، به دست می آید.

بنا به گفته آریک پارتر، روان شناس دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا، هیچ چیز به اندازه خواب کافی روی سلامت فیزیکی بدن تاثیر نمی گذارد. دانشمندان روی 94 مرد و 70 زن با میانگین سنی 30 سال به مدت دو ماه تحقیق کردند و سطوح استرس، خلق و خو و استفاده از الکل و تنباکوی آنها را در این مدت اندازه گرفتند. پس از آن، این افراد یک هفته با مچ بندی که سنسور ارزیابی خواب به آن نصب بود، خوابیدند تا میزان و کیفیت خواب آنها در هر شب بررسی شود. برای تکمیل آزمایش، ویروس سرماخوردگی از راه بینی وارد بدن شرکت کنندگان شد. پزشکان به دقت آنها را زیر نظر گرفتند و بعد از یک هفته نتیجه معلوم شد. محققان دریافتند کسانی که در شب شش ساعت یا کمتر می خوابیدند بیشتر ویروس سرماخوردگی روی آنها تاثیر گذاشته و 2 / 4 برابر بیشتر احتمال بروز بیماری در آنها هست تا آنها که بیش از هفت ساعت خوابیده اند. همچنین کسانی که کمتر از پنج ساعت می خوابیدند 5 / 4 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری بودند.

پارتر در این باره می گوید: وقتی حرف از دفاع بدن در برابر ویروس سرماخوردگی به میان می آید، خواب مهم تر از هر فاکتور دیگری مانند سطح استرس، سن، تحصیلات، درآمد یا آب و هوا ست. خواب می تواند پیشگویی برای پیش بینی احتمال سرماخوردگی باشد. وی می افزاید: لازم است مطالعات بیشتری روی خواب و سلامت انجام شود تا به نتایج بهتری دست یابیم و افراد مغروری را که با خواب کم تا دیروقت کار می کنند قانع کنیم این شیوه زندگی درست نیست و ویروس سرماخوردگی آنها را از پا می اندازد. نتایج تحقیقات نشان می دهد خواب محدود و کم روی سیستم مقاومت بدن تاثیر منفی می گذارد.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

چه رابطه ای بین کم خوابی و سرماخوردگی وجود دارد؟

تسکین دادن و بهبود علائم بیمار می تواند راهی برای درمان سرماخوردگی باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ