روش های نگهداری از دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی را مرتب تمیز کنید.

*کسانی که از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند باید علاوه بر شست و شوی دندان های طبیعی، دندان های مصنوعی را هم، مرتب تمیز کنند.

*برای حذف خرده‌های مواد غذایی و پلاک از سطح پروتز، هر روز آن را مسواک کنید. این کار مانع تغییر رنگ یافتن پروتز نیز می‌شود.

*دست‌دندان را هرگز با مواد سفیدکننده قوی نشویید چون ممکن است نواحی صورتی رنگ پروتز را سفید کند.

* بهترین راه استفاده از قرص‌های ضدغفونی کننده دست‌دندان است که در داروخانه‌ها به‌فروش می‌رسند.

*هرگز پروتز‌ها را در آب داغ قرار ندهید، زیرا باعث تاب برداشتن پروتز می‌شود.

*با گذشت زمان و افزایش سن، دهان بطور طبیعی تغییر می‌کند و ممکن است نیاز به تنظیم مجدد پروتز باشد. استخوان و لثه‌ها تحلیل رفته و پروتز لق می‌شود. پروتز لق مشکلات متعددی مثل زخم و عفونت را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر پروتز شما لق شده است، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مجدداً تنظیم شود.

*خود شما مجاز به تنظیم و ترمیم پروتز دندانی خود نیستید. ممکن است با این کار شما ضرر جدی به پروتز و سلامتی خود وارد کنید. این کار به پروتز صدمه وارد کرده و باعث عدم تطابق صحیح آن در دهان و بروزالتهاب و زخم می‌شود. اگر پروتز شما تطابق خوبی نداشت، دچار شکستگی یا ترک خوردگی شد یا یکی از دندان‌ها لق شد، بلافاصله به ملاقات دندانپزشک بروید. اغلب در‌‌ همان روز، دندانپزشک می‌تواند تغییرات و تعمیرات لازم را انجام دهد. در موارد پیچیده‌تر ممکن است لازم باشد، پروتز به لابراتوار فرستاده شده و ترمیم گردد.

چسب دندان مصنوعی

معمولا کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند از گیر دست‌دندان فک پایین گله دارند. سطح استخوانی کم و حرکت زبان باعث می‌شود پروتز فک پایین روی آرواره پایین سوار نباشد و حین حرف زدن و غذا خوردن حرکت کند. چسب‌های مخصوص دندان مصنوعی در این موارد به کمک دست‌دندان می‌آیند. برای استفاده از چسب، باید دست دندان را شست و خشک کرد، سپس در سه نقطه از داخل پروتز، به اندازه یک نخود، چسب را قرار دهید و دست دندان را در دهان گذاشته، چند دقیقه‌ای صبر کنید تا چسب خودش را بگیرد و ثابت شود. تنها نکته آن است که باید پس از خوردن غذا پروتز را شست تا چسب کاملا از درون پروتز پاک شود. اگر چسب دندان شسته نشود، لایه‌لایه روی هم انباشته شده و محلی برای تجمع میکروب‌ها خواهند شد.

 نوشته دکتر سیامک شایان(دندانه )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ