توصیه هایی برای ناخن های محکم و زیبا

اگر ناخن های شما خیلی راحت می شکنند و به راحتی نمی توانید آنها را مرتب کنید، حتما تا پایان این مقاله با ما باشید.

برای داشتن ناخن هایی محکم تر و دست هایی زیباتر لازم است تا مراقبت های روزانه را در مورد آنها رعایت کنید. احتمال دارد تا زمانی که مشکلی در این اندام ها دیده نشود، چندان توجهی نداشته باشید.

چرا ناخن ها ضعیف می شوند؟

علل مختلفی در ضعیف شدن ناخن ها نقش دارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شوینده های بسیار قوی بدون دستکش
  • دوش گرفتن با آب خیلی گرم
  • استفاده از ناخن ها برای باز کردن یا تراشیدن جسمی
  • ابتلا به قارچ های ناخن
  • ناخن جویدن
  • سوهان زدن بسیار شدید
  • لاک زدن مداوم
  • کمبودهای غذایی
  • سیگار کشیدن
  • عدم مصرف کافی مایعات

اگر ناخن ها در وضعیت سلامت مطلوبی نباشند، نمی توانند یکنواخت رشد کنند، نامرتب می شوند، رنگ طبیعی خود را از دست می دهند، پوسته پوسته، کدر و زرد رنگ می شوند و به خصوص با کمترین ضربه ای می شکنند.

به همین خاطر بسیار مهم است تا به علل بیماری ها و عدم سلامت ناخن ها توجه شود. این اقدامات بسیار مؤثرتر و ساده تر از درمان های جدی است.

توصیه های پیشگیری از ضعیف شدن ناخن ها

شستشوی ظروف با دستکش

این توصیه را خانم ها که مرتب با شوینده ها سر و کار دارند باید رعایت کنند. صابون ها، پاک کننده و شوینده های مختلف بر ناخن ها تاثیر منفی می گذارند زیرا مواد شیمیایی باعث نرم شدن ناخن ها و حساس شدن بیشتر آنها می شود. حتی الامکان ظروف را با دستکش بشویید و از تماس خیلی طولانی مدت دست ها با آب بپرهیزید.

مصرف بیشتر پروتئین ها

ناخن ها نیز مانند موها از پروتئین ساخته شده اند. به همین دلیل اگر تغذیه صحیحی نداشته باشید، ناخن ها وضعیت سلامت مطلوبی نخواهند داشت و به راحتی می شکنند. اگر دچار این مشکل شده اید، به برنامه غذایی روزانه توجه نمایید و مقدار بیشتری گوشت سفید و سویا را مصرف کنید.

افزایش مصرف اسیدهای چرب

اگر این نکته رعایت شود، ناخن ها و پوست سالم خواهند بود. با این حال، چربی ها باید ” خوب ” باشند یعنی از میوه های خشک مانند گردو، سبزیجات، شیر و کره به دست آمده باشد. در مصرف روغن و دانه های کتان نیز تردید نکنید.

ناخن های کوتاه، مشکلات کمتر

گرچه ناخن های بلند زیباتر هستند اما متاسفانه نمی توان همیشه ناخن ها را بلند نگه داشت. برای پیشگیری از شکستگی ناخن ها بهتر است آنها را تا اندازه معمول کوتاه کرد.

همیشه لاک نزنید!

یکی از تکنیک های زیبایی ناخن ها لاک زدن است. با این حال، برای سلامت ناخن ها خوب نیست. زمانی که ناخن ها نمی توانند به راحتی نفس بکشند، زمینه ضعیف و شکنندگی آنها ایجاد می شود. هر روز ناخن ها را لاک نزنید تا ناخن ها استراحت کنند. همچنین هر شب ناخن ها تمیز کنید. در انتخاب پاک کننده دقت داشته باشید زیرا آستون بسیار قوی است و به ناخن ها آسیب می رساند.

دقت در زیبایی های رویایی

گرچه ناخن مصنوعی یا طراحی های روی ناخن جلوه فوق العاده ای به ناخن ها می دهند اما این انتخاب را فقط به موقعیت های خاص مانند جشن عروسی موکول نمایید. در واقع ناخن های مصنوعی باعث ایجاد قارچ های ناخن می شوند و اجازه نمی دهند ناخن به طور طبیعی تنفس کند.

ناخن ها ابزار نیستند!

استفاده از ناخن ها برای انجام کارهای مختلف باعث شکنندگی راحت تر آنها می شود. از ناخن ها برای کندن اتیکت، باز کردن دکمه، باز کردن درب کنسرو و… استفاده نکنید.

همچنین حتما ییک روز در هفته به رسیدگی ناخن ها اختصاص دهید. آنها را در مخلوط آب نمک وروغن زیتون بگذارید، سوهان بکشید، کرم مرطوب کننده بزنید و با حرکات چرخشی ماساژ دهید.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

چگونه از رنگ و شکل ناخن ها، به بیماری خود پی ببریم؟

نکته‌های‌کوچک برای آراستگی بیشتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ