چرا وقتی خسته هستیم، هر چیزی عصبی مان می کند؟

در این نوشته به مطالعه ای که در باره ی خستگی و خواب نامناسب انجام شد خواهیم پرداخت.

در یک مطالعه ی تازه، محققان از دانشگاه تل آویو کشف کردند که واکنش های بیش از حد عاطفی به کاهش مقدار REM (حرکت سریع چشم) هنگام خواب مرتبط است.  و این در حالی است که مرحله ی REM برای حافظه، یادگیری و عملکرد ذهنی همه ی افراد حیاتی است. 

در این مطالعه، محققان 18 داوطلب را مجبور به به خاطر سپردن مجموعه ای از اعداد کردند در حالی که مجبور بودند به تصاویر ناخوشایند و یا حتا منحرفی که برای شان پخش می شد، بی تفاوت باشند. هر فرد کار حفظ کردن خود را در دو روز مختلف به پایان رسانید: یک بار پس از یک خواب نرمال  هفت تا نه ساعته و بار دیگر پس از 24 ساعت بیدار نگه داشته شدن به اجبار!

در تمام مدت محققان فعالیت مغز آن ها را تحت نظر داشتند. در پایان مطالعات مشخص شد گروه دومی که از خواب مناسب محروم بودند و احساس خستگی شدیدی داشتند، به شدت نسبت به تصاویری که برای شان پخش می شد، واکنش عصبی نشان می دادند.

اساسن محرومیت از خواب کافی باعث می شود که مغز در تشخیص این که در کجا باید واکنش احساسی نشان دهد و در چه شرایطی نباید،  ناتوان شود و در حقیقت نتواند میان این دو تمییز قائل شود. (البته یک خبر تکان دهنده این که، علم نشان می دهد که محرومیت از خواب می تواند بهره وری در محل کار را افزایش دهد.)

منبع:   shape.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ