عطسه کنید تا سلامت بمانید

جلوگیری از عطسه زدن می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی را به دنبال داشته باشد.

دکتر عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص علل عطسه بویژه در فصل پاییز گفت: عطسه یک واکنش عصبی از اعصاب آوران و واوران در بینی، گلو و ریه در مواجه با برخی عوامل بویژه آلاینده‌ها و یا تحریک کننده‌ها و به صورت اختصاصی عوامل حساسیت‌زا پیش می‌آید. 

وی افزود: هنگامی که آلاینده‌ها یا حساسیت‌زاها با گیرنده‌های عصبی در بینی برخورد می‌کنند و موجب تحریک آنها می‌گردند، برخی از این گیرنده‌های عصبی می‌توانند واکنشی را فعال کنند که بر ایجاد یک فشار مثبت بالا به سوی بینی و دهان منجر شود و به ایجاد یک جریان شدید هوا برای پاکسازی دهان، بینی و گلو کمک می‌کند. 

عمرانی در خصوص جلوگیری از عطسه زدن گفت: بسیاری از افراد برای جلوگیری از ایجاد صدا در زمان عطسه زدن، جلوی عطسه کردن را می‌گیرند و از طرفی برخی افراد در هنگام عطسه زدن، فشار عطسه و شدت آن را زیاد می‌کنند که این نیز می‌تواند موجب آسیب‌هایی در فرد گردد. 

این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص عطسه‌های پاییزی عنوان کرد: عطسه‌های آزار دهنده فصل پاییز که در بسیاری از افراد دیده می‌شود به دلیل حساسیت فصلی است که معمولا در ساعات اولیه روز شدت بیشتری دارد که می‌توان با درمان‌های ضد حساسیت این تحریک را کاهش داد. 

عمرانی در پایان گفت: هنگام عطسه زدن، ریز قطره‌های تنفسی به سادگی تا شعاع 2 متری فرد پراکنده می‌شوند. این ریز قطره‌ها برای افرادی که بیماری‌های ویروسی دارند عامل بسیار شایعی برای انتقال ویروس به افراد دیگر هستند بنابراین توصیه می‌شود در هنگام عطسه با استفاده از دستمال از پخش این ریز قطره‌ها جلوگیری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

در عطسه و سرفه ماچه واقعیتی نهفته؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ