از کجا بفهمیم که کم شنوا هستیم؟ + پاسخ آرزو بیگدلی

آرزو بیگدلی؛‌ فارغ‌التحصیل رشته شنوایی‌شناسی و مدیر کلینیک سمعک قلهک: وقتی می‌گوییم فردی کم شنوا است، یعنی این فرد از نظر شنوایی مشکل دارد. به عنوان مثال وقتی با فردی صحبت می‌کنید، متوجه بعضی از کلمات شما نمی‌شود یا کلمه دیگری به گوشش می‌خورد. همچنین باید بارها جمله را با صدای بلند برای فرد کم شنوا تکرار کرد تا متوجه منظور ما بشود.

آرزو بیگدلی؛ فارغ‌التحصیل رشته شنوایی‌شناسی و مدیر سمعک قلهک 

وقتی می‌گوییم فردی کم شنوا است، یعنی این فرد از نظر شنوایی مشکل دارد. به عنوان مثال وقتی با فردی صحبت می‌کنید، متوجه بعضی از کلمات شما نمی‌شود یا کلمه دیگری به گوشش می‌خورد. همچنین باید بارها جمله را با صدای بلند برای فرد کم شنوا تکرار کرد تا متوجه منظور ما بشود. خانم بیگدلی اشاره کردند: حتی در کودکان هم این اختلال وجود دارد. مثلا وقتی کودک درحال تماشای تلویزیون است، متوجه می‌شویم که صدای تلویزیون را بیش از حد بلند کرده است و وقتی علت را جویا می‌شویم، کودک اشاره به عدم شنوایی صدای واضح می‌کند. حتی موقعی که کودک را صدا می‌کنیم برنمی‌گردد و باید بارها با صدای بلند او را صدا کنیم تا متوجه شود. تمام این رفتارها نشانه کم شنوایی در افراد، حتی در کودکان است. 

خانم بیگدلی؛ مدیر سمعک قلهک در پاسخ به این سوال که کم شنوایی اکتسابی است یا ارثی؟ بیان کردند: دلایل مختلفی برای ابتلا به عارضه کم شنوایی در سنین مختلف وجود دارد و به هرحال برخی از این دلایل مادرزادی نبوده و اکتسابی هستند. در مرحله اول توصیه می‌شود با دیدن این علائم حتما به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

مدیر سمعک قلهک افزودند: پزشک متخصص بعد از معاینات نتیجه نهایی را اعلام می‌کند که آیا گوش فرد مشکلی دارد یا نه. بعد از این مرحله، متخصص گوش و حلق و بینی شخص را به کلینیک شنوایی‌سنجی ارجاع می‌دهد. در کلینیک با تست‌های مختلف مشخص می‌شود که فرد دچار ضعف شنوایی است یا مشکل از جای دیگری است. خانم بیگدلی در پایان گفتند: اگر کم شنوایی ناشی از وجود مشکلی در گوش خارجی یا میانی باشد، فرد مبتلا به کم شنوایی انتقالی شده است. اما اگر گوش داخلی آسیب دیده باشد، کم شنوایی از نوع حسی و عصبی است؛ بیشترین نوع کم شنوایی از این نوع است. در برخی افراد، کم شنوایی ترکیبی از هر دو حالت است که کم شنوایی مختلط نامیده می‌شود.

کلینیک سمعک قلهک 

واقع در خیابان شریعتی (قلهک) فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز نموده و در حال حاضر خدمات خود را در دو شیفت صبح و بعد از ظهر به مراجعین محترم ارائه می نماید. خدمات این مرکز شامل: انواع آزمایشات شنوایی تشخیصی جهت درمان و توانبخشی مشکلات شنوایی و تعادل اسکرینگ شنوایی نوزادان تازه متولد شده، تجویز و فروش انواع سمعک های معتبر دنیـا و ملزومات مربوط به آن خدمات و ساخت صدا شکن است.برای تعیین وقت و یا پاسخ به سئوالات خود می‌توانید از طریق اطلاعات زیر  تماس حاصل فرمائید. 

جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تعیین وقت مشاوره و یا انجام آزمایشات شنوایی:

02122630006

02122617215

02122005047

آدرس وب سایت: www.samak-e-gholhak.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
شهاب

شهاب

1394-07-21 - 12:18 پاسخ

عرض ادب ...من انحراف بینی دارم... 32 سالمه چند مرتبه audiometry کردم...گفت گوش چپت عجیب افت شنوایی داره.... از طرفی هم می دونم هزینه سمعکاتونم خیلی زیاده

admin

admin

1394-07-21 - 12:18

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .