علل و درمان خونریزی پس از زایمان

ممکن است در ۱ تا ۲ هفته اول پس از زایمان خونریزی غیرطبیعی رخ بدهد. در صورت بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

طی زایمان طبیعی معمولاً ۰/۵ لیتر خون از دست می رود و در زایمان سزارین، این مقدار به ۱ لیتر می رسد. اگر میزان خونریزی از این حد فراتر رود، غیر طبیعی است.

علل (درمان) خون ریزی غیرطبیعی در سپری شدن ۲ روز پس از زایمان:

۱) عدم جمع نشدن کافی رحم:

این اولین حدسی است که پزشک می زند. برعکس سایر نقاط بدن که خونریزی در آن ها از طریق انعقاد بند می آید، رحم به شکل جالبی خونریزی خود را کنترل می کند. رحم برای جلوگیری از خونریزی، حالت انقباض به خود می گیرد. با فشرده شدن رحم، رگ های خونی موجود در آن نیز تحت فشار قرار می گیرند و مقطع آن ها که در اثر جدا شدن جفت ( و یا کنده شدن بافت های رحمی در هنگام پریود ) بریده شده، بسته می شوند و بدین ترتیب خونریزی مهار می شود.

به همین علت است که خونریزی پس از زایمان و یا عادت ماهانه زنان مبتلا به مشکلات انعقادی نیز، بدون هیچ مشکلی بند می آید. اگر به هر دلیلی مثلاً پر بودن و اتساع بیش از حد مثانه و … رحم نتواند به خوبی سفت و منقبض شود، نمی تواند خونریزی خود را بند بیاورد.پزشک شما را معاینه کرده و پس از تشخیص علت جمع نشدن رحم ، به درمان آن می پردازد.

۲) باقی ماندن بقایای جفت:

باقی ماندن تکه هایی از جفت در داخل رحم، حدسی است که پزشک در صورت طبیعی بودن معایناتی که در بالا ذکر شد، می زند. بنابراین رحم شما را تخلیه و پاک سازی می کند.

۳) صدمات مامایی:

صدمات و پارگی ها نیز می توانند علت خونریزی غیر طبیعی پس از زایمان باشند. پزشک پس از معاینه دهانه رحم، واژن و بخیه شما، در صورت وجود پارگی، آن را ترمیم می نماید.

علل و درمان خونریزی غیرطبیعی در دوران نفاس:

ممکن است در ۱ تا ۲ هفته اول پس از زایمان خونریزی غیرطبیعی رخ بدهد. در صورت بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

۱- دیر جمع شدن رحم:

این مشکل، خود را با قطع نشدن ترشحات واژینال و یا خونریزی نامنظم و مکرر رحمی و یا حتی خونریزی شدید نشان می دهد. در صورتی که پزشک پس از معاینه تشخیص دهد که روند جمع شدن رحم به کندی صورت می گیرد، به صورت سرپایی یا بستری داروهای منقبض کننده رحم را برای شما تجویز خواهد کرد.

۲- عفونت رحم:

علاوه بر خونریزی غیر طبیعی، ترشحات واژینال نیز بد بو می شوند و یا ممکن است احساس کنید که خونریزی شما بوی بدی دارد. در این گونه موارد پزشک حتما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

۳- باقی ماندن بقایای جفت:

ممکن است در زمان زایمان، جفت به طور کامل از رحم جدا نشده و تکه ای از آن به صورت چسبیده به دیواره داخلی رحم باقی مانده باشد. اگر ظرف یکی دو هفته اول بعد از زایمان، این توده از رحم کنده شود منجر به خونریزی تند و سریعی می گردد. پزشک داروهای جمع کننده رحم را تجویز خواهد کرد و اگر داروها موثر نبودند، انجام کورتاژ قدم بعدی درمان است.

منبع:  نی نی بان

مطلب مرتبط:

خطرناک‌ترین مشکلات پس از زایمان را بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ