روشی بی نظیر برای درمان دردهای ستون فقرات

آب مایه‌ی حیات است و به راستی تأثیرات شگفت‌انگیزی بر روی تمامی کره‌ی زمین دارد، یکی از این تأثیراتی که اکنون به وجود آن پی برده شده، برای درمان دردهای افراد است.

دکتر جامعی، متخصص ارتوپدی گفت:هیدروتراپی (آب درمانی) روش بسیار مناسبی است که موارد استفاده وسیعی دارد. این روش هم اثر نگه دارنده و هم پیشگیرانه برای افرادی که دردهایی نظیر: دردهای ستون فقرات، دردهای مفاصل، دردهای عضلانی و یا افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نیز دارند.

جامعی به دو علت آب‌درمانی برای این بیماران را مفید دانست و ادامه داد: 1- رفتن در محیط آبی که دمای آن تنظیم و مشخص باشد بسیار موثر است، همچنین محیط آب به نوعی آرامش دهنده است و این هم به طور غیرمستقیم بر بیماران تأثیر می‌گذارد.2- هیدروتراپی به خاطر خاصیت فیزیکی که آب دارد، سبب سبک‌تر شدن فشار، بر روی مفاصل می‌شود، این امر سبب افزایش دامنه‌ی حرکات و همچنین انجام شدن حرکات بدون درد توسط بیمار می‌شود و به نوعی یک تمرین هوازی بسته به نوع مشکل فرد می‌باشد.

وی در ادامه گفت: هیدروتراپی بر انجام شدن زایمان طبیعی نیز تأثیر می‌گذارد به همین علت به منظور راحتی خانم‌های باردار قبل از زایمان، توصیه می‌شود زیرا سبب تقویت عضلات ناحیه لگن و عضلات دردی در زایمان طبیعی می‌شود. این نوع درمان قطعاً برای افرادی که مشکلاتی نظیر تنگی کانال نخاعی، دیسک، پادرد، افرادی که دردهای ستون فقرات و یا مفاصل دارند، بسیار بهتر از مصرف دارو و یا عمل جراحی است، البته مصرف دارو و یا عمل جراحی نیز جایگاه خاص خود را در درمان این بیماران دارند.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: بسته به نوع فرد و سن افراد، انجام یک سری حرکات زیر نظر مربی و افراد متخصص در آب، آسان‌تر می‌شود. آب درمانی سبب تقویت عضلات می‌شود و این امر سبب حفاظت مفاصل و برداشته‌ شدن فشار از روی آن‌ها و در نهایت کاهش درد می‌شود. تفاوت بسیار زیادی بین تقویت عضلات در داخل آب و تقویت آن‌ها در محیط خارج از آب وجود دارد، زیرا آب طبق قانون ارشمیدس وزن را کاهش می‌دهد و همین امر سبب افزایش دامنه‌ی حرکات قسمت‌های بدن می‌شود و تأثیری بسیار عالی بر روی عضلات دارد.

دکتر جامعی در خصوص تأثیر جکوزی بر روی عضلات گفت: آب گرم موجود در جکوزی سبب شل شدن عضلات شده و به همین دلیل آب سرد و گرم را باهم توصیه می‌کنند، حتی به برخی از افراد گفته می‌شود که در زمانی که دوش می‌گیرند از آب سرد و گرم به طور متناوب برای مدت کوتاهی استفاده کنند و این امر نیز سبب انقباض و انبساط عضلات و همچنین کمک به باز و بسته شدن عروق می‌شود و به طریقی ورزش عروق محسوب می‌شود.

وی در خصوص ارتفاع آب برای هیدروتراپی گفت: این‌که ارتفاع آب تا قفسه‌ی سینه‌ی فرد باشد بسیار مهم است و اگر ارتفاع آب کوتاه و در محدوده‌ی زانو باشد، مقاومت چندانی ایجاد نمی‌کند و تأثیر بسیار زیادی نخواهد داشت.

دکتر جامعی در پایان گفت: هیدروتراپی حرکات تعریف شده‌ای در داخل استخر است و زیر نظر یک تراپیست یا یک درمانگر انجام می‌گیرد و بسته به نوع فرد و بیماری حرکات آن متفاوت است، همچنین به برخی از افراد توصیه می‌شود که فقط در آب استخر راه بروند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

درمان‌های طبیعی برای تنگی مجرای نخاعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ