ارتباط میان آنتی بیوتیک ها و دیابت نوع دوم

آنتی بیوتیک ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد؛ البته محققان هنوز با قطعیت نگفته اند که استفاده ی پی در پی از آنتی بیوتیک منجر به دیابت می شود، اما قطعن این دو به هم مربوط می شوند.

در طول چند سال گذشته، آنتی بیوتیک ها به این معروف شده اند که بیشتر فرد را مستعد ابتلا به بیماری ها می کنند تا این که بخواهند از آن ها در برا بر بیماری ها محافظت کنند. و در حال حاضر آنتی بیوتیک ها ممکن است به چیزی حتا ترسناک تر مرتبط باشند: محققان دانمارکی استفاده از آنتی بیوتیک را به ابتلا به دیابت نوع 2 ربط داده اند.

این مطالعه که در مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، بیماری های خطر ناک را در میان مردم به مدت یک سال مورد بررسی قرار داده و میزان مصرف دارو را در میان افراد مورد مقایسه قرار داده است. پس از انجام مقایسه ها، به این نتیجه رسیدند که کسانی که دو تا چهار نسخه ی آنتی بیوتیک در سال داشته اند، 23 در صد بیشتر از کسانی که از هیچ آنتی بیوتیکی استفاده نکرده اند، مبتلا به دیابت شده اند. این میزان در کسانی که بیش از پنج نسخه ی آنتی بیوتیک داشته اند، تا پنجاه در صد افزایش داشته است.

بنا بر این با این که نمی توان با قطعیت گفت که مصرف آنتی بیوتیک منجر به دیابت می شود، اما قطعن امکان آن وجود خواهد داشت.

منبع:   shape.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ