نظر دکتر کمرروستا در مورد درمان‌های دندانی زنان باردار

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:اگرچه حاملگی منعی برای درمان ریشه دندان ندارد، اما طرح درمان را تغییر می دهد. یکی از بزرگ ترین دغدغه های مادران باردار تضمین سلامتی جنین در حین انجام رادیوگرافی دندانپزشکی است.

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:

اگرچه حاملگی منعی برای درمان ریشه دندان ندارد، اما طرح درمان را تغییر می دهد. یکی از بزرگ ترین دغدغه های مادران باردار تضمین سلامتی جنین در حین انجام رادیوگرافی دندانپزشکی است. اگر چه استفاده از رادیوگرافی های دیجیتال، فیلم با سرعت بالا قابل اطمینان هستند اما پوشش سربی و گردنبند تیروئید از تمامی این عوامل مهمتر و بهترین روش محافظت از جنین و مادر در حین انجام کار هستند.

مصرف دارو در دوران بارداری

تجویز دارو در این دوران یک موضوع بحث برانگیز است. داروهای سازگار با دوران بارداری و شیردهی را می‌توان به این صورت تقسیم کرد: 

1-  داروهای بی حسی که شامل لیدوکائین، اتیدوکائین، پریلوکائین مصرفشان در این دوران بی ضرر است.

2- خانواده های پنی سیلین ها برای این دسته از بانوان بی ضرر هستند.

3- از گروه مسکن ها می توان به استامینوفن اشاره کرد.

 با این حال مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک معالج باشد و هیچ خانم بارداری نباید بدون مشورت پزشک متخصص از این داروها استفاده کند. به طور کلی توصیه بر این است که هیچ دارویی در دوران بارداری مصرف نشود اما در شرایط خاص ممکن است دندانپزشک ملزم به تجویز دارو برای مادر باردار شود نیاز به تاکید است که دندانپزشک معالج با متخصص زنان مشورت داشته باشد و بنا به شرایط بیمار داروی مناسب را تجویز کند.

بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی در خانم باردار

یک سوال مهم در ذهن اکثر مادران ایجاد می شود و آن این است که در دوران بارداری می توان درمان ریشه دندان(عصب کشی) را انجام داد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که در سه ماهه اول چون جنین آسیب پذیر است و ممکن است مشکلات بالقوه برای جنین پیش بیاید، توصیه بر این است که درمان کامل برای بیمار انجام نشود و هدفمان این باشد، درمانی را انتخاب کنیم که صرفا درد بیمار را کاهش داده؛ به بیان دیگر می‌توان گفت درمان‌های اورژانسی انجام شود. بهترین زمان برای درمان بیماران باردار سه ماهه دوم است. چرا که جنین در شرایط پایدار است و ایجاد مشکلات بالقوه در سه ماهه دوم تقریبا بسیار ضعیف است. با این حال در این ماه از بارداری استفاده از روپوش سربی و گردنبند تیروئیدی لازم و ضروری است. در مورد استفاده از مواد بی حسی باید بگویم که منعی وجود ندارد؛ اما بهتر است مدت زمان درمان را کوتاه کنیم. یعنی طرح درمانی را انتخاب کنیم که بیمار در یک موقعیت ثابت برای مدت طولانی قرار نگیرد.

و در سه ماهه سوم، به دلیل این که شکم حجم بزرگتری پیدا کرده است خوابیدن و پوزیشن‌های دندانپزشکی برایش دشوار است. حتی خانم‌های بارداری هستند که وقتی در شرایط خوابیده قرار می‌گیرند ناگهان دچار افت فشار می شوند که به این افت فشار وضعیتی می‌گویند لذا در این مواقع توصیه ما بر این است که فقط درمان‌های محافظه کارانه انجام شود. به بیان دیگر دندانپزشک در جهت رفع علائم بیمار اقدام به درمان نماید و مابقی درمان را به بعد از زایمان موکول کنند.


دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان: دوره دندانپزشکی عمومی را  در دانشگاه تهران و دوره تخصص را در دانشگاه تبریز سپری کرده است. همچنین دوره فلوشیپ ایمپلنت را در چند مرحله پیشرفته گذرانده است. در سال 1385- 1391 احداث مطب در شهر تبریز را داشتند. از سال 1392 تاکنون در تهران مشغول ارائه خدمات تخصصی هستند.

جهت ارتباط با شماره تلفن‌های ذیل تماس حاصل فرمائید: 

02122070168

 02122073168

آدرس مطب: سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، جنب بانک پاسارگاد، ساختمان سفیر، طبقه 5، واحد 12

به زودی مطالب جالب و خواندنی زیر را  از دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان منتشر خواهیم کرد:

– درمان‌های خودسرانه دندان با آنتی‌بیوتیک‌ها

– بیماران قلبی چه نکاتی را دندانپزشکی رعایت کنند؟

-بیماران  دیابتی چه نکاتی را در دندانپزشکی رعایت کنند؟

– آیا درمان  ریشه دندان(عصب‌کشی) دندان را ضعیف می‌کند؟

– چرا بعضی اوقات درمان ریشه دندان چندباره انجام می‌شود؟

– درمان ریشه دندان یک جلسه‌ای بهتر است یا چند جلسه‌ای؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ