دکتر کمرروستا در مورد علائم و درمان آبسه دندانی به شما می‌گوید

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان: وقتی دندان بیمار دچار آبسه می‌شود و با این حالت به پزشک مراجعه می کند حالت پراسترس و پرتنشی دارد. به همین دلیل اولین اقدام این است که دندان پزشک این حالت را در فرد مدیریت کند.

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:

تعریف آبسه دندانی

زمانی که مرگ کامل سلولی در پالپ یا عصب دندان اتفاق می‌افتد، میکروب‌ها وارد انتهای ریشه دندان می‌شوند. میکروب‌ها سمومی تولید می‌کنند، همچنین از بقایای سلول‌های مرده موادی تولید می‌شود که مجموع این سموم باعث تحریک سلول‌های استخوان خور(استئوکلاست) می‌شوند و متعاقبا استخوان دور ریشه دچار تحلیل می‌شود. به فضای ایجاد شده که شامل مواد چرکی، عفونی،‌ میکروب‌ها و سلول‌های مرده است آبسه می‌گویند. این فضا در حال گسترش است. لذا پیشرفت آبسه همراه با درد و تورم شدید است.

درمان آبسه

وقتی دندان بیمار دچار آبسه می‌شود و با این حالت به پزشک مراجعه می‌کند حالت پراسترس و پرتنشی دارد. به همین دلیل دندان‌پزشک باید این حالت را در فرد مدیریت کند. اولین اقدام انجام درمان ریشه دندان شامل ورود به فضای کانال دندان و ایجاد مسیری برای خروج چرک و کاهش فشار ناشی از تجمع چرک است. اما برای خروج چرک باید به این موضوع توجه داشت که تا چه حد این چرک پیشرفت کرده است. اگر به لثه ها نفوذ پیدا نکند از طریق کانال می‌توان چرک را خارج کرد، در غیر این صورت خارج شدن چرک علاوه بر داخل کانال باید از طریق خارج کانال به صورت یک برش کوچک برروی بافت نرم لثه انجام گیرد.

علائم آبسه

وقتی آبسه خیلی پیشرفت کند، عمده‌ترین شکل ظاهری‌اش تورم است. اما زمانی تورم ایجاد می‌شود که چرک از داخل فضای استخوان گسترش پیدا کرده و در نهایت درمان به موقع انجام نشده است و تورم شدت بیشتری پیدا کرده است. آبسه ممکن است غذاخوردن فرد را دچار اختلال کند. آبسه ممکن است در مراحل پیشرفته روی سیستم قلبی و عروقی هم تاثیر بگذارد. اگر عفونت وارد فضای پشت حلقی شود، ممکن است فرد احساس خفگی نیز داشته باشد.

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان: دوره دندانپزشکی عمومی را  در دانشگاه تهران و دوره تخصص را در دانشگاه تبریز سپری کرده است. همچنین دوره فلوشیپ ایمپلنت را در چند مرحله پیشرفته گذرانده است. در سال 1385- 1391 احداث مطب در شهر تبریز را داشتند. از سال 1392 تاکنون در تهران مشغول ارائه خدمات تخصصی هستند.

جهت ارتباط با شماره تلفن‌های ذیل تماس حاصل فرمائید: 

02122070168

 02122073168

آدرس مطب: سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، جنب بانک پاسارگاد، ساختمان سفیر، طبقه 5، واحد 12

به زودی مطالب جالب و خواندنی زیر را  از دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان منتشر خواهیم کرد:

– درمان‌های خودسرانه دندان با آنتی‌بیوتیک‌ها

– بیماران قلبی چه نکاتی را دندانپزشکی رعایت کنند؟

-بیماران  دیابتی چه نکاتی را در دندانپزشکی رعایت کنند؟

– آیا درمان  ریشه دندان(عصب‌کشی) دندان را ضعیف می‌کند؟

– چرا بعضی اوقات درمان ریشه دندان چندباره انجام می‌شود؟

– درمان ریشه دندان یک جلسه‌ای بهتر است یا چند جلسه‌ای؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ