پیشگیری از ناهنجاریهای فک و صورت (دکتر جباری و دکتر صادقی)

دکتر لیلا جباری و دکتر افشین میرمحمد صادقی: اگر چه ارث نقش مهمی در ایجاد ناهنجاری های فک و صورت دارد ولی با رعایت موارد زیر می‌توان تا حد زیادی از این ناهنجاری ها جلوگیری کرد.

دکتر لیلا جباری و دکتر افشین میرمحمد صادقی:

اگر چه ارث نقش مهمی در ایجاد ناهنجاری های فک و صورت دارد ولی با رعایت موارد زیر می‌توان تا حد زیادی از این ناهنجاری ها جلوگیری کرد:

اهمیت دادن به دندان های شیری و مراقبت از آنها

بی توجهی به دندان های شیری باعث از دست رفتن زودهنگام این دندان ها و رویش نادرست دندان های دائمی می‌شود. بعد از رویش دندان های شیری باید کودک را جهت مسواک کردن دندان هایش کمک کنیم. بهتر است والدین برای مدتی دندان های کودک را مقابل آینه مسواک کنند تا کودک طریقه مسواک کردن صحیح را یاد بگیرد. اگر کودک اصرار دارد که خودش دندان هایش را مسواک کند والدین باید همزمان با کودک دندان هایشان را مسواک کنند تا کودک روش مسواک کردن را یاد بگیرد.

مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشک

مشاوره با دندانپزشک، بخصوص بعد از رویش اولین دندان های دائمی می‌تواند از ابتلا به بسیاری از ناهنجاری های فک و صورت جلوگیری کند.

جلوگیری از ایجاد عادتهای غلط در کودک

بعضی از عادتهای غلط کودکان عبارتست از:

مکیدن انگشت، فشردن زبان به طرف جلوی دهان، مکیدن یا جویدن لب و جویدن ناخن. در مورد چگونگی ایجاد ناهنجاری های در اثر این عادتها مختصری توضیح می‌دهیم. مکیدن انگشت شست یا انگشتان دیگر یکی از عادتهایی است که در زمان نوزادی ممکن است در کودک وجود داشته باشد. گر چه این عمل در نوزاد ممکن است نشانگر گرسنگی و اخطاری به والدین جهت توجه به تغذیه او باشد، ولی باقی ماندن این عادت بعد از دو یا سه سالگی می‌تواند عامل پیدایش تغییرات دائمی در استخوان و دندان های فک بالای کودک باشد.

بعضی از کودکان در زمان رویش دندان هایشان دوست دارند انگشتان یا دست خود را داخل دهان ببرند، چون فشار روی لثه در زمان رویش دندان ها باعث آرامش کودک می‌شود. می‌توان از وسایل بهداشتی که به عنوان دندان گیر وجود دارد، استفاده کرد تا مکیدن انگشت برای کودک عادت نشود. در اثر فشار مداوم انگشت روی دندان ها و استخوان جلو سقف دهان، این ناحیه به طرف بالا متمایل و به تدریج فاصله آن از فک پائین بیشتر می‌شود. همچنین دندان های پیشین فک بالا به طرف خارج و دندان های پیشین فک پائین به سمت داخل منحرف می‌شوند و بین دندان های فک بالا و پائین فاصله ایجاد می‌شود. بطوری که فک بالا و پایین دندان ها در ناحیه جلوی دهان به هم نمی‌رسند. 

دکتر لیلا جباری و دکتر افشین میرمحمد صادقی:

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

02144620836

آدرس: جنت آباد جنوبی، میدان چهارباغ، ساختمان سبز، پلاک148طبقه اول واحد 14

طرف قرار داد با بیمه شهرداری و بانک های تجارت – صادرات– مرکزی– سپه– رفاهبیمه پاسارگاد– سامان و آرمان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ