توضیح دکتر مظفر جلالی در مورد حاملگی خارج رحمی

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی: حاملگی خارج رحمی(Ectopic Pregnancy) جایگزین سلول تخم در محل‌های دیگر غیر از حفره رحم است. میزان بروز 2-5/1 درصد کل بارداری‌هاست و در نژاد سیاه و سایر اقلیت‌ها شایع‌تر از نژاد سفید است.

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی

حاملگی خارج رحمی(Ectopic Pregnancy):

جایگزین سلول تخم در محل‌های دیگر غیر از حفره رحم است. میزان بروز 2-5/1 درصد کل بارداری‌هاست و در نژاد سیاه و سایر اقلیت‌ها شایع‌تر از نژاد سفید است. میزان بروز در زنان 44-30 ساله 35 برابر بیشتر از زنان 24-15 ساله است. عوامل خطر در بروز Ep، سابقه Ep خطر Ep را ده برابر افزایش می‌دهد. شایع‌ترین علت، عفونت‌های مقاربتی به ویژه گنوره و کلامیدیا است. مواجهه داخل رحمی با دی‌اتیل استیل بسترول حداقل 2 برابر خطر افزایش می‌یابد. کمترین میزان بروز مطلق Ep در مصرف Ocp و وازکتومی است. در صورت وقوع حاملگی و IUD خطر Ep افزایش می‌یابد. کمترین خطر Ep بعد از عقیم‌سازی روش سالپنژکتومی نسبی است و پس از گذشت چهار سال از عقیم سازی اغلب بارداری‌ها ایجاد شده Ep هستند.

نازائی و بارداری از طریق ART خطر Ep تا دو برابر افزایش می‌یابد. مصرف سیگار خطر Ep دو برابر افزایش می‌یابد. پایین بودن سن در اولین مقاربت و افزایش پارتنرهای جنسی، افزایش مختصر خطر Ep که شاید به دلیل افزایش خطر عفونت مقاربتی باشد.

محل Ep در 98 درصد در لوله رحمی است. تشخیص با تریاد تاخیر در قاعدگی، خونریزی واژینال، درد پائین شکم که با بررسیBHCG titer، سونوگرافی واژینال سریال، اندازه‌گیری پروژسترون، کورتاژ و لاپاراسکوپی تشخیص داده می‌شود. عدم وجود ساک حاملگی پس از گذشت 38 روز از شروع قاعدگی یا 24 روز پس اc لقاح احتمال Ep و بارداری داخل رحمی غیر قابل حیات را افزایش می‌دهد.

یافته‌های قطعی Ep مشاهده G.sae همراه با کیسه زرد و وجود فعالیت قلبی خارج از رحم است. یافته‌ای غیرقطعی Ep وجود توده آدنکسی کمپلکس (نه یک کیست ساده) یا مایع در کلدوساک و ساک است. اندازه‌گیری ضخامت آندومتر آزمون ضعیف تشخیصی است. ضخامت بیش از 21 میلی متر به همراه عدم وجود شواهد ساک داخل رحمی Ep را رد می‌کند ویژگی 96 درصد در صورتی که در سونوگرافی واژینال در غلظت  BHCG  3000-1500 واحد در لیتر ساک حاملگی دیده نشود احتمال Ep افزایش می‌یابد.

BHCG  بیشتر از 3000-1500 باید در 2-1 روز آینده BHCG  تکرار شود. در صورت کاهش BHCG  باید اندازه گیری متوالی تا زمانی که BHCM  به سطح غیر قابل شناسایی برسد.

بارداری با محل نامشخص کورتاژ توسط بعضی از پزشکان توصیه می‌شود یا رویکرد محافظه‌کارانه پرهیز از انجام مداخله نامناسب در یک بارداری قابل حیات و یا احتمال اندک پارگی EP همراه است. غلظت سرمی پروژسترون نیز در EP می‌تواند کمک کننده باشد. کورتاژ رحمی که برای تشخیص EP کمک کننده است عدم وجود پوزهای کوریونی احتمال EP را مطرح می‌کند.

احتمال EP در سابقه جراحی در لوله رحمی یا سابقه EP قبلی افزایش می‌یابد. بارداری در حضور IUD داخل رحم یا پس از عقیم سازی افزایش می‌یابد.

درمان انتظاری شامل پیامدهای زیر است: با سقط لوله ای، پسرفت خودبخودی یا پارگی لوله رحمی است. درمان انتظاری شامل پایش دقیق علائم بالینی، غلظت سرمی BHCG و Tvs(serial transvaginal sonography«سونوگرافی واژینال سریال») است. اندیکاسیون زمانی است که EP اثبات شده یا احتمال با ثبات وضعیت بالینی تا زمانی که BHCG رو به کاهش است. بیشترین احتمال موفقیت زمانی است که BHCG  پایه کمتر از 1000 واحد در لیتر و رو به کاهش است و GS (ساک حاملگی) در خارج رحم رویت نمی‌شود. آستانه فوقانی BHCG  پیشنهاد شده برای درمان انتظاری 200 واحد در لیتر است. ثابت ماندن یا افزایش غلظت BHCG  لزوما درمان سریع طبی یا جراحی را می‌خواهد حتی در موارد BHCG  پائین و در حال کاهش، پارگی لوله محتمل است.

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی:

دکتر سیما مظفر جلالی در سال 1389 با تخصص جراحی زنان، زایمان و نازائی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی در زمینه لاپاراسکوپی، نازائی و پره‌ناتالوژی فعالیت دارد. از دکتر سیما مظفر جلالی چندین مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسیده و در دوره های متعدد لاپاراسکوپی، نازائی، پره‌ناتالوژی و اختلالات کف لگن شرکت داشته است، همچنین در زمینه‌های مختلف رشته زنان دوره های تکمیلی گذرانده است. در زمینه زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیک تبحر دارد، زایمان های Breech (دوقلوئی) را انجام می دهد.

جهت ارتباط با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

 02188263428

آدرس: گیشا- بین خیابان 12 و 14- ساختمان پزشکان خاتم- طبقه 3- واحد 1

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-10-17 - 13:47 پاسخ

سلام خسته نباشی ببخشید خانم دکتر من رفتم دکتر به میگه دهانه رحمت بالا ست میشه لطف کنید یه راهنمای به من بکنید

admin

admin

1394-10-17 - 13:47

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید
روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید