انواع سقط جنین از زبان دکتر مظفر جلالی

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی: خاتمه غیراختیاری بارداری قبل از گذشت بیست هفته از LMP (اولین روز آخرین پریود) یا وزن جنین کمتر از 500 گرم را سقط گویند.

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی:

خاتمه غیراختیاری بارداری قبل از گذشت بیست هفته از LMP (اولین روز آخرین پریود) یا وزن جنین کمتر از 500 گرم را سقط گویند.

سقط بعد از هفته 20 مرده‌زائی یا زایمان زودرس در نظر گرفته می‌شود. خطر سقط بعد از سه سقط قبلی بدون سابقه تولد زنده 45-40 درصد میزان سقط را در حاملگی بعدی افزایش می‌دهد همچنین با سابقه یک تولد زنده با بیشتر میزان سقط به 30 درصد در حاملگی بعدی می‌رسد.

زمانی سقط راجعه یا عادتی گفته می‌شود که حداقل سه بار از دست رفتن بارداری خواهیم داشت البته این سقط لزوما می‌تواند متوالی نباشد.

هنگامی که ما سه سقط داریم بیمار حتما باید ارزیابی شود در صورتی که در حاملگی قبلی مشاهده FHR(ضربان قلب جنین) کاریوتیپ طبیعی در محصولات هر یک از سقط های قبلی و سن مادر بالای 35 سال و سابقه ناباروری داشته باشیم باید ارزیابی‌های لازم انجام شود تا در حاملگی بعدی پیش آگهی بارداری در صورت تشخیص و درمان یک عامل زمینه ساز و درمان بهتر بشود و در صورت مشخص نشدن علت، اطمینان و تشویق با ارزش است.

تقریبا همه بارداری‌ها با ناهنجاری کروموزمومی قبل از هفته 10، سقط می‌شوند در صورتی که بیمار سابقه زایمان داشته باشد یا اولین بارداری باشد و بارداری قبلی موفق باشد و ختم انتخابی بارداری در حاملگی قبلی داشته باشد خطر سقط در این حاملگی پائین می‌آید. حتی یک مورد سقط، خطر سقط در بارداری بعدی را افزایش می‌دهد. با افزایش سن مادر خطر سقط خودبه خود افزایش می‌یابد (افزایش متوسط  بعد از 35 سال و افزایش شدید بعد از 40 سالگی است).

در صورتی که در سونوگرافی واژینال ساک حاملگی مشاهده شود سقط به 12 درصد می‌رسد و در صورتی که کیسه زرد نیز مشاهده شود میزان سقط به 8 درصد و اگر اندازه (CRL) تا بیش از 5 میلی‌متر برسد میزان سقط به 7 درصد و بیش از 10 میلی‌متر برسد میزان سقط به یک درصد کاهش می‌یابد. آشکار شدن ضربان قلب، خطر سقط را به 5-3 درصد در افراد بدون علامت و جوان کاهش می‌دهد. در صورت سابقه سقط مکرر خطر به 5-3 برابر بالاتر است.

Blighted ovum: تخم پوچ که زمانی گفته می‌شود که اندازه ساک حاملگی به 25 میلی‌متر برسد ولی FP در آن دیده نشود.

سقط اجتناب ناپذیر: زمانی که دهانه رحم باز باشد و محصولات سقط در دهانه رحم باشند

تهدید به سقط: زمانی که بیمار خونریزی داشته باشد ولی دهانه رحم بسته باشد و یا محصولات حاملگی دارای FP(قطب جنینی)، YS (کیسه زرد) و FHR (ضربان قلب جنین باشد)

Missed Abortion: زمانی است که محصولات حاملگی از بین رفته باشد و رشد جنین متوقف شود.

سقط عفونی: زمانی که محصولات حاملگی عفونی باشد.

دکتر سیما مظفر جلالی، متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی:

دکتر سیما مظفر جلالی در سال 1389 با تخصص جراحی زنان، زایمان و نازائی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی در زمینه لاپاراسکوپی، نازائی و پره‌ناتالوژی فعالیت دارد. از دکتر سیما مظفر جلالی چندین مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسیده و در دوره های متعدد لاپاراسکوپی، نازائی، پره‌ناتالوژی و اختلالات کف لگن شرکت داشته است، همچنین در زمینه‌های مختلف رشته زنان دوره های تکمیلی گذرانده است. در زمینه زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیک تبحر دارد، زایمان های Breech (دوقلوئی) را انجام می دهد.

جهت ارتباط با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

 02188263428

آدرس: گیشا- بین خیابان 12 و 14- ساختمان پزشکان خاتم- طبقه 3- واحد 1

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ