میکرونیدلینگ روشی جدید در درمان ضایعات پوستی و زیبایی

دکتر نسیم رضایی تبار: سوزن درمانی پوست را اغلب میکرونیدلینگ تراپی و کلاژن تراپی می‌نامند که برای برطرف کردن لک، کک ومک، چروک‌های سطحی، اسکار سوختگی، شفاف سازی و شاداب کردن پوست استفاده می‌شود. این روش درمانی کم تهاجم و بدون درد است و باعث افزایش میزان کلاژن سازی در سطح ولایه های عمقی درم و اپیدرم می‌شود.

دکتر نسیم رضایی تبار:


سوزن درمانی پوست را اغلب میکرونیدلینگ تراپی و کلاژن تراپی می‌نامند که برای برطرف کردن لک، کک ومک، چروک‌های سطحی، اسکار سوختگی، شفاف سازی و شاداب کردن پوست استفاده می‌شود. این روش درمانی کم تهاجم و بدون درد است و باعث افزایش میزان کلاژن سازی در سطح ولایه های عمقی درم و اپیدرم می‌شود.

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

این روش بطور حیرت انگیزی باعث بالا رفتن غلظت کلاژن در پوست می گردد و در عین حال باعث منظم شدن رشته های کلاژن و الاستین در پوست آسیب دیده می شود. در حال حاضر میکرونیدلینگ یکی از بهترین روش های کلاژن سازی می باشد که با توجه به هزینه بسیار کم نتایج شگفت انگیزی را در پی داد. در این روش  اگر نقصی مانند اسکار آکنه یا اسکار سوختگی یا ترک پوستی هم وجود داشته باشد این مشکل هم به بهترین نحو ممکن برطرف می گردد. استفاده همزمان از فاکتورهای رشد پلاکتی یا همان PRP بصورت تزریقی یا موضعی می تواند نتایج شگفت انگیز این درمان را بطور فاحشی ارتقاء بدهد.

مکانیسم انجام میکرونیدلینگ چیست؟
در واقع کار اصلی میکرونیدلینگ فعال کردن کلاژن سازی پوست می باشد و به این صورت است که روی پوست با دستگاه میکرونیدلنگ سوراخ های ریزی ایجاد می کنند که این دستگاه سوزن های ریز و ظریفی دارد که با لایه عمقی پوست که همان درم است نفوذ می کند که سبب تحریک کلازن سازی پوست می شود که برای ترمیم پوست و از بین بردن گودی ها و ترک ها موثر است.
خوبی تکنیک میکرونیدلینگ در این است که برخلاف روش های دیگر مانند لیزر، آسیب چندانی به لایه سطحی پوست وارد نمی کند و عوارض چندانی ندارد .
همچنین جالب است بدانید که در میکرونیدلینگ می توانیم مواد ویتامینی یا مواد دیگری که در کلاژن سازی تاثیر دارند را نیز وارد پوست کنیم. از جمله این مواد شامل هیالورونیک اسید ، ترکیب مس و ویتامین C و ویتامین E  است .
تعداد جلسات لازم برای میکرونیدلینگ با توجه به نوع جای زخم و جوشگاه، متفاوت است.
مثلا به طور معمول برای جوانسازی لازم است که به مدت 6جلسه و هر ماه یک بار تکرار شود. برای جای زخم و جوشگاه ها ۲ ماه یکبار باید مراجعه شود . قرمزی بعد از میکرونیدلینگ نیز گذرا بوده و زود از بین خواهد رفت .
افرادی هم هستند که کاندید مناسبی برای انجام میکرونیدلینگ نیستند مثلا افرادی که سابقه ایجاد گوشت اضافه دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند.
افرادی که دچارمشکلات انعقادی خون، دیابت، تشنج، صرع، عفونت یا تبخال حاد و هستند نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند .
افرادی هم که باردار یا شیرده هستند، افرادی که به تازگی پوستشان را لایه برداری یا لیزر کرده اند و افرادی که در محل خال یا زگیل رادیوتراپی انجام داده اند نیز نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند.

میکرونیدلینگ

در دستگاهای میکرونیدل، بسته به نوع دستگاه، قطر سوزن از 3/0 تا 5/0 میلی متر متغییر است. سرعت حرکت دستگاه، عمق نفوذ سوزن و قطر سوزن همگی عواملی است که متناسب با پوست شخص و تشخیص پزشک انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد تماس سوزن ها با سطح پوست بنا به تشخیص پزشک و وابسته با نوع پوست و مشکل آن است.

کرم بی حسی برای بی حسی موضعی محل درمان استفاده می‌شود تا در محل درمان در حین انجام کار درد احساس نشود.

برخی از موارد استفاده از میکرونیدلینگ

جوانسازی و رفع چین و چروک پوست

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست کاهش غلظت کلاژن و الاستین می باشد که در نتیجه آن ماتریکس بافت همبند که سلولهای پوستی را مثل سیمان در بر می گیرد، شل و بی کیفیت خواهد شد. در این روش با ایجاد منافذ بسیار ریز که با چشم به راحتی قابل دیدن نیستند، سلولهای بنیادی پوست تحریک شده و وادار به تکثیر و تمایز می شوند. با فعال شدن پروسه ترمیم جهت باز سازی منافذ ایجاد شده در سطح پوست مقدار زیادی کلاژن ساخته می شود که به بازسازی پوست و رفع چین و چروک های سطحی منجر خواهد شد. بین 4 تا 6جلسه درمان برای جوانسازی پوست لازم است. که فاصله بین جلسات حدود  4تا6 هفته است.

درمان جای جوش و آکنه

در این روش منافذ بسیار ریزی که در پوست ایجاد می شوند عروق جدید و رشته های کلاژن جدید و منظم را که اسکار اکنه را ایجاد می کند و با تحریک سلول های بنیادی موجود در پوست آثار ترمیمی به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

این روش به همراه استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتی یا فیبروبلاست یا سلول های بنیادی گیاهی نتایج شگفت انگیزی را در درمان ناصافی های پوست( ناشی از جوش های آکنه، آبله مرغان و سالک) ایجاد کرده است.

استرچ مارک یا ترکهای ناشی از حاملگی، چاقی و بلوغ

پوست دارای فیبرهایی الاستین وکلاژن است. این رشته ها مانند فنر باعث انعطاف، شادابی و جوانی پوست می شوند. وقتی این فیبرها کیفیت خوبی نداشته باشند یا اینکه بیشتر از حد توانشان کشیده شوند. خاصیت فنری خود را از دست می دهند و دچار عدم عملکرد می شوند و در نتیجه این نوارهای قرمز رنگ یا استریا ایجاد می شوند. این خطوط ابتدا صورتی تا بنفش رنگ هستند و سپس به تدریج سفیدتر می شوند و از وضوح آنها کاسته می شود.

بهترین روش برای پیشگیری از این موضوع، جلوگیری از چاق و لاغر شدن های سریع و بهتر کردن کیفیت پوست با استفاده از یک رژیم غذائی یا دارویی مناسب و شناخت بیماری های زمینه ای چون مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید یا سایر بیماریهای سیستمیک و درمان به موقع این بیماریها است. در مواقعی مثل حاملگی هم که بصورت طبیعی پوست شروع به کشیده شدن می گیرد استفاده از کرم های مناسب و چرب کردن پوست با روغن های طبیعی و جلوگیری از ایجاد اضافه وزن در حین حاملگی و مشاوره با یک پزشک زیبایی قادر است تا حد زیادی از ایجاد این ترکها جلوگیری کند. سن اولین بارداری در بروز ترک های بارداری نقش به سزایی دارد. صرفا از نظر آماری بین ۸۰% تا ۹۰% بانوانی که در سن بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده اند دچار ترک های پوستی می شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمتر است. نکته مهم این است که اگر ترک های پوستی درمان نشوند، امکان بهبود خود به خود آنها وجود ندارد، یعنی این ترک ها هرگز خود به خود برطرف نمی شوند و تنها رنگ آنها به سمت سفید مرواریدی می رود، ولی طول و پهنای آنها تغییر نمی کند. برای اولین بار در دنیا روشی بنام میکرونیدلینگ امیدهای بسیاری را در درمان این ترکها در مقایسه با سایر روشهای بی تاثیر و پر هزینه ایجاد کرده است. درمان شامل حدود ۷ جلسه با فاصله یک و نیم ماه است و نتایج درمانی معمولا بعد از جلسه چهارم قابل رویت است.

آثار ناشی از زخمهای شدید و سوختگی

به‌وسیله میکرونیدلینگ می توان آثار ناشی از بخیه و زخم و جراحی و نیز اسکار باقی مانده سوختگی ها، جای جوش و آکنه را به حداقل رساند

دکتر نسیم رضایی تبار:



دکتر نسیم رضایی تبار: فارغ التحصیل دانشگاه تهران پزشکی آزاد اسلامی در سال 1381، سابقه فعالیت کاری در زمینه پوست، مو، زیبایی و لیزر به مدت ده سال، عضو انجمن جراحان عمومی ایران، دارای مدرک تزریق بوتاکس، ژل و مزوتراپی، کاشت مو و لیزر تراپی از انجمن جراحان ایران است.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188564498

02188372014

09100063864

آدرس: سعادت آباد، بلوار دریا، روبروی خیابان صرافهای جنوبی، ساختمان پزشکان 56، طبقه  سوم،  واحد7

clinic_iranara

telegram.me/joinchat

وب سایت: www.iranaraclinic.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ