تیم باراکا چگونه ما را به وزن دلخواهمان نزدیک می‌کند؟

دکتر مجتبی نیکپور، مدیر گروه درمان چاقی باراکا: افراد عادی، کسانی که هیچ تحصیلاتی ندارند و حتی مادربزرگ‌ و پدربزگ‌های خانه‌دار هم می‌توانند از این اصول تبعیت کنند و باندازه افراد تحصیل کرده و جوان حاضر در دوره بهره ببرند. در واقع اصول بازی باراکا درک کردنی هستند نه یاد گرفتنی

دکتر مجتبی نیکپور، مدیر گروه درمان چاقی باراکا:

  اشاره کردید که گروه باراکا چطور شکل گرفت تا به روش نوین خودش رسید. روش  باراکا برای اینکه بازی تکراری چاقی، سرنوشت متفاوت داشته باشد چیست؟! شما به  شرکت کننده هایتان چطور کمک می‌کنید لاغر شوند و دیگر چاق نشوند؟  مگر می شود؟

ما سال‌‌ها کار گروهی‌مان را صرف فهمیدن عامل اصلی برگشت وزن افراد چاق کردیم. اینکه چرا اغلب  افراد چاق در رژیم‌های لاغری ‌شان مداومت ندارند. این تحقیقات و بررسی‌ها تا سال 85 ادامه داشت تا اینکه متوجه شدیم اغلب گروه‌های چاقی لاغری، از جمله ما، به اشتباه خودشرکت‌کنندگان را مسول شکست‌هایشان می‌دانند. فهمیدیم که اینطور نیست. متوجه شدیم باید در عملکرد گروهمان تغییر اساسی ایجاد می‌کردیم درمان نوین چاقی مراجعین مان را شروع می‌کردیم.

بیشتر توضیح می‌دهید این که  عملکردتان را تغییر دادید دقیقا یعنی چکار کردید؟!

یکی از علت‌های توقف تلاش افراد چاق و مایوس شدنشان، تنهایی آنها  در تلاش برای کاهش وزن است. به‌همین دلیل روش درمان چاقی باراکا یک کارگروهی است و باراکا از اعضایش حمایت می‌کند تا بتوانند وزن‌شان را پایین بیاورند. مهم‌تر اینکه  نتایج شان را حفظ کنند. در واقع با پیروی از یک برنامه غذایی مقطعی، نمی‌‌توان برای همیشه در کاهش وزن موفق بود.

جالب شد.این رویکردی است که شاید توی کتابها خوانده باشیم یا به گوشمان خورده باشد اما در مقاماجرا کمتر شنیده بودم. می‌شود بیشتر توضیح دهید!

 لازمه‌ی ماندگاری کاهش وزن،  تغییر در زندگی، رفتار و عادت‌های آن شخص است. روند درمان ما به این صورت است که بعد از مدتی فرد بتواند از غذایی که میل می‌کند، هم سیر شود و هم از خوردن آن راضی باشد و احساس عذاب‌وجدان نداشته باشد. به احساس سیری خودش دسترسی داشته باشد و درعین حال پس از تجربه سیری کامل ، بتواند دست از خوردن بکشد. شعار باراکا این است  « از هر سفره، یک دل سیر از هر غذایی که دلت می‌خواهد بخور و راضی باش.»  در صورتی که همیشه این رویداد آرزوی افرادیست که چاق هستند. گروه باراکا به مدت 4‌ماه در کنار شرکت کنندگان حضوردارد و آنها را در رسیدن به اهدف‌شان همراهی می‌کند.

ارایه‌ی حمایتایده‌ی جالبی است. این یکی را هم لااقل در حوضه چاقی،کمتر شنیده بودم. می‌شود بفرمایید چه حمایت‌هایی دارید؟!

این حمایت‌ها به صورت‌های مختلف طبقه بندی شده اند از جمله :

  • 5 کارگاه آموزشی هفتگی. این کارگاه‌ها شامل آموزشهای پایه هستند. مطالبی که طی سالها تجربه،کمبودشان را در مدیریت دایمی وزن احساس کردیم.
  • کتاب کارگروه (با عنوان سیر خوش تراش)
  • پیگیری تلفنی فرد به فرد شرکت‌کنندگان توسط حامیان آموزش دیده (به‌عنوان توضیح، هر گروه 50نفره  ازشرکت‌کنندگان توسط حدود 35 نفر حمایت می شوند!!).
  • پیامک روزانه
  • گفتگوهای شبانه ی دسته جمعی  بین مربیان و شرکت کنندگان ( در شبکه ی اجتماعی باراکا).
  • مشاوره‌های حین وزن کشی در صورت لزوم.
  • سی دی های آموزشی و انگیزشی و فایل‌های صوتی.

ü      مخاطبان در رابطه با چالش‌های‌شان  مدام می تواننددر تماس روزانه با گروه باشند.

  • گردهمایی‌های دوره‌ای مثل ضیافت شام و فعالیت‌هایی از این قبیل

جزییاتش هم کمی سریه(خنده).تمام سرویس‌های این 4 ماه جزو خدمات برنامه” درمان چاقی باراکا”هستند و بدون پرداخت هزینه اضافی ارایه می‌شوند. بدین ترتیب کسی بخاطر مسایل مالی از سرویس خاصی  محروم نمی‌شود.

در پایان دوره‌ها آیا این حمایت از طریق باراکا ادامه پیدا می‌کند؟

بله. بعد از پایان دوره هم، درهای  باراکا بصورت رایگان به روی‌شرکت‌کنندگان باز است. یعنی افراد می‌توانند تا وقتی که خودشان همت کنند یا علاقه داشته باشند، در وزن کشی‌های هفتگی‌ شرکت کنند و به ملاقات اعضای تیم بیایند یا دوستان قدیمی‌شان را ببینند. به بهانه‌های مختلف گردهمایی در طول سال داریم. مثلا ضیافت شام باراکا یا کارگاههای انگیزشی پراکنده. از طریق واتس آپ و تلگرام هم گفتگو داریم. 

یاد گرفتن این آموزه‌ها مشکل نیست؟ آیا این دوره برای همه کاربرد دارد؟

افراد عادی،کسانی که هیچ تحصیلاتی ندارند و حتی  مادربزرگ‌ و پدربزگ‌های خانه‌دار هم می‌توانند از این اصول تبعیت کنند و باندازه افراد تحصیل کرده و جوان حاضر در دوره بهره ببرند. در واقع اصول بازی باراکا درک کردنی هستند نه یاد گرفتنی. به‌همین دلیل ارتباط چندانی به تحصیلات و سن شرکت کنندگان ندارد. به مرور این اصول برا‌یشان به یک زندگی تبدیل می‌شود. یعنی بعد از مدتی بدون اینکه به آن فکر کنند از آنها کاملا تبعیت می‌کنند. تکرار، یکی از رموز دوره است. در باراکا کسی چیزی را یاد نمی‌گیرد بلکه بیشتر، می‌فهمد و درک می کند (فرق دانش با بینش). این مثل یک معجزه‌ای عمل می‌کند که در ابتدا  باور کردنش سخت است. جالب این جاست که تکنیک‌‌های این برنامه برای تمام زتدگی فراگیر است.

به‌همین دلیل شرکت‌کنندگان دوره‌های باراکا ازآموخته‌ها و مهارتهایشان علاوه بر لاغری، برای رسیدن به سایر اهداف زندگی‌ هم استفاده می‌کنند. از  نواختن یک ساز نیمه تمام گرفته تا آموزش زبان‌های خارجی. وقتی شما تیزر تبلیغاتی باراکا را می بینید، مشاهده خواهید کرد که اغلب مصاحبه شونده‌ها تغییرات اساسی در زندگیشان تجربه کرده‌اند و کمتر راجع به کاهش وزن خودشان ذوق می‌کنند. چون دستاوردهای دیگرشان بیشتر آنها را به وجد می‌آورد.

با روش باراکا، به‌خصوص که هیچ رژیمی هم نمی‌دهید، به‌طور معمول چند کیلو کاهش وزن خواهیم داشت؟

در باراکا هیچ خبری از لیست غذایی و ورزش نیست و افراد به هر الگوی غذایی که قبلا داشتند به زندگی، ادامه می‌دهند. آنها در کنار زندگی همیشگی شان، اصول آموخته شده در برنامه را هم اجرا می‌کنند. با همین روش حدود 70کیلوگرم رکورد کاهش وزن را داریم. اما به‌طور کلی‌15 یا 20‌کیلو کاهش وزن در برنامه ما یک اتفاق عادی است.

نحوه ورود به دوره باراکا چگونه است ؟!

افراد در یک معارفه رایگان شرکت می‌کنند. در معارفه مخاطبان با روش کاری ما آشنا می‌شوند و مستنداتمان را می‌بینند (فیلم، عکس، ویدیو و ملاقات با شرکت کنندگان قبلی). مرحله بعد یک مصاحبه است. مصاحبه به این دلیل انجام می‌شود تا هر دو طرف ( مجموعه باراکا و شرکت کنندگان دوره) از انتخاب خودشان مطمئن شوند. مرحله بعدی  این است که هر دو طرف، یکدیگر را قبول کنند چون  این دوره  یک کار گروهی است و نیاز به همکاری دو طرفه دارد. سپس، تاریخ دوره مربوطه،  به فرد اعلام می شود. چتر حمایتی باراکا از همین جا شروع  به کار می‌کند.

افراد برای شرکت در معارفه رایگان باراکا می توانند عدد 15 را به سامانه مخابراتی02144966360 پیامک (SMS )کنند. از گروه ، با شما تماس خواهند گرفت.

دکتر مجتبی نیکپور، مدیر گروه درمان چاقی باراکا:

گروه تغذیه باراکا به مدیریت دکتر مجتبی نیکپور در سال 1381 فعالیت خود را در زمینه چاقی و لاغری شروع کرده است. برنامه گروه باراکا غذا را سیر خوردن و چاق نشدن است و در حال حاضر دو بخش در برنامه‌های خود دارند: 1- بخش لاغر شدن 2- بخش لاغر ماندن

دکتر نیکپور به‌مدت 2 سال در کمیته بین‌المللی المپیک (IOC انگلستان) تغذیه ورزشی خوانده است، مدرک پیکر سنجی (ISAK استرالیا) دریافت نموده، در فدراسیون پزشکی ورزشی، مدرک پزشک تیم گرفته است. در کارگاههای و دوره‌های آموزشی متعدد مربوط به مراحل رشد انسان، مباحث مربوط به کودک، نوجوان، مهارتهای زندگی، روانشناسی و روش‌های شناختی رفتاری،  هستی‌شناسی، طب سوزنی و طبایع و از این قبیل شرکت داشته است.

جهت ارتباط با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02144966367

02144966360

02144066016

آدرس: فلکه دوم صادقیه، ابتدای خیابان کاشانی، ابتدای خیابان اعتمادیان، (پشت بیمارستان ابن سینا)، پلاک 28 (ساختمان فدک)، طبقه 4، واحد 19

وب سایت: www.baraka-nut.com

barakagroup.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ