بالاخره قهوه برای سلامتی مفید است یا مضر؟

غزاله ذوالفقاری
هر روز نتایج متفاوتی از فایده و ضرر قهوه منتشر می شود.

مدتها است که از قهوه بعنوان علت اصلی ابتلا به برخی بیماریهای نام می­برند مثلا اینکه باعث کاهش رشد می­شود یا اینکه موجب سرطان و بیماری­های قلبی عروقی می­شود. اما نتایج تحقیقات جدید نشان داده که قهوه  احتمالا آنقدرها هم ماده غذایی بدی نیست. خوب حالا سوال اینجا است بالاخره خوب است یا بد؟ بهترین پاسخ این است که برای اغلب مردم مزایای قهوه بر معایبش برتری دارد.

نتایج مطالعات اخیر عموما ارتباطی بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به سرطان یا بیماری قلبی پیدا نکردند. اما چرا از قهوه بعنوان عامل افزایش خطر بیماریهای قلبی نام می­برند؟ علت مطالعات قدیمی است که در آنها افرادی با رفتارهای پرخطر نظیر کشیدن سیگار و عدم فعالیت بدنی که در عین حال قهوه هم می­خوردند مورد بررسی قرار گرفتند اما از این میان تنها قهوه بعنوان عامل خطر بیماریهای قلبی هدف حمله قرار گرفت!!

با این حال تحقیقات اندکی خطر را در مورد مصرف مقدار زیاد قهوه فیلتر نشده گوشزد کرده­اند. مصرف این فرم از قهوه می­تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. در عین حال برای افراد مستعد خوردن بیش از دو فنجان قهوه در روز خطر بیماریهای قلبی را افزایش می­دهد.

با این حال همین تحقیقات نشان داده­اند مصرف قهوه در جلوگیری از بیماری­هایی نظیر پارکینسون، دیابت نوع 2 و سرطان کبد موثر است. گرچه قهوه کالری کمی دارد خوردن شیر پرچرب و شکر همراه آن می­تواند بسیار مضر باشد. سعی کنید بطور متعادل قهوه بخورید و مصرف روزانه خود را به کمتر از 4 فنجان در روز برسانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ