عوامل اصلی آلرژی کدامند؟

nayere
عوامل اصلی آلرژی

این روزها بسیاری از شهر نشینان با حساسیت های ناشی از مدرن شدن زندگی شهری دست وپنجه نرم می کنندو آنهایی که در هوای پاک زیست می کنند هم از عوامل آلرژیک بی نصیب نیستند.

 

الو دکتر در این چند خط  شمارا با 3مورد از تأثیر گذار ترین عوامل آلرژی زا آشنا می کند.

 حیوانات:آلرژی به حیوانات معمولا فصلی نیست و حساسیت به مو یا مدفوع آنهاست. این علائم در طول سال وجود دارد و پایدار است. هرچند ممکن است کودک هم به حیوان آلرژی داشته باشد و هم به گیاهان و در این صورت در بهار هم دچار مشکل شود.

  مواد غذایی:کودکانی هستند که به یکسری مواد غذایی آلرژی دارند و در فصول خاصی دچار تشدید علائم می‌شوند که می‌تواند بهار باشد. علت این امر آن است که برخی از موادغذایی با برخی گرده‌های گیاهان آلرژن مشترک دارند. به عنوان مثال درختی مانند غان با میوه‌هایی مثل سیب، هویج، گلابی، هلو و سیب‌زمینی و درختی مثل RAGWEED  با میوه‌هایی مثل خربزه و طالبی آلرژن مشترک دارد، بنابراین کودکانی که به این مواد غذایی آلرژی دارند در فصل گرده‌افشانی این گیاهان دچار تشدید علائم می‌شوند که بیشتر این علائم در دهان و به‌صورت خارش و گز گز، حالت تهوع و استفراغ است اما ممکن است بیمار به آن توجه نکند.

  گیاهان:مواد آلرژی‌زا می‌توانند گرده گیاهان باشند که این گیاهان شامل 3 دسته کلی هستند: درختان، علف‌ها و چمن‌ها. باید بدانید برعکس آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند، عامل تشدید حساسیت‌های فصلی، گرده گل‌ها نیست! بلکه گرده درختان یا علف‌هاست. گرده گل‌ها، درشت‌تر از گرده درختان است و معمولا توسط حشرات منتقل می‌شود که ایجاد آلرژی نمی‌کند، در حالی‌که گرده درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز توسط باد منتقل می‌شود و عامل اصلی تشدید حساسیت در فصل‌های خاص است. هر کدام از اینها در یک منطقه جغرافیایی خاص در فصل خاصی گرده‌افشانی می‌کند. به‌عنوان مثال برخی علف‌ها 9 ماه از سال گرده‌افشانی می‌کند، بنابراین افرادی که به این نوع از گیاهان حساسیت دارند می‌توانند تمام سال علائم را داشته باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ