توضیح دکتر ارژنگ در مورد خار پاشنه پا، علت و درمان آن

zahra
دکتر رامین ارژنگ، جراح و متخصص ارتوپد: خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود. علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد.

دکتر رامین ارژنگ، جراح و متخصص ارتوپد:

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود. علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد. که منجر به التهاب و استخوانی شدن نیام کف پا یا به‌اصطلاح فاشییت پلانتارشود. همچنین گاهی اوقات با انجام رادیوگرافی می توان پی به وجود این مشکل برد. در گذشته پزشکان بر این تصور بودند که علت درد پا این خار است و برای همین آن را جراحی می کردند و از پا خارج می کردند، اما بعد از بررسی های انجام شده مشخص شد که علت درد نیام کف پایی است که این هم جزء التهاب‌ها و بعضا دژنراسیون حساب می شود. خارپاشنه در واقع التهاب نیام کف پایی است که علائم آن در افرد متفاوت است. به عنوان مثال بعضی افراد هنگام راه رفتن از ابتدا احساس درد در این ناحیه می کنند، اما برخی دیگر ممکن است عنوان کنند بعد از مدتی راه رفتن درد سراغ‌شان می آید. با این حال علائم در هر فرد متناسب با حاد یا مزمن بودن مشکل و شرایط بیمار متفاوت است. دقیقا کف پاشنه در نقطه خاصی خیلی دردناک است که پزشک با معاینه و فشار موضعی نقطه تندرپوینت و دردناک را تشخیص می دهد. البته این درد ممکن است علت های دیگری از جمله پانیکولیتیس و التهاب چربی پاشنه، ضایعه کیستی و حتی پیچ خوردگی و … باعث بروز این درد در کف پا شوند. برای همین اولین مرحله برای تشخیص علت بررسی دقیق توسط پزشک است. اگر این درد ناشی از مشکل خار پاشنه باشد آن زمان باید سعی شود با درمان های غیرجراحی مشکل را حل کنیم.

روش درمانی خار پاشنه چیست؟

افرادی که به مشکل خار پاشنه دچار هستند یک هیل پد (heel pad)به آنها می دهیم. هیل پد پاشنه نرمی است و بسته به نوع درد پاشنه نوع آن مشخص می شود که کل کف پا قرار بگیرد یا قسمتی از آن قرار داده شود. اما اگر قوس عرضی یا طولی پا مشکل داشته باشد آرک ساپورت تجویز می شود. همچنین ماساژهای موضعی و گرماهای موضعی به خصوص در فیزیوتراپی می تواند در درمان نقش بسزایی داشته باشد. یک روش خاص در فیزیوتراپی به نام شاک ویو وجود دارد. شاک ویو موج انرژی بسیار کوتاه اما شدیدی است که سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کند. شاک ویو تراپی روشی غیرتهاجمی است که امواج فشاری را برای درمان عارضه‌های عضلانی  اسکلتی گوناگون به کار می‌گیرد. امواج صوتی با انرژی بالا (شاک ویو) نیروی مکانیکی را بر بافت‌های بدن اعمال می‌کند. همچنین اگر خارپاشنه به روش های درمانی نام برده شده مقاوم باشد یا به طور کلی مقاوم به درمان باشد از تزریق موضعی کورتون استفاده می کنیم. روش PRP در درمان درد پاشنه مطرح است. همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که درصد کمی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علت به وجود آمدن خار پاشنه چیست؟

علت به وجود آمدن خار پاشنه که اصطلاحا به آن مولتی فاکتوریال هم گفته می شود، می‌تواند مسائل زیادی باشد، از جمله پوشیدن کفش های نادرست مثلا اگر کفشی پاشنه بسیار بلند و سختی داشته باشد ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. همچنین وزن افراد و افرادی که دیابت یا چربی خون و بیماری روماتیسمی دارند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.صافی کف پا و قوس بیش از حد پا هم مستعد درد پاشنه است.

دکتر رامین ارژنگ، جراح و متخصص ارتوپد:

دکتر رامین ارژنگ ورودی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1364 و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی عمومی در سال 1371، طرح خود را در استان خوزستان گذرانده، در سال 1375 پس از قبولی در آزمون پذیرش دستیار وارد دوره رزیدنتی رشته تخصصی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد و در سال 1379 فارغ‌التحصیل شد و با اخذ بورد تخصصی (دانشنامه) به مدت 10 سال تا سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی شهر زنجان مشغول فعالیت (درمانی و آموزشی) بوده است.

آدرس و تلفن جهت تماس با مطب‌های دکتر رامین ارژنگ:

روزهای زوج

ونک – انتهای گاندی جنوبی- ابتدای وزرا (خالد اسلامبولی) – خیابان 32 – ساختمان یاس – واحد 202

تلفن: 02188880795

فکس:‌ 02188675530

روزهای فرد

 ستارخان – ابتدای پاتریس – پلاک 5 – طبقه 4 – واحد 7

تلفن: 02166945307  

فکس:02166945476‌

وب سایت: www.drarjang.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ