تعریف ناهنجاری فکی از زبان دکتر سزاوار

mousavi
دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت: ناهنجاری‌های فکی ممکن است اکتسابی یا مادرزادی باشند. با این حال شایع‌ترین فرمی که با آن در ناهنجاری‌های فکی رو‌به‌رو هستیم جلو بودن فک پایین یا بالاست.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت:

ناهنجاری‌های فکی ممکن است اکتسابی یا مادرزادی باشند. با این حال شایع‌ترین فرمی که با آن در ناهنجاری‌های فکی رو‌به‌رو هستیم جلو بودن فک پایین یا بالاست. حتی ممکن است دیده باشید برخی افراد هنگام لبخند زدن مقدار زیادی از لثه‌شان نمایان می‌شود که به «لبخند لثه‌ای» معروف هستند. یکی دیگر از شکایاتی که ممکن است ازسوی افراد مطرح شود عدم قرینه بودن نیمه صورت‌شان است. این افراد از جراحان متخصص، خواهان قرینه‌سازی هستند. به‌طور کلی ناهنجاری‌های فکی و صورتی از عمده‌ترین موارد مربوط به حیطه اختیارات فک و صورت هستند.

علت این ناهنجاری‌ها چیست؟

علت‌های مختلفی برای این ناهنجاری‌ها وجود دارد؛ ژنتیک، ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلال‌های تکاملی، بیماری‌های مختلف، تروما و تومورها می‌توانند از علل ناهنجاری‌های فکی باشند. این ناهنجاری‌ها که به‌ صورت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند، می‌توانند در محدوده تنوع بشری باشند اما در صورت شدت باعث ایجاد اختلال در زیبایی، جویدن، تکلم و استعداد به اختلال‌های مفصل فکی را باعث می‌شوند.

ناهنجاری‌های فکی اگر درمان نشوند چه مشکلاتی را برای افراد به‌وجود می‌آورند؟

  1. اشکال در جویدن به‌علت عدم تماس مناسب دندان‌ها
  2. اشکال در تمیز کردن دندان‌ها
  3. واردشدن نیروی نامتناسب روی دندان‌ها که خود باعث فرسایش و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
  4. به‌علت فشار زیاد روی مفصل فکی ایجاد آرتروز و دردهای شدید در مفصل را باعث می‌شود.
  5. به‌علت ارتباط نامناسب دندان و زبان اشکالات واضح در صحبت کردن هم وجود دارد.
  6. و در آخر باعث اشکالات زیبایی واضح و چهره غیرمعمولی در شخص می‌شود.

چطور می‌توان این مشکلات و ناهنجاری‌های فکی را درمان کرد؟

به طرق مختلف می‌توان مشکلات فکی را درمان کرد اما عمده‌ترین روشی که در درمان این اختلال به‌کار برده می‌شود درمان با جراحی‌های استودیو یا روش‌های برش استخوان است. عمل جراحی یک فک یا هر دو فک بیمار، معمولا برای تصحیح وضعیت فک‌ها، بهبود عملکرد جویدن دندان‌ها، افزایش زیبایی ظاهری صورت و کاهش مشکلات مربوط به سیستم تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که وضعیت قرارگیری فک‌ها روی یکدیگر در یک بیمار مناسب باشد، مشکلات دندانی درنتیجه رشد نامناسب دندان‌ها یا تجمع بیش از حد آنها ایجاد شده باشد. در این شرایط، استفاده خاص از روش‌های درمان ارتودنسی به تنهایی می‌تواند با استفاده از بریس‌ها وضعیت قرارگیری با ثبات دندان‌ها روی یکدیگر را اصلاح کند.

قبل از جراحی فک باید چه مواردی مورد بررسی قرار بگیرد؟

قبل از انجام جراحی زیبایی فک و صورت نیاز است تمام شرایط بررسی شود. ابتدا باید صورت به‌طور کلی مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و در ادامه وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها، رادیوگرافی‌ها و مدل‌های خمیری تهیه شده از دندان‌ها هم بررسی شود، بعد از این مراحل می‌توان درمان را شروع کرد. اولین مرحله درمان بعد از اقدامات نام برده شده بررسی سلامت عمومی بیمار است. همچنین در‌مورد برخی بیماری‌های پیشین هم بررسی‌های لازم صورت گیرد. بعد از این مراحل و در صورت عدم وجود مشکل خاصی باید عوامل دیگر ازجمله اندازه فک‌ها و ارتباط متقابل آنها با یکدیگر، مفاصل فک و شرایط دندان‌ها و قوس آنها را بررسی کنیم.

افرادی هستند که فک جلو یا عقبی دارند اما خودشان در طول زندگی‌شان اظهار مشکلی نمی‌کنند، آیا باید این افراد فک‌شان را جراحی کنند؟

به‌طور کلی یک متخصص با بررسی و معاینه‌های لازم می‌تواند تشخیص دهد که کدام فک بیش از اندازه بزرگ و جلو است و کدام فک مشکل خاصی ندارد. اما به‌طور کلی اگر فردی بنا به تشخیص متخصص مبتلا به «جلوزدگی یا بیرون‌زدگی فک پایین» باشد در انجام برخی اعمال ازجمله نفس کشیدن و به‌دنبال آن کمبود خواب، غذا خوردن و حتی صحبت کردن با مشکل روبه‌رو می‌شود. اما اگر هر دو فک عقب باشد، زبان کوچک وارد حلق می‌شود و فرد باز هم در نفس کشیدن مشکل دارد که در این صورت اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است برای فرد خطر‌ساز شود.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت:

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت و استادیار دانشکده است. وی در دانشکده دندانپزشکی در بیمارستان بوعلی سال‌1385 بورد تخصصی‌ را دریافت کرده است. نفر سوم بورد تخصصی بوده و 10‌سال است که در این رشته فعالیت می‌کند. دکتر سزاور عضو انجمن جراحان فک، دهان و صورت است.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188103948

تلفن: 02188720403

موبایل: 09122542448

موبایل: 09329015878

آدرس: تهران – منطقه ۶ – قائم مقام فراهانی – جنب تهران کلینیک – کوچه شهدا – پلاک ۴ – طبقه سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ