مراقبت‌های پس از عصب‌کشی از زبان دکتر هوشنگی

zahra
دکتر امیر مسعود هوشنگی، جراح دندانپزشک: برای چند روز اول پس از درمان (‌میانگین10‌روز‌) امکان دارد دندان درمان شده دردهای کم یا زیادی داشته باشد‌؛ به‌طوری که این دردها در روزهای اولیه (‌2 تا 3‌روز اول‌) بیشتر بوده و به‌صورت دردهای خود به خود و ضربان‌دار و حساسیت دندان به لمس و فشار خود را نشان می‌دهد

دکتر امیر مسعود هوشنگی، جراح دندانپزشک:

برای چند روز اول پس از درمان (‌میانگین10‌روز‌) امکان دارد دندان درمان شده دردهای کم یا زیادی داشته باشد‌؛ به‌طوری که این دردها در روزهای اولیه (‌2 تا 3‌روز اول‌) بیشتر بوده و به‌صورت دردهای خود به خود و ضربان‌دار و حساسیت دندان به لمس و فشار خود را نشان می‌دهد و پس از این مدت، دردهای خود‌به‌خود به‌تدریج کمتر شده و فقط هنگام ضربه (‌غذا خوردن یا برخورد دندان به دندان فک مقابل‌) درد می‌گیرد و در‌نهایت دردها کاملا از بین می‌رود. در مواردی به‌علت وجود التهاب شدید یا عفونت‌های قبل از درمان، این دردها می‌توانند حادتر و شدیدتر بوده و گاه همراه تورم باشند که جای نگرانی نبوده، واکنش طبیعی بدن به تحریک و درمان انجام شده که با کمک داروها و گذشت زمان این حالت حاد از‌بین می‌رود، بنابراین لازم است داروهای تجویز شده را مطابق دستورالعمل مصرف کنید.

چطور با دندان پانسمان شده مدارا کنیم؟

دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد اغلب شدیدا خراب و دیواره‌های ضعیف و شکننده‌ای دارد، بدین لحاظ لازم است طی دوران پانسمان بسیار احتیاط کنید و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب کرده و فقط مواد غذایی نرم میل کنید. در صورت تخلیه کامل پانسمان حتما برای تجدید پانسمان مراجعه کنید؛ ولی در صورتی که تنها قسمت سطحی پانسمان تخلیه شده و عمق آن دست نخورده باشد، نیازی به مراجعه ندارید.

سوالی که بسیاری از بیماران می‌پرسند این است که اگر دندانم معالجه ریشه شده چرا هنوز درد دارم؟

در مرحله ابتدایی درمان ریشه به علت قطع کردن و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال ریشه، یک زخم و التهابی در اطراف ریشه دندان در استخوان ایجاد می‌شود و مانند هر جای دیگری از بدن که اگر عضوی قطع و مجروح شود، محل آن تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود، درمورد دردهای بعد از درمان ریشه هم علت درد، زخم و التهاب ناحیه قطع عصب در استخوان اطراف ریشه دندان (‌و نه در کانال ریشه تمیز شده و پرشده‌) است، بنابراین وجود دردهای احتمالی بعد از درمان موجب نگرانی شما نشود. حالت درد براساس شدت التهاب، عفونت قبلی کانال‌ها، تعداد کانال‌ها و… در افراد مختلف فرق می‌کند.

توجه!

درمان ریشه دندان‌ها در بیش از 90‌درصد موارد با موفقیت همراه است و عدم موفقیت آن گاه با انجام عصب‌کشی مجدد و قطع ریشه قابل نگهداری است.

روکش دندانی لازم است؟

دندان عصب‌کشی شده به‌علت نداشتن عصب به پوسیدگی، سرما و گرما حساس نبوده و در صورت بهداشت ضعیف به‌راحتی پوسیده می‌شود و به‌علت خارج کردن عصب و محتویات پالپ دندان مرده همانند یک دندان زنده و محکم نبوده و باید از خوردن غذاهای سفت و شکننده اجتناب کرد. چنانچه پر کردگی‌های تاج بسیار وسیع باشد جهت جلوگیری از شکستگی و عود پوسیدگی دندان باید روکش شود.

دکتر امیر مسعود هوشنگی، جراح دندانپزشک:

ارائه دهنده کلیه کارهای زیبایی دندان، طراحی لبخند با لامینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی، ترمیم دندان با جدیدترین مواد  همرنگ، طراحی و ساخت انواع پروتز ثابت و متحرک (دست دندان، پلاک، روکش چینی)، روکش‌های تمام سرامیک با جدیدترین متد و مواد، خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی کودکان است. کلیه خدمات دندانپزشکی با بیمه نیروهای مسلح در این مرکز انجام می گیرد  طرف قرارداد با بیمه های (تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح، بانک کشاورزی)

شما عزیزان می توانید با شماره تلفن های زیر با دکتر امیرمسعود هوشنگی در تماس باشید.

02177299199

02177865912

آدرس: فلکه اول تهران پارس، خیابان گلبرگ، بین کیخسروی و رشید، پلاک 37، طبقه 3، واحد 13

dramirmasoudhooshangi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ