مزایا و قیمت ارتودنسی نامرئی

nasiim
خبرخوش برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند این است که می‌توانند از ارتودنسی‌های نامرئی، متحرک و راحتی استفاده کنند که به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کند. بنابراین بیمار می‌تواند بدون نگرانی و هراس از دیده شدن سیم‌ها در طول دوره درمان لبخند بزند. ارتودنسی نامرئی، که کارآمدی آن به اثبات رسیده است، با بهره‌گیری از فناوری تصویربرداری ۳ بعدی ساخته می‌شود

دلایل استفاده از ارتودنسی نامرئی
دیگر مزیت ارتودنسی نامرئی متحرک بودن آن است، بنابراین بیمار می‌تواند با خیال آسوده هر چه دلش می‌خواهد بخورد و دندان‌ها را بدون مشکل مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. ارتودنسی نامرئی بسیار راحت است و چون در ساخت آن از فلز استفاده نمی‌شود، هیچ خراش یا زخمی داخل دهان ایجاد نمی‌شود. دیگر فایده عدم استفاده از فلز یا سیم این است که بیمار معمولاً زمان کمتری را برای تنظیم ارتودنسی در مطب پزشک سپری می‌کند. ارتودنسی نامرئی این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا برنامه درمانی خود را از زمان شروع مشاهده و دنبال کند و وضعیت مرتب شدن دندان‌ها را با قبل مقایسه کند

نحوه عملکرد

هر پلاک ارتودنسی معمولاً به مدت ۲ هفته استفاده می‌شود و بیمار مجاز است تنها زمان خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پلاک را از دهان خارج کند. بنا به تشخیص پزشک در فواصل زمانی مناسب پلاک‌ها عوض می‌شود، دندان‌ها به تدریج، هفته به هفته حرکت می‌کند تا در نهایت کاملاً مرتب شود و در جای مناسب خود قرار بگیرد. بیمار هر ۶ هفته یک بار باید جهت اطمینان از به خوبی پیش رفتن برنامه درمان به پزشک مراجعه کند. این درمان معمولاً در مجموع ۹ تا ۱۵ ماه زمان می‌برد و حدود ۱۸ تا ۳۰ پلاک عوض می‌شود، البته این اعداد ممکن است برای هر بیمار متفاوت با دیگری باشد.

مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی

طول دوره درمان به میزان و نحوه نامرتب بودن دندان‌ها بستگی دارد، در هر حال دندان‌های اکثر بزرگسالان در عرض کمتر از یک سال منظم و ردیف می‌شود. اما نوجوانان باید مدت طولانی‌تری، تقریباً ۱۸ ماه، از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. هر چقدر بیمار به برنامه درمانی وفادارتر باشد و مدت بیشتری، حدود ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز، از پلاک استفاده کند، پلاک را فقط برای مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در زمان‌های مشخص از دهان خارج کند، خوراکی‌های مناسب را در برنامه غذایی قرار دهد و به طور مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کند، سریع‌تر می‌تواند به لبخندی رویایی خود دست یابد.

مقایسه بریس های نامرئی با بریس های فلزی

استفاده از ارتودنسی نامرئی پلاستیکی شفاف برای اصلاح بسیاری از مشکل‌های مربوط به نامرتب بودن دندان‌ها پیشنهاد می‌شود. پلاک‌های فلزی قدیمی را نمی‌توان برای اصلاح به‌هم‌ریختگی شدید دندان‌ها به کار برد. متخصص ارتودنسی پس از بررسی دقیق و کامل وضعیت دهان و دندان‌ها بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد.

مزایا

ارتودنسی نامرئی پلاستیکی شفاف به خوبی روی دندان‌ها می‌چسبد و به سختی قابل مشاهده است. اگرچه نتیجه نهایی استفاده از بریس‌ها یا پلاک‌های فلزی و ارتودنسی نامرئی یکسان است، اما پلاک‌ها، سیم‌ها و بریس‌های فلزی بسیار بیشتر جلب توجه می‌کنند و باعث ناراحتی بیمار می‌شوند. دیگر بریس‌های شفاف مانند بریس‌های سرامیکی و زبانی هر چند به آشکاری بریس‌های فلزی نیستند، اما همچنان در ساخت آنها از فلز استفاده می‌شود.

راحتی
 پلاک‌های شفاف نامرئی هموار و بدون برجستگی و براق هستند و به خوبی به دندان می‌چسبند. ارتودنسی نامرئی باعث تحریک لثه‌ها یا داخل دهان نمی‌شود و بیمار هر بار که به دلیل وضعیت جدید دندان‌ها و حرکت کردن آنها مجبور به تعویض پلاک می‌شود، ناراحتی بسیار ناچیزی را تحمل می‌کند که آن هم به سرعت برطرف می‌شود.
مراجعه کمتر به متخصص ارتودنسی
 متخصص ارتودنسی در زمان مناسب پلاک‌ها را عوض می‌کند و به موازات پیشرفت درمان، قرار ملاقات‌هایی را در فواصل زمانی ۴ تا ۶ هفته‌ای تنظیم می‌کند تا مطمئن شود که درمان به خوبی پیش می‌رود و در صورت لزوم پلاک را عوض می‌کند. اما استفاده از بریس‌های قدیمی مراجعه بیشتر به مطب را جهت تنظیم پلاک ایجاب می‌کرد.
 بهداشت دهان
 با استفاده از ارتودنسی نامرئی بهتر می‌توان بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. پلاک‌های پلاستیکی متحرک هستند و به راحتی می‌توان آنها را هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از دهان خارج کرد. به علاوه از آنجایی که در برنامه درمان با ارتودنسی نامرئی باید پلاک را پیش از خوردن و آشامیدن خارج کرد، غذای کمتری بین دندان‌ها گیر می‌کند و در نتیجه احتمال بروز مشکل‌های دندان مانند پوسیدگی کاهش می‌یابد.بریس‌های نامرئی در مجموع گزینه‌ای مناسب برای اشخاصی هستند که دندان‌هایشان اندکی نامرتب است. ارتودنسی نامرئی روش آسان، بی‌دردسر، زیبا و تقریباً غیرقابل مشاهده‌ برای خلق یک لبخند فریبنده و جذاب به شمار می‌رود.
هزینه و قیمت
هزینه درمان‌های ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان مشکل و نوع ارتودنسی دندان دارد. در صورتیکه درمان‌های مرحله اول با پلاک‌های متحرک انجام شود هزینه و قیمت این درمان کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده این هزینه متفاوت خواهد بود . در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی نامرئی دندان همراه با جراحی فک دارند، هزینه ارتودنسی دندان چون در دو مرحله قبل و بعد از درمان انجام می‌شود بیشتر خواهد بود و هزینه درمان جراحی که ممکن است توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود، جدا از هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی خواهد بود.انجام درمان ارتودنسی دندان فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه با این شیوه دندان های مرتب شده و احتمال پوسیدگی و خراب شدن دندان های شما در آینده کمتر خواهد بود.ارتودنسی را می توان از سنین کم در کودک آغاز نمود تا مراحل بعدی درمان در سنین بزرگسالای زمانی کمتری را نیاز داشته باشد. انواع مختلفی از ارتودنسی ها شامل ارتودنسی نامرئی، ثابت و ارتودنسی متحرک وجود دارد که شما با مشورت با دندان پزشک و در نظر گرفتن هزینه آن می توانید بهترین درمان را داشته باشید . 
منبع : ایران ارتودنسی 
  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ