براکت دیمون؛ روشی جدید در درمان ارتودنسی (قسمت دوم)

zahra
دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت: به‌طور کلی نیروهای ارتودنسی به‌منظور حرکت دندان‌ها در جهت مطلوب توسط سیم‌های ارتودنسی از طریق براکت‌ها که در سطوح دندان‌های مختلف قرار می‌گیرند، اعمال می‌شود. در سیستم‌های معمول ارتودنسی سیم‌ها توسط الاستیک‌ها درون براکت‌ها قرار داده می‌شوند و طی جلسات متوالی که معمولا هر چهار هفته یک‌بار است این الاستیک‌ها تعویض می‌شوند.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

به‌طور کلی نیروهای ارتودنسی به‌منظور حرکت دندان‌ها در جهت مطلوب توسط سیم‌های ارتودنسی از طریق براکت‌ها که در سطوح دندان‌های مختلف قرار می‌گیرند، اعمال می‌شود. در سیستم‌های معمول ارتودنسی سیم‌ها توسط الاستیک‌ها درون براکت‌ها قرار داده می‌شوند و طی جلسات متوالی که معمولا هر چهار هفته یک‌بار است این الاستیک‌ها تعویض می‌شوند. شایان ذکر است که هنگام تعویض این الاستیک‌ها بیمار ممکن است احساس ناراحتی ‌کند. در ادامه دکتر درویش‌پور، متخصص ارتودنسی به معرفی روشی جدید در درمان ارتودنسی می‌پردازد.

تاثیرگذاری کدام روش ارتودنسی بیشتر است؟

در سیستم‌های معمول ارتودنسی طبق تحقیقات مرتبط با فرایند حرکات دندانی، تغییرات بافتی در نسوج دندانی به‌دلیل اعمال نیروهای زیاد روی دندان‌ها، تاثیرات جانبی تحلیل ریشه و آزردگی بافت‌های پریودنتال بیشتر است، ولی درنهایت ‌نتیجه درمان در طولانی‌مدت در روش معمول ارتودنسی و سیستم دیمون یکسان است البته طبق تحقیقات صورت گرفته در سیستم دیمون میزان کشیدن دندان به‌طور معناداری کاهش یافته است.

آیا استفاده از ارتودنسی با براکت دیمون محدودیت سنی دارد؟

به‌طور کلی در هر سیستم درمانی ارتودنسی ثابت هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و اگر شرایط مطلوب از لحاظ سلامت دندانی- لثه‌ای و شرایط سیستمیک و بیماری‌های موجود کنترل شده باشد، هیچ محدودیت سنی مدنظر نیست.

سیستم دیمون؛ یک گام جلوتر از روش‌های قدیم ارتودنسی

باتوجه به این مسائل و پیشرفت علم ارتودنسی درحال حاضر براکت‌هایی معرفی شده‌اند که دیگر نیازی به تعویض الاستیک برای اعمال نیرو به دندان ندارند و سیم‌های ارتودنسی توسط یک دریچه داخل براکت نگه داشته می‌شوند. مزیت این روش به‌دلیل اینکه سیم داخل یک محفظه فلزی قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به مراجعه هر چهار هفته یک‌بار ندارد و ویزیت‌های ارتودنسی به مدت دو ماه یک‌بار کاهش می‌یابند به‌دلیل اعمال نیرو به‌صورت مداوم در سطح دندان و در سطح فیزیولوژیک حرکات دندانی به‌صورت مطلوب با کمترین عارضه جانبی از قبیل درد و تحلیل ریشه اعمال می‌شود. فواصل طولانی‌مدت ویزیت در روش دیمون از مهم‌ترین مزایای این روش به‌ویژه در بیمارانی است که از مناطق خاص مراجعه می‌کنند و به‌دلیل مسافت یا مشغله کاری در هر ماه نمی‌توانند برای تنظیمات به مطب ارتودنسی مراجعه کنند.

عوارض جانبی و آسیب‌های  کدام روش ارتودنسی کمتر است؟

طبق مطالعات صورت گرفته، از آنجایی که اعمال نیروهای وارده به دندان و نسوج نگهدارنده دندان در سیستم دیمون در حد فیزیولوژیک است، عوارض جانبی و آسیب‌های وارده از قبیل تحلیل ریشه و دردهای دندانی در این روش کمتر از سایر روش‌های درمانی معمول است.

آیا در روش دیمون نیاز به استفاده از هدگیر هست؟

هدگیر و‌سیله خارج دهانی ‌است که قسمتی از آن روی سر یا پشت گردن قرار می‌گیرد که نیرو از تغییر بخشی دیگر به‌نام فیس‌بو(Facebow) ‌به داخل دهان روی دندان‌ها منتقل می‌شود. این وسیله کاملا به همکاری بیمار نیاز دارد و در‌معرض دید است. فلسفه استفاده از هدگیر در این جهت است که در درمان‌هایی که تصمیم صددرصدی جهت کشیدن دندان وجود ندارد را بتوان با افزایش طول قوس دندانی به سمت بدون کشیدن سوق داد. یکی از مزیت‌هایی که روش دیمون براساس آن پایه‌ریزی شده، آن است که در این روش درصد کشیدن دندان جهت مرتب کردن دندان‌ها کاهش می‌یابد و از طرفی استفاده از دستگاه‌های خارج دهان که نیاز به همکاری بیشتر بیمار را می‌طلبد نیز کم می‌شود.‌ لازم به ذکر است که استفاده از دستگاه خارج دهانی برای رسیدن به هدف مطلوب نیاز به همکاری زیاد بیمار دارد که بهره‌گیری از روش دیمون استفاده از هدگیر را کاهش داده و باعث راحتی و رضایت‌مندی بیشتر بیمار از پروسه درمان‌ شده است.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

دکتر هادی درویش پور دارای درجه دکتری تخصصی در رشته ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت است. وی در بالاترین آزمون تخصصی ارتودنسی ایران که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود رتبه اول بورد تخصصی را کسب نمود و مورد تقدیر توسط وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی ایران قرار گرفت.

شما عزیزان می توانید با شماره تلفن های زیر با دکتر هادی درویش‌پور در تماس باشید.

آدرس: تهران – دهکده المپیک – میدان المپیک – ضلع جنوب غربی – کوچه 27 – پلاک 17

02144161120

02144161123

 02144135192

آدرس : تهران – میدان فاطمی (جهاد) – ضلع جنوب شرقی – ساختمان گراد – پلاک 45 – طبقه اول

88906560 021

02188893286

وب سایت  www.orthoclinic.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ