تاثیر افت شنوایی بر روی درک‌ گفتار و زبان

mousavi
ناصر بافکار، مدیر کلینیک تخصصی و شنوایی و وزوز گوش سعادت آباد: افت شنوایی حالتی است که قدرت نسبی یا کامل در یک یا هر دو گوش است. سن، جنس، ژنتیک و نحوه زندگی عوامل قابل‌توجهی هستند. اختلال نسبی یا کامل شنوایی می‌تواند به‌شدت روابط اجتماعی را محدود کند و منجر به انزوا و افسردگی شود.

ناصر بافکار فارغ التحصیل رشته شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکترای رشته شنوایی /ادیولوژی(PhD) از آمریکا و مدیر کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش  سعادت آباد:

 افت شنوایی اثرات متفاوتی روی میزان درک‌، گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. افت شنوایی، عده کثیری از مردم دنیا را از طرق گوناگون به خود مشغول کرده است. با گذشت زمان، افت شنوایی منجر به اضطراب، افسردگی، انزوا و تنهایی فرد می‌شود. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  در صورت عدم درمان، آسیب شنوایی ممکن است تبدیل به عارضه روانشناختی شود، به‌همین علت جست‌وجوی راه‌حلی مناسب در مراحل اولیه، امری حائز‌اهمیت است.

افت شنوایی به چه حالتی گفته می‌شود؟

افت شنوایی حالتی است که قدرت نسبی یا کامل در یک یا هر دو گوش است. سن، جنس، ژنتیک و نحوه زندگی عوامل قابل‌توجهی هستند. اختلال نسبی یا کامل شنوایی می‌تواند به‌شدت روابط اجتماعی را محدود کند و منجر به انزوا و افسردگی شود. کاهش شنوایی ممکن است ناشی از بیماری یا آسیب‌دیدگی باشد و خیلی از مردم بدتر شدن شنوایی را با افزایش سن تجربه می‌کنند. نقایص شنوایی ممکن است از زمان تولد وجود داشته باشند. حدود ۲مورد از هر هزار کودکی که متولد می‌شوند درجاتی از اختلال شنوایی را دارند.

چه عواملی در به‌وجود آمدن این مشکل دخیل هستند؟

عوامل بسیاری در کاهش شنوایی شما تاثیرگذارند:

  • قرارگیری طولانی‌مدت در معرض سروصدا
  • وراثت
  • انواع بیماری
  • واکنش به داروها
  • جراحت
  • جرم گوش
  • سالخوردگی
  • میزان افت شنوایی

سطوح مختلف کم‌شنوایی به‌صورت میزان افت شنوایی بیان می‌شوند که  این میزان بستگی به‌شدت آسیب‌دیدگی دارد که از افت شنوایی ملایم تا عمیق طبقه‌بندی می‌شود.

انواع بیماری:

دو نوع افت شنوایی متفاوت وجود دارد: هدایتی و حسی عصبی. در افت شنوایی هدایتی مشکل در گوش میانی یا خارجی در انتقال صوت به گوش داخلی است. این نوع افت شنوایی اغلب موقتی است. افت شنوایی حسی عصبی ممکن است به‌علت اختلالات حلزون، بخشی از گوش داخلی که صوت را تشخیص می‌دهد یا اختلالات عصب شنوایی که گوش داخلی را به مغز متصل می‌کند، باشد. افت شنوایی حسی عصبی معمولا دائمی است.

● افت شنوایی هدایتی‌Conductive hearing loss:

شایع‌ترین علت افت شنوایی هدایتی در کودکان التهاب مزمن گوش میانی توأم با ترشحات است که در آن گوش میانی با مایع چرکی پر می‌شود. در بالغین، افت شنوایی هدایتی اغلب ناشی از انسداد مجرای گوش است. همچنین این افت شنوایی می‌تواند ناشی از پارگی پرده

گوش یا تغییرات ناگهانی فشار هوا باشد. به‌ندرت افت شنوایی هدایتی ناشی از اتواسکلروز است، حالتی که در آن یکی از سه استخوان کوچک گوش میانی بی‌تحرک شده و قادر به انتقال صوت نیست.

● افت شنوایی حسی عصبی Sensorineural hearing loss:

این نوع افت شنوایی به‌طور شایع ناشی از تخریب حلزون در‌نتیجه افزایش سن است. اکثر افراد بالای ۷۰سال مقداری کری حسی عصبی دارند. همچنین این حالت ممکن است به‌علت آسیب به حلزون به‌وسیله سر و صدای زیاد یا به‌واسطه بیماری که اختلالی در گوش داخلی است، ایجاد شده باشد. به‌ندرت علت افت شنوایی حسی عصبی توموری است که عصب شنوایی را درگیر می‌کند.

● اقداماتی که باید انجام دهید:

پزشک گوش شما را با وسیله‌ای به‌نام اتوسکوپ معاینه می‌کند. سپس برای اثبات افت شنوایی حسی عصبی یا هدایتی و اندازه‌گیری میزان افت شنوایی ممکن است تست شنوایی انجام شود. اگر پزشک به تومور عصب شنوایی مشکوک باشد ممکن است برای معاینه عصب از MRI استفاده کند.

اگر شما افت شنوایی هدایتی دارید، درمان عامل زمینه‌ای ممکن است شنوایی شما را تا نزدیکی حد طبیعی باز گرداند. افت شنوایی حسی عصبی اغلب دائمی است. اگرچه ممکن است سمعک مفید باشد. در کری حسی عصبی عمیق با کاشت حلزون (Cochlear implant) الکترودهایی از طریق جراحی در حلزون کاشته می‌شوند که امکان شنیدن اصوات و گفتار را فراهم می‌آورد.

آدرس و تلفن‌ تماس جهت ارتباط با کلینیک شنوایی و وزوز گوش سعادت‌آباد: 

آدرس: سعادت آباد، میدان کاج، مجتمع سروستان، طبقه سوم، واحد 306 

تلفن:   02122383782  

موبایل: 09213675187

آدرس: زعفرانیه، مقدس اردبیلی، روبروی بانک ملت، نبش کوچه شیرین، پلاک 104، طبقه اول، جنب داروخانه 

تلفن:   02122017357   

موبایل: 09213675187

آدرس: عباس آباد (شهید بهشتی)، چهارراه اندیشه، خیابان سهند، پلاک 10 

تلفن:  02188762755  

فکس:   02188767911  

موبایل: 0920371956

وب سایت:  www.saadatabadhearing.ir

      

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ