از مشکل سوء‌هاضمه رنج می‌برید؟!

mousavi
دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی: سوء‌هاضمه اصطلاحی است که مربوط به وجود احساس سیری یا ناراحتی در قسمت بالای شکم است. نشانه‌ها و علائم سوءهاضمه می‌تواند مبهم باشد، اما این علائم شامل باد گلو، سوزش معده، نفخ کردن و حالت تهوع است.

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی:

سوء‌هاضمه اصطلاحی است که مربوط به وجود احساس سیری یا ناراحتی در قسمت بالای شکم است. نشانه‌ها و علائم سوءهاضمه می‌تواند مبهم باشد، اما این علائم شامل باد گلو، سوزش معده، نفخ کردن و حالت تهوع است. به این مشکل همچنین اختلال گوارش (و اختلال گوارش غیراسیدی) می‌گویند و این مشکل می‌تواند درنتیجه بسیاری از شرایط مربوط به سلامت فرد ایجاد شود، اما خود این مشکل یک بیماری نیست. بعضی مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد سوزش معده و سوء‌هاضمه رابطه بسیار نزدیک با یکدیگر دارند، اما مطالعات دیگر این دو بیماری گوارش را از یکدیگر تفکیک می‌کند.

شایع‌ترین علائم سوءهاضمه شامل موارد زیر است:

  • درد قسمت فوقانی شکم
  • نفخ
  • سنگینی
  • تهوع
  • ترش کردن

شایع‌ترین علت سوء‌هاضمه چیست؟

سوءهاضمه عملکردی است که معمولا به‌دلیل اضطراب و استرس است. اما به‌طور کلی اختلال و بیماری گوارشی با عادت‌های ناسالم غذایی در ارتباط است. اما باید توجه داشته باشیم که این عادت غذایی اشتباه را اصلاح کنیم. به‌عنوان مثال غذا را تند صرف نکنیم و بعد از خوردن غذا بلافاصله دراز نکشیم. همچنین خوردن غذاهای تند و پرچرب می‌تواند مشکل‌ساز شود. نکته دیگری که حائز‌اهمیت است این است که برخی عوامل ازجمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و مصرف برخی داروها به شدت به این مشکل دامن می‌زنند، بنابراین باید از انجام این اعمال اجتناب کرد. سوء‌هاضمه همچنین می‌تواند در‌نتیجه یک بیماری گوارشی در قسمت فوقانی مثل بیماری ریفلاکس اسید معده (از معده به مری)، سرطان معده و… ایجاد شود.

نکته!

اما بسیاری از مردم از ترس ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دچار اضطراب می‌شوند و در‌نتیجه علائم سوء‌هاضمه‌شان تشدید می‌شود.

بیماران زیر با علائم سوء‌هاضمه کاندیدای آندوسکوپی تشخیصی هستند:

١. افراد بالای‌‌٤٠‌سال

٢. افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش

٣. شرح حال کاهش اشتها و کاهش وزن

٤. احساس گیر کردن غذا در مری

٥. در صورتی که علائم با یک دوره درمان دارویی خوب نشود یا مجددا عود کند.

٦. در صورتی که در آزمایش مدفوع خون مخفی وجود داشته باشد.

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی:

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی و نفر سوم بورد فوق تخصصی گوارش کشور در سال 1384 با سابقه بیش از 6سال عضویت در هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی. تا کنون نزدیک به 6800عمل بالون معده توسط دکتر فرامرزی انجام شده است عمل بالون معده، یک عمل سرپایی و از طریق آندوسکوپی است که نیاز به بیهوشی و بستری ندارد. روش بالون، یک روش کاملا علمی است که در تمامی جهان و به مدت طولانی است که انجام می‌شود. مشاوره‌های قبل از عمل بالون در کلینیک‌ ملاصدرا انجام می‌شود. جهت تعیین وقت مشاوره و آندوسکوپی وکولونوسکوپی همه روزه از ساعت 9صبح تا 9شب با شماره‌های کلینیک ملاصدرا تماس حاصل فرمایید.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188614192  

تلفن: 02188614191

آدرس: مطب ملاصدرا: خیابان ملاصدر، بالاتر از بیمارستان بقیه اله، پلاک212، طبقه دوم، واحد6 

وب سایت: www.balloontehran.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ