تست‌های غربالگری جهت بررسی سلامت جنین چه مشکلاتی را مشخص می‌کند؟

mousavi
دکتر نویدا نوروززاده، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: در دوران بارداری پزشک برای بررسی سلامت جنین اغلب یک یا دو دوره تست غربالگری برای خانم باردار درخواست می‌کند. این تست‌ها شامل آزمایش خون و سونوگرافی است که در دو نوبت انجام می‌شود.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

در دوران بارداری پزشک برای بررسی سلامت جنین اغلب یک یا دو دوره تست غربالگری برای خانم باردار درخواست می‌کند. این تست‌ها شامل آزمایش خون و سونوگرافی است که در دو نوبت انجام می‌شود.

تست اول: شامل آزمایش خون و سونوگرافی‌N.T است که در سه ماهه اول بارداری ١١-١٣هفته و 6 روز انجام می‌گیرد.

تست دوم: در سه ماهه دوم ١٤-١٨هفتگی و در ایران ترجیحا تا ١٦هفتگی انجام می‌شود و شامل سونوگرافی جهت بررسی سلامت جنین همراه با آزمایش خون است. در این زمان ارگان‌های حیاتی جنین تشکیل شده و در سونوگرافی مشخص می‌شود و معمولا جنسیت جنین هم در این زمان قابل تشخیص است.

علت اهمیت این تست‌ها چیست؟

این تست‌ها جهت بررسی شایع‌ترین عقب‌ماندگی‌های مادرزادی صورت می‌گیرد که شامل سندرم داون (تری زومی‌٢١) سندرم تری زومی١٣ و سندرم تری زومی١٨ است. البته نقایص لوله عصبی جنین نیز مشخص می‌شود. مجموعه این بررسی‌ها تا ٩٤درصد ‏سلامت جنین را از نظر موارد فوق مشخص می‌کند.

اگر جواب آزمایش مشکوک باشد باید چه کار کنیم؟

در صورتی که طبق نتیجه آزمایش و تایید پزشک بررسی‌های فوق طبیعی باشد یعنی جنین با احتمال ٩٤درصد‏ دچار مشکلات فوق نیست. اگر جواب آزمایش مثبت یا مشکوک باشد با نظر پزشک برای خانم باردار بررسی‌های بیشتر (آمنیوسنتز و…) انجام می‌گیرد و اگر مشکل جنین محرز شود با مجوز پزشکی قانونی تا حداکثر ١٩هفته ‌می‌توان اقدام به ختم بارداری کرد.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

دکتر نویدا نوروززاده جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی است که مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه تهران و مدرک تخصصی جراحی زنان را در سال ١٣٨٢ از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرده است.

وی از سال ٨٢ در مراکز و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهرهای تهران و کرج در رشته جراحی‌های زنان و زایمان و نازایی فعالیت دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با دکتر نوروززاده می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122881879

02122881880

موبایل:09102667662

آدرس:شریعتی،بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه‌عبدالله انصاری، پلاک ١٢٥، ساختمان مهر، طبقه سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ