خونریزی غیر‌طبیعی قبل از یائسگی

mousavi
دکتر نویدا نوروززاده، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: در بسیاری از خانم‌های بالاتر از ٣٥‌سال، خونریزی‌های ماهانه شدیدتر و فاصله زمانی آنها کوتاه‌تر می‌شود. علت این تغییرات معمولا کاهش فعالیت تخمدان‌ها و تغییرات هورمونی است که با افزایش نسبت استروژن به پروژسترون رخ می‌دهد.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

در بسیاری از خانم‌های بالاتر از ٣٥‌سال، خونریزی‌های ماهانه شدیدتر و فاصله زمانی آنها کوتاه‌تر می‌شود. علت این تغییرات معمولا کاهش فعالیت تخمدان‌ها و تغییرات هورمونی است که با افزایش نسبت استروژن به پروژسترون رخ می‌دهد. اغلب این تغییرات خوش‌خیم است ولی چون استروژن، هورمونی است که می‌تواند باعث تغییرات سلولی در رحم و پستان‌ها و حتی زمینه‌ساز بدخیمی در آنها شود، لذا این خونریزی‌ها حتما باید بررسی شود.

در صورت بروز این علائم چه اقدامی کنیم؟

در صورت بروز این علائم با مشورت پزشک باید سونوگرافی جهت بررسی ضخامت دیواره داخلی رحم و بررسی هورمونی انجام شود تا در صورت نیاز درمان مناسب یا بررسی تشخیصی انجام شود. این دوران قبل از یائسگی ممکن است چند سال به طول بینجامد و طبعا با درمان مناسب مشکلات کاهش می‌یابد.

پاپ‌اسمیر چیست؟

تست پاپ‌اسمیر آزمایشی است که حین معاینه زنان و بدون درد انجام می‌شود و طی آن سلول‌های برداشته شده از دهانه رحم از نظر وجود سلول‌های غیر‌طبیعی پیش‌ساز سرطان بررسی می‌شود.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم (سرویکس) سومین عامل مرگ و میر زنان بر اثر سرطان است. از آنجا که با انجام مرتب آن می‌توان سرطان را در مراحل اولیه که کاملا قابل درمان است تشخیص داد لذا این غربالگری بسیار مهم است.

این تست در صورت نداشتن زمینه پر‌خطر از 21سالگی هر دو سال یک‌بار انجام می‌گیرد. نمونه روی لام یا در مایع مخصوص قرار داده شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. عامل اصلی سرطان دهانه رحم، ویروس پاپیلومای HPV ‌انسانی از نوع پر‌خطر است.

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد؟

  • ازدواج و شروع مقاربت در سنین پایین زیر 15سال
  • داشتن بیش از یک شریک جنسی یا شریک جنسی پر‌خطر
  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم ایمنی
  • احتمالا استفاده طولانی‌مدت از قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • وجود زگیل تناسلی

آمادگی قبل از تست:

۲۴ ساعت قبل از تست نزدیکی صورت نگرفته باشد.

لکه بینی یا خونریزی وجود نداشته باشد.

۴۸ ساعت قبل از تست کرم واژینال استفاده نشده یا شست‌وشوی داخل واژن انجام نگرفته باشد.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

دکتر نویدا نوروززاده جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی است که مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه تهران و مدرک تخصصی جراحی زنان را در سال ١٣٨٢ از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرده است.

وی از سال ٨٢ در مراکز و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهرهای تهران و کرج در رشته جراحی‌های زنان و زایمان و نازایی فعالیت دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با دکتر نوروززاده می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122881879

02122881880

موبایل:09102667662

آدرس:شریعتی،بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه‌عبدالله انصاری، پلاک ١٢٥، ساختمان مهر، طبقه سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ