شما هم ضدیخ اتومبیل می خورید؟

غزاله ذوالفقاری
با توجه به موارد گزارش شده موارد مسمومیت با الکل در برخی شهرهای کشور آشنایی با اصول تشخیص، علائم و عوارض این حالت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با توجه به موارد گزارش شده موارد مسمومیت با الکل در برخی شهرهای کشور آشنایی با اصول تشخیص، علائم و عوارض این حالت از اهمیت بسیاری برخوردار است. مسمومیت با الکل بهخصوص متانول از جمله اورژانسهایی است که تشخیص و درمان بهموقع نقش مهمی را در کاهش مرگ، کوری و سایر ناتوانیهای جسمی و ذهنی فرد ایفا میکند. جالب است بدانید شایعترین علت مسمومیت با متانول در کشور مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول بوده است. متانول بهعنوان حلال در بسیاری از محصولات ازجمله چسبها، رنگها و… استفاده میشود اما در مواردی مشاهده شده که بطریهای فروخته شده تحت عنوان الکل طبی هم حاوی مقادیر قابل توجهی متانول بودهاند. این مسئله در مورد مشروبات الکلی قاچاق و غیرقانونی هم صادق است.

متانول یا همان الکل چوب، الکلی است که بر اثر تولید غیراستاندارد الکلها به وجود میآید. این الکل در حلالها، ضدیخ اتومبیل، شیشهشورها، مایعات فتوکپی، کاغذدیواری و حتی سوخت جامد به کار برده میشود و رنگبر است. مصرف این الکل بسیار خطرناک است و تاحدودی حس مستی یا سکر را در فرد ایجاد میکند اما مستی حاصل از آن خیلی کمتر از الکل شرب است. تقریبا میتوان گفت بیشتر الکلهای صنعتی که در داروخانهها به فروش میرسند از نوع متانول است. مسمومیت با این الکل با علائم دل درد، تهوع، استفراغ، کمر درد، بیقراری، رخوت، اختلال در دید و در نهایت اختلال در سطح هوشیاری، تشنج و مرگ اتفاق میافتد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ