سکته قلبی و ماه رمضان با هم رابطه ای دارند؟

غزاله ذوالفقاری
سابقه ی بیماری قلبی دارید؟ این مطلب برای شماست

برخی از مبتلایان به نارساییهای قلبی زمانی که بدون مشورت پزشک خود اقدام به روزهداری غیراصولی میکنند، احتمال سکته قلبی بعد از زمان افطار را افزایش میدهند. هرگونه تغییر در حجم غذا به ویژه مسئله کمآبی و به هم ریختن تعادل آب و الکترولیتها در بدن بیماران قلبی به خصوص که این سالها ماه رمضان مصادف با تابستان است، میتواند سلامت قلب آنها را به خطر بیندازد.

هرچند که آمار سکته قلبی بعد از افطار چندان زیاد نیست اما نشاندهنده اهمیت توجه بیماران قلبی به تغذیه در این ماه است. این بیماران بعد از افطار معمولا به دلیل غذا خوردن و فشاری که به قلب وارد میشود، دچار تپش قلب میشوند. اگر افطار و شام با هم مصرف شود پر شدن ناگهانی حجم معدهای که ساعتهای طولانی خالی مانده فشار زیادی را به قلب تحمیل میکند و اگر فرد سابقه بیماری قلبی داشته باشد، قلب در خونرسانی دچار مشکل میشود و سکته قلبی رخ میدهد.

توصیه میشود وعده افطار و شام در این افراد با فاصله باشد و با غذاهای سبک مانند چند لقمه نان و پنیر و چای افطار کنند. نکته مهم دیگر این است که بیماران قلبی به دلیل روزهداری مجوزی برای مصرف نمک در این ایام ندارند و نباید رژیم غذایی خود را به هم بزنند.

وقتی قلـب زیاد گـوشت میخــورد!

این روزها انگار رژیم غذایی بیشتر از هر چیز دیگری بر سلامت افراد تاثیر دارد. میزان تاثیر مصرف قند و گوشت بر عضوی حیاتی مانند قلب این روزها موضوع بحث محققان است. نتیجه آخرین تحقیقات در این زمینه را بخوانید:

رفتارهای تغذیهای در سنین پایین با خطر بیماریهای قلبی ارتباط دارد

بین مصرف محصولات دریایی، اسیدهای چرب اشباع نشده و خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ارتباطی قوی وجود دارد

شکر اضافه به قلب آسیب میزند

یک ملکول کوچک گلوکز 6 فسفات میتواند موجب استرس قلب شده و پروتئین عضله قلب را تغییر دهد و باعث عملکرد ضعیف قلب و نارسایی قلبی شود.  گلوکز 6 فسفات از خوردن بیش از حد قند در بدن تجمع می‌‌یابد. پزشکان میتوانند از بتابلاکرها و مهارکنندههای ACE برای کاهش استرس قلب استفاده کنند که اجازه میدهد قلب ضربان بهتری داشته باشد. زمانی که عضله قلب به دلیل فشارخون بالا یا دیگر بیماریها تحت استرس باشد و بعد گلوکز زیادی مصرف شود، موجب  صدمه به قلب میشود. راپامایسین، دارویی که برای ایمنی استفاده میشود و متفورمین، داروی دیابت، پیامرسانی گلوکز 6 فسفات را مختل میکنند و باعث تقویت نیروی قلبی میشوند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ