اگر محافظ‌های دندان تخریب و پوسیده شوند، چه می‌شود؟

zahra
دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی: دندان توسط انساج مختلفی احاطه شده که از آن مراقبت و نگهداری می‌کنند و بیماری و اشکال در ساختمان هر یک از آنها به ازدست رفتن دندان منتهی می‌شود. این بافت‌ها عبارتند از: لثه، استخوان فک و رشته‌های ظریفی از جنس الاستیک که دندان را به استخوان فک متصل می‌کنند. این رشته‌ها به‌نام پریودونتال لیگامنت نامیده می‌شوند

 دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی:

مراقب عاج دندان باشید!

دندان توسط انساج مختلفی احاطه شده که از آن مراقبت و نگهداری می‌کنند و بیماری و اشکال در ساختمان هر یک از آنها به ازدست رفتن دندان منتهی می‌شود. این بافت‌ها عبارتند از: لثه، استخوان فک و رشته‌های ظریفی از جنس الاستیک که دندان را به استخوان فک متصل می‌کنند. این رشته‌ها به‌نام پریودونتال لیگامنت نامیده می‌شوند

همان‌طور که عاج قسمت تاج دندان توسط مینا که ماده بسیار محکمی است محافظت می‌شود، عاج ریشه دندان توسط ماده‌ای به‌نام سمنتوم محافظت می‌شود که برخلاف مینا مقاومت زیادی ندارد و سریعا دچار پوسیدگی می‌شود.

لثه سالم چه شکلی است؟!

لثه سالم به رنگ صورتی یا قرمز روشن است و محکم به دندان چسبیده و آن را احاطه کرده است. استخوان سالم فک نیز به همین ترتیب دندان را دربر می‌گیرد. لثه‌ای که به بیماری دچار نشده است هنگام خوردن غذا یا مسواک زدن خونریزی نمی‌کند و بافت سفت و محکم و ظاهری دانه‌دانه شبیه پوست پرتقال دارد.

جرم دندان چطور تشکیل می‌شود؟

بهداشت بد دهان و رعایت نکردن بهداشت روزانه (مسواک و نخ دندان) همچنین عدم مراجعه به دندانپزشک برای جرم‌گیری دندان‌ها، باعث تجمع مواد غذایی در طوق دندان و زیر لثه می‌شود. این مواد به شکل یک لایه چسبنده به‌نام پلاک میکروبی زیر لثه باقی می‌مانند و به مرور زمان با اضافه شدن میکروب‌ها و باکتری‌ها سخت و محکم شده و به جرم دندان تبدیل می‌شوند.

چطور جرم را از روی دندان برداریم؟
هنگامی که جرم روی دندان تشکیل می‌شود دیگر با مسواک زدن و نخ دندان از روی دندان‌ها پاک نمی‌شود و فقط دندانپزشک می‌تواند آن را با روشی که جرم‌گیری نام دارد از روی دندان بردارد. لثه اطراف دندان به این مواد واکنش نشان می‌دهد و دچار التهاب می‌شود و بیماری لثه از همین‌جا آغاز می‌شود. در ابتدا تنها لثه دچار تورم می‌شود که با برداشته شدن جرم قابل برگشت است و آسیبی به استخوان وارد نمی‌شود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موادی که باکتری‌ها ترشح می‌کنند و موادی که بدن در مقابله با آنها ترشح می‌کند دست به دست هم داده و از بین رفتن استخوان آغاز می‌شود. لثه کم‌کم تحلیل رفته و عقب‌نشینی می‌کند و اگر درمان جرم‌گیری انجام نشود لثه‌‌ها دچار عفونت می‌شوند و استخوان هم به‌تدریج ازبین رفته و عقب‌نشینی خواهد کرد.

دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی:

دکتر فارسی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی جراح برجسته و دندانپزشک زیبایی با سالها تخصص و تجربه در مجامع بین المللی در ایران و امارات و کانادا می باشند. تخصص ویژه و انحصاری دکتر فارسی ایمپلنت های بدون نیاز به جراحی می باشد که نام ایشان را مطرح کرده است. خدماتی که در مطب دکتر بهروز فارسی انجام می پذیرد: کاشت دندان (ایمپلنت) بدون جراحی که انحصارا دکتر فارسی در ایران به انجام می رسانند- پرکردگی و روکش های سرامیکی، کامپوزیتی و زیبایی- رفع بلندی و کوتاهی و بد رنگی و فاصله بین دندانها در یک جلسه با ونیرهای کامپوزیتی- طراحی لبخند بنا به شکل و فرم صورت با لومینرهای سرامیکی بدون تراش – ارتودنسی ثابت، متحرک، مرئی، سرامیکی، داخلی دهانی- درمانهای ریشه و لثه – درمان اطفال با جایزه ویژه- رفع بوی بد دهان- پروفیلاکسی و فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی- در مطب دکتر فارسی مشاوره، ویزیت و رادیوگرافی کامپیوتری به صورت رایگان انجام می پذیرد.

شما عزیزان می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر فارسی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02122268540 

تلفن: 02122269850 

آدرس: تهران . شریعتی. ابتدای ظفر. نبش کوچه صبر.پ1. واحد1

وب سایت: Dr.BehrozFarsi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ