علائم بیماری لثه (پریودونتال) چیست؟

zahra
دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی: در بیماری پریودونتال، لثه‌ها ورم کرده و قرمز پررنگ یا بنفش هستند، دهان بوی بدی می‌گیرد، لثه‌ها تحلیل می‌روند و دندان‌ها لق می‌شوند. ممکن است لثه‌ها به‌طور خود به خود یا هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شوند یا از ناحیه بین لثه و دندان چرک خارج شوند. کشیدن سیگار، بعضی بیماری‌ها مانند دیابت، بالارفتن سن و بعضی فاکتورهای دیگر مانند تغییرات هورمونی در زنان و دختران احتمال ابتلا به بیماری لثه را بیشتر می‌کنند.

 دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی:

این علائم را نادیده نگیرید!

در بیماری پریودونتال، لثه‌ها ورم کرده و قرمز پررنگ یا بنفش هستند، دهان بوی بدی می‌گیرد، لثه‌ها تحلیل می‌روند و دندان‌ها لق می‌شوند. ممکن است لثه‌ها به‌طور خود به خود یا هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شوند یا از ناحیه بین لثه و دندان چرک خارج شوند. کشیدن سیگار، بعضی بیماری‌ها مانند دیابت، بالارفتن سن و بعضی فاکتورهای دیگر مانند تغییرات هورمونی در زنان و دختران احتمال ابتلا به بیماری لثه را بیشتر می‌کنند. اگر فرد تحت استرس شدید باشد دفاع و ایمنی بدن در برابر بیماری پریودونتال ضعیف‌تر خواهد شد. بعضی داروهای ضدافسردگی و داروهای مورداستفاده در بیماران قلبی به‌دلیل کم ‌کردن بزاق بهداشت دهان را به مخاطره می‌اندازند. بیماری‌هایی مانند ایدز و سرطان نیز برای سلامت لثه‌ها خطرناکند. بعضی افراد هم به‌صورت ژنتیکی به بیماری‌های لثه‌ای مستعدتر هستند.

چه کسانی بیشتر به بیماری پریودونتال مبتلا می‌شوند؟

بیماری پریودونتال معمولا بعد از 30سالگی پدید می‌آید و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. در نوجوانان نیز بیشتر التهاب لثه را می‌توان یافت و کمتر به التهاب و تحلیل استخوان دچار می‌شوند. به‌طور کلی در هر فردی که پلاک و جرم روی دندان باقی بماند احتمال ایجاد این بیماری وجود دارد.

چه باید بکنید تا از ایجاد این بیماری جلوگیری شود؟

1- دو بار در روز با یک خمیردندان حاوی فلوراید هر بار به مدت 4دقیقه مسواک بزنید.

2- هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
3- به‌طور روتین برای چکاپ و جرم‌گیری به یکی از شعب دندانپزشکی شفاگستر مراجعه کنید.
4- از رژیم غذایی درست و متوازنی پیروی کنید.
5- از دخانیات دوری کنید.

چطور متوجه شوید که آیا به بیماری لثه مبتلا هستید یا خیر؟

این بیماری ممکن است تا به مراحل پیشرفته نرسیده باشد علامت خاصی نداشته باشد. بعضی علائم عبارتند از:
1- اگر از دهان شما به‌طور پیوسته بوی بدی به مشام می‌رسد.
2- اگر لثه‌های قرمز و ورم کرده دارید.
3- اگر لثه‌های شما دردناکند و بی‌دلیل خونریزی می‌کنند.
4- اگر هنگام جویدن درد احساس می‌کنید.
5- اگر دندان‌های‌تان لق شده‌اند.
6- اگر دندان‌های‌تان به سرما و گرما حساس شده‌اند.

دارو درمانی به چه صورت است؟

ممکن است دندانپزشک همراه با درمان جرم‌گیری بعضی داروهای خاص را نیز برای بیمار تجویز کند. البته بسته به شدت بیماری و نظر دندانپزشک ممکن است جراحی لثه نیز ضروری شود.

بعضی داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز می‌شوند عبارتند از:
1- دهانشویه‌های ضدمیکروبی: که اغلب حاوی کلرهگزیدین هستند برای از بین بردن باکتری‌ها بعد از جرم‌گیری و جراحی تجویز می‌شوند.
2- ژل‌های آنتی‌بیوتیک و قرص‌های زیر لثه‌ای حاوی آنتی‌بیوتیک: که برای ازبین بردن باکتری‌ها و کاهش عمق پاکت لثه‌ای به‌کار برده می‌شوند.
درمان جراحی چطور؟

 اگر با جرمگیری و دارودرمانی بیماری درمان نشود جراحی الزامی می‌شود. جراح با برش و کنار زدن لثه جرم‌های عمقی را از روی ریشه پاک می‌کند. ممکن است پیوند استخوان و لثه نیز برای جبران استخوان و لثه از بین رفته لازم شود.

دکتر بهروز فارسی، جراح و دندانپزشک زیبایی:

دکتر فارسی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی جراح برجسته و دندانپزشک زیبایی با سالها تخصص و تجربه در مجامع بین المللی در ایران و امارات و کانادا می باشند. تخصص ویژه و انحصاری دکتر فارسی ایمپلنت های بدون نیاز به جراحی می باشد که نام ایشان را مطرح کرده است. خدماتی که در مطب دکتر بهروز فارسی انجام می پذیرد: کاشت دندان (ایمپلنت) بدون جراحی که انحصارا دکتر فارسی در ایران به انجام می رسانند- پرکردگی و روکش های سرامیکی، کامپوزیتی و زیبایی- رفع بلندی و کوتاهی و بد رنگی و فاصله بین دندانها در یک جلسه با ونیرهای کامپوزیتی- طراحی لبخند بنا به شکل و فرم صورت با لومینرهای سرامیکی بدون تراش – ارتودنسی ثابت، متحرک، مرئی، سرامیکی، داخلی دهانی- درمانهای ریشه و لثه – درمان اطفال با جایزه ویژه- رفع بوی بد دهان- پروفیلاکسی و فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی- در مطب دکتر فارسی مشاوره، ویزیت و رادیوگرافی کامپیوتری به صورت رایگان انجام می پذیرد.

شما عزیزان می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر فارسی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02122268540 

تلفن: 02122269850 

آدرس: تهران . شریعتی. ابتدای ظفر. نبش کوچه صبر.پ1. واحد1

وب سایت: Dr.BehrozFarsi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ