چطور دردهای مزمن را تسکین دهیم؟

mousavi
دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد: در درمان دردهای مزمن معمولا از روش بلوک کردن عصب استفاده می‌شود. برای بلوک عصب، روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی وجود دارد.

دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد:

در درمان دردهای مزمن معمولا از روش بلوک کردن عصب استفاده می‌شود. برای بلوک عصب، روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی وجود دارد. روش جراحی دشواری بیشتری نسبت به روش‌های غیرتهاجمی دارد که از آن جمله می‌توان به امکان ایجاد نوروما و دردهای پس از عمل اشاره کرد، به‌همین دلیل ترجیح بر عدم انجام عمل جراحی مگر درمواقع ضروری است.

از این میان، سه روش غیرجراحی برای بلوک کردن عصب، کاربرد بیشتری یافته‌اند:

  • تزریق مواد نورولیتیک (از بین برنده عصب) مانند الکل خالص، گلیسیرین یا فنول به عصب که همزمان با مشاهده X-ray برای از بین بردن واحدهای بزرگی مانند شبکه سیلیاک مناسب است. از عوارض جانبی این روش می‌توان به احتمال پخش شدن ماده نورولیتیک و وارد کردن اثرات جبران‌ناپذیر به اطراف عصب اشاره کرد.
  • فریز کردن اعصاب محیطی (Cryoanalgesia) که دقیق‌تر از روش قبلی است اما از معایب آن، تاثیر کوتاه‌مدت در حدود 6-3 ماه است.
  • درمان به وسیله امواج رادیوفرکوئنسی که روشی مطمئن‌تر از دو روش قبلی است و بر پایه تخریب دمایی برخی اعصاب با استفاده از الکترودی با قابلیت تولید حرارت قرار دارد.

از دردهای کمر و گردن رنج می‌برید؟!

بسیاری از دردهای کمر و گردن از رویه‌های مفصلی نشأت می‌گیرند. این دردها را می‌توان با تزریق اپی‌دورال مواد کورتونی به ناحیه موردنظر، تسکین داد اما اثر این تزریق موقتی است. با ایجاد ضایعه روی شاخه وسطی عصب اصلی راموس پشتی می‌توان به مدت طولانی‌تری از این دردها خلاصی یافت. احتمال موفقیت این عمل 80-70درصد است که باتوجه به عدم وجود روش‌های درمانی موثر جزء داروهای مسکن و فیزیوتراپی، نتیجه قابل‌قبولی است.

ازون‌تراپی چیست؟!

اخیرا پژوهشگران به خواص درمانی ازون پی برده‌اند. ازون‌تراپی یک روش درمانی جدید است که در آن از گاز ازونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به‌دست می‌آید، استفاده می‌شود. غلظت ازون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌شود که معمولا بین 20تا 50میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از ازون دارای خواص مختلفی است که ازجمله آنها می‌توان به خاصیت ضدالتهاب بودن، ضددرد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.

با موارد کاربرد ازون‌تراپی بیشتر آشنا شوید!

ازون پزشکی می‌تواند در درمان درد، التهاب و تخریب تاندون، مفصل یا دیسک‌های بین‌مهره‌ای کمری یا گردنی موثر واقع شود. تئوری درمان با ازون این است که رادیکال‌های آزاد درون ازون (اکسیژن سوم ازون) با مواد داخل دیسک واکنش می‌دهد و موجب کاهش التهاب، درد و کوچک شدن فتق دیسک می‌شود. همچنین در آرتروز مفاصل زانو و شانه و سایر مفاصل که به علت تخریب غضروف مفصلی و وارد شدن آن در فضای مفصلی منجر به ایجاد التهاب، تورم و درد می‌شود، می‌توان از ازون‌تراپی استفاده کرد.

چه زمانی باید به جراحی تعویض مفصل رو بیاوریم؟!

در حالت معمول، جهت درمان آرتروز مفاصل از کاهش فشار و وزن روی مفصل، داروهای ضدالتهابی استروئیدی و غیراستروئیدی، تزریق کورتون و هیالاز در مفصل استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که تخریب مفصل شانه یا زانو شدید است و سن و شرایط طبی بیمار مناسب است، جراحی تعویض مفصل زانو یا شانه پیشنهاد می‌شود. همچنین در مواردی که درمان دارویی موثر نبوده و بیمار کاندیدای جراحی نیست، می‌توان از تزریق 10سی‌سی (10 cc) گاز ازون بهره جست که با اثرات ضدالتهابی، ضددردی و ترمیمی آن باعث کاهش التهاب و درد و ترمیم مفصل می‌شود.

نتایج به دست آمده از ازون‌تراپی:

باوجود تمام این اثرات درمانی خارق‌العاده، عوارض جانبی این روش بسیار اندک است. مطالعات بسیاری درمورد اثرات درمانی گاز ازون صورت گرفته است. دکتر باقرزادی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در تجربیات خود به اثرات مثبت ازون‌تراپی پی برده‌اند.

به گزارش متخصصان در سال‌های اخیر بیش از 14 هزار نفر از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در اروپا با تزریق ازون بهبود یافته‌اند. در این روش درمانی، تحت بیهوشی موضعی، ازون به درون دیسک بیمار تزریق می‌شود. اغلب افرادی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند، بعد از 48 ساعت تسکین درد را تجربه کرده‌اند.

دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد:

دکتر باقرزادی دارای تخصص آنستزیولوژی و فوق تخصص درد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است. وی به‌منظور تکمیل دوره فلوشیپ خود، یک مدرک تکمیلی در زمینه اینترونشنال درد نیز از دانشگاه استانبول ترکیه دریافت کرده‌ است.

آدرس و تلفن تماس جهت ارتباط با مطب دکتر باقرزادی:

تهران، سعادت‌آباد، بین چهارراه سرو و میدان شهرداری، انتهای خیابان ریاضی بخشایش، روبه‌روی بیمارستان عرفان، ساختمان افتخار، پلاک 56، طبقه دوم، واحد 201

تلفن:

02126765137 

9102141412 0

 بیمارستان عرفان: تهران، سعادت‌آباد، بین میدان شهرداری و چهارراه سرو، خیابان شهید ریاضی ‌بخشایش، بیمارستان عرفان، طبقه B، کلینیک درد (تعریق)

تلفن: 23021000 021

از ساعت 9صبح تا 6 بعدازظهر می‌توانید با شمار‌ه تلفن‌های زیر تماس بگیرید.

02122131342

آدرس: بیمارستان میلاد،  ورودی 3، طبقه 6، کلینیک درد 

تلفن: 

09102141412

02126765137

جهت نوبت‌دهی 9‌-‌8‌ بعدازظهر با شماره زیر تماس بگیرید

9102141412 0

وب سایت:  bagherzadi.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ