دردهای مزمن سر و صورت را چطور درمان کنیم؟!

mousavi
دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد: بلوک گانگلیون گاسرین علاوه بر کاربردهایی که برای بی‌حسی در جراحی دارد، می‌تواند همراه با بی‌حسی موضعی به‌عنوان یک ابزار تشخیصی برای ارزیابی درد سر و صورت استفاده شود.

دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد:

چطور درد را مدیریت کنیم؟

بلوک گانگلیون گاسرین با انجام بی‌حسی موضعی، تزریق استروئید و تخریب این ساختار عصبی از طریق انجماد، رادیوفرکوئنسی، فشرده‌سازی و دیگر روش‌ها، کاربرد وسیعی در مدیریت درد دارد. پیشرفت‌های صورت گرفته در تصویربرداری رادیوگرافی و تکنولوژی ساخت سوزن منجر به بهبود کارایی، کاهش هزینه و عوارض جانبی این روش شده است.

گانگلیون گاسرین چیست؟

گانگلیون گاسرین از ریشه‌هایی که در سطح جلویی ساقه مغز وجود دارد، شکل می‌گیرد. گانگلیون گاسرین شبیه یک قایق باریک است که سه شاخه عصب حسی مربوط به چشم، فک بالا و فک پایین از آن جدا می‌شود.

موارد کاربرد بلوک گانگلیون گاسرین

  • بلوک گانگلیون گاسرین علاوه بر کاربردهایی که برای بی‌حسی در جراحی دارد، می‌تواند همراه با بی‌حسی موضعی به‌عنوان یک ابزار تشخیصی برای ارزیابی درد سر و صورت استفاده شود. همچنین این روش می‌تواند برای پیش‌بینی میزان اختلال حسی و حرکتی که ممکن است بیمار با آن مواجه شود به کار رود.
  • بلوک گانگلیون گاسرین با بی‌حسی موضعی ممکن است برای تسکین دردهای حاد اورژانسی شامل نورالژی سه قلو و دردهای سرطانی هنگامی که بیمار در انتظار موثر واقع شدن درمان‌های دارویی و جراحی است، استفاده شود. نشان داده شده است که تخریب گانگلیون گاسرین برای تسکین دردهای سرطانی شامل دردهای تومورهای تهاجمی، سینوس فک بالا و فک پایین مناسب است.
  • همچنین این تکنیک در مدیریت درد نورالژی سه قلو که نسبت به روش‌های پزشکی مرسوم مقاوم بوده‌اند یا برای بیمارانی که کاندیدای جراحی جهت رفع فشار مویرگ‌ها هستند، مفید است. تخریب گانگلیون گاسرین در مدیریت سردردهای خوشه‌ای مقاوم و تسکین درد چشم ناشی از گلوکوم (آب سیاه) نیز به صورت موفقیت‌آمیزی عمل کرده است.

روش درمان با بلوک گانگلیون گاسرین

  • در این روش بیمار باید به پشت دراز بکشد درحالی که مهره‌های گردنی او روی یک حوله لوله شده قرار گرفته است. سپس پوست و بافت‌های زیر پوستی در ناحیه‌ای که حدود 5/2سانتی‌متر از گوشه خارجی دهان فاصله دارد، استریل و سپس بی‌حس می‌شود. پس از آن، یک سوزن 13سانتی‌متری به‌صورت عمودی وارد ناحیه بی‌حس می‌شود.
  • پیش از هر‌گونه بی‌حسی موضعی یا تزریق ماده نورولاتیک باید موقعیت سوزن توسط رادیوگرافی تایید شود. پس از اطمینان از صحت مکان قرارگیری سوزن، بی‌حسی انجام می‌گیرد.
  • برای از بین بردن درد به مدت طولانی معمولا مقدار متوسط 4/0‌میلی‌لیتر از محلول نورولاتیک کافی است. به علت تفاوت قابل‌توجه در اندازه حفره مکل در جمجمه بیماران، باید ارزیابی دقیقی از حجم کل ماده تزریقی صورت گیرد.

نکته!

در صورت استفاده از عوامل نورولاتیک پرفشار، بیمار باید در موقعیت نشسته قرار گیرد. در این حالت، برای اطمینان از اینکه محلول در اطراف فک بالایی و فک پایینی تجمع کرده و به سمت چشم‌ها حرکت نکند، چانه بیمار روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. چنانچه از الکل خالص استفاده شود، بیمار باید در وضعیت خوابیده به پشت باقی بماند. این روش ممکن است در روش‌هایی از بلوک گانگلیون گاسرین که از سوزن‌های رادیوفرکوئنسی، کرایوپروب‌ها، بالون‌های فشار و الکترودهای تحریکی استفاده می‌کند نیز به کار رود.

 

دکتر کامبیز باقرزادی، آنستزیولوژیست و فوق تخصص درد:

دکتر باقرزادی دارای تخصص آنستزیولوژی و فوق تخصص درد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است. وی به‌منظور تکمیل دوره فلوشیپ خود، یک مدرک تکمیلی در زمینه اینترونشنال درد نیز از دانشگاه استانبول ترکیه دریافت کرده‌ است.

آدرس و تلفن تماس جهت ارتباط با مطب دکتر باقرزادی:

تهران، سعادت‌آباد، بین چهارراه سرو و میدان شهرداری، انتهای خیابان ریاضی بخشایش، روبه‌روی بیمارستان عرفان، ساختمان افتخار، پلاک 56، طبقه دوم، واحد 201

تلفن: 

02126765137 

9102141412 0

 بیمارستان عرفان: تهران، سعادت‌آباد، بین میدان شهرداری و چهارراه سرو، خیابان شهید ریاضی ‌بخشایش، بیمارستان عرفان، طبقه B، کلینیک درد (تعریق)

تلفن: 23021000 021

از ساعت 9صبح تا 6 بعدازظهر می‌توانید با شمار‌ه تلفن‌های زیر تماس بگیرید.

02122131342

آدرس: بیمارستان میلاد،  ورودی 3، طبقه 6، کلینیک درد 

تلفن: 

09102141412

02126765137

جهت نوبت‌دهی 9‌-‌8‌ بعدازظهر با شماره زیر تماس بگیرید

9102141412 0

وب سایت:  bagherzadi.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ