چطور از دندان‌های کودکان مراقبت کنیم؟

zahra
درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی هروی: انجمن دندانپزشکان آمریکا پیشنهاد کرده که دهان نوزاد را از همان روزهای اول بعد از تولد تمیز کنید. البته در این زمان او هنوز دندانی ندارد و مسواک هم لازم نیست اما می‌توانید بعد از هر وعده غذا یا شیر مادر، با یک گاز یا دستمال مرطوب، لثه‌های او را تمیز کنید

درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی هروی:

آموزش مسواک زدن به کودکان

1-   ابتدا به کودک بیاموزید دهانش را با آب بشوید سپس به اندازه یک نخود خمیردندان را به‌گونه‌ای روی مسواک او قرار دهید که خمیردندان داخل موهای مسواک فرو رود تا از مسواک جدا نشود، دندانپزشک کودکان.

2-  دندان‌های بالا و پایین باید به‌صورت جداگانه مسواک شوند. از آخرین دندان سمت چپ فک بالا عمل مسواک زدن را به کودک بیاموزید. سر مسواک سه دندان را تحت پوشش قرار می‌دهد. نوک مسواک را در قسمتی که مرز رویش دندان‌هاست قرارداده و به آن زاویه 45درجه دهید. سپس با حرکات لرزشی تا 20ثانیه همان قسمت را مسواک بزنید. بعد از هر چند ثانیه حرکت لرزشی یک بار هم حرکت را به صورت چرخشی انجام دهید تا خرده‌های غذا از دندان کودک جدا شود.

3-  حال نوبت به سه دندان بعدی می‌رسد.

4- سطح بیرونی دندان‌ها با حرکت در جهت عقربه‌های ساعت مسواک زده می‌شود.

5- تا این مرحله قسمت‌های بیرونی کلیه دندان‌های جلو و عقب کودک سه تا سه تا مسواک زده می‌شود.

6-  در این مرحله باید پشت دندان‌های فک جلو را با مسواک که به‌صورت عمودی روی دندان قرار می‌گیرد، مسواک کنید. دو تا سه بار با حرکت عقب جلو دندان‌ها را تمیز کنید.

7- مرحله قبل را برای پشت دندان‌های پایین نیز تکرار کنید.

8-  مسواک کردن سطح جونده بسیار مهم‌تر از سایر قسمت‌هاست. به این دلیل که سطح جونده دارای شیار و فرورفتگی است و مواد غذایی داخل آن قرار می‌گیرد، بنابراین مسواک را چندین‌بار به جلو و عقب بکشید تا سطح دندان کاملا تمیز شود.

9-  لازم است در هر مرتبه مسواک زدن سطح زبان را نیز مسواک بزنید. در دفعات اول این کار باعث ایجاد حالت تهوع در کودک‌تان می‌شود ولی در دفعات بعدی این حالت رفع خواهد شد.

10- در پایان کودک باید بیاموزد دهانش را به‌خوبی شست‌وشو دهد تا خمیر دندان در دهانش باقی نماند.

توصیه‌های دندانپزشکی  برای گروه سنی 6سالگی تا 12سالگی:

در این گروه سنی، دندانپزشک کودکان معمولا توصیه به استفاده از روش‌های پیشگیرانه‌ای مانند ژل فلوراید، فیشورسیلنت و نحوه صحیح مسواک زدن و انتخاب مسواک مناسب و خمیردندان مناسب می‌کند. ژل فلوراید که بهترین نوع آن در حال حاضر وارنیش فلوراید است توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد. معمولا این نوع درمان بسته به صلاحدید دندانپزشک کودکان هر سه ماه یا 6ماه یک‌بار در سه نوبت انجام می‌پذیرد.

نکته!

بهتر است والدین هر 6ماه یک‌بار کودک خود را جهت معاینه نزد دندانپزشکی ببرند.

از چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

بسیار حائزاهمیت است که در این دوره حتما از نخ دندان برای کودک استفاده شود به‌خصوص درمورد دندان‌های خلفی که دیواره بین دو دندان بسته است بهتر است تا پایان 6سالگی والدین برای کودکان‌شان مسواک بزنند و بین 6تا12سالگی کودکان زیرنظر والدین مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند.

بهداشت دهان در نوزادان!

مسواک زدن را همزمان با رویش اولین دندان شروع کنید. با پارچه تمیز یا حتی مسواک مخصوص نوزادی با ملایمت دندان‌ها را تمیز کرده و پلاک میکروبی را از روی آنها بردارید. هر بار که شیشه شیر را می‌شویید، دندان‌های کودک را نیز فراموش نکنید!

با دندانپزشک در ارتباط باشید:

انجمن دندانپزشکان آمریکا پیشنهاد کرده که دهان نوزاد را از همان روزهای اول بعد از تولد تمیز کنید. البته در این زمان او هنوز دندانی ندارد و مسواک هم لازم نیست اما می‌توانید بعد از هر وعده غذا یا شیر مادر، با یک گاز یا دستمال مرطوب، لثه‌های او را تمیز کنید. این کار سه فایده دارد:

1- نخست پلاکی را که روی لثه جمع شده برمی‌دارد. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری‌ها، خرده‌های غذا و مخاط تشکیل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری‌های متعدد روی لثه کودک می‌شود.

2- دوم موجب می‌شود کودک به داشتن یک دهان تمیز و عاری از پلاک عادت کند و در‌نتیجه مرحله بعدی که مسواک زدن است، برای او ساده‌تر خواهد شد.

3- سوم این مساله موجب می‌شود که کودک شما به اینکه کسی در دهانش دست ببرد، عادت کند. در این صورت در آینده، مسواک زدن یا معاینه دندانپزشک برای او آسان‌تر خواهد شد.

درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی هروی:

درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی هروی شامل بخش های فعال زیر است: بخش تشخیص بیماریهای دهان، بخش اندو، اندودنتیکس (تخصص درمان ریشه دندان)، بخش جراحی فک و دهان و صورت، بخش ارتودنسی، ارتودنتیکس (متخصص ارتودنسی)، بخش اطفال، بخش پریو،‌ پریودنتیکس (تخصص بیماریهای لثه و بافت‌های نگه دارنده دندان)، بخش پروتز، پرستودنتیکس (تخصص پروتزهای دندانی)

جهت ارتباط با درمانگاه شبانه‌روزی دندانپزشکی هروی می توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:


۰۲۱۲۲۹۸۴۰۶۰

۰۲۱۲۲۹۸۴۱۰۰

آدرس درمانگاه: میدان هروی، خیابان وفامنش، ابتدای مکران شمالی، ساختمان حکیمان، طبقه 4

وب سایت:

heravidental.com

 

heravidental

 

heravidental

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ