با انواع راه‌هایی که می‌توان تعریق را درمان کرد، آشنا شوید!

mousavi
دکتر هاشم موذن زاده - متخصص جراحی عمومی: در انواع ثانویه تعریق به علت دیگری رخ می‌دهد که می‌تواند بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید یا دیابت موقعیت‌ها‌یی مثل چاقی یا دارو‌ها باشد این نوع عرق معمولا عمومی و در همه بدن بوده و تفاوتی حین خواب و بیداری ندارد و با درمان علت اولیه رفع می‌شود.

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

در انواع ثانویه تعریق به علت دیگری رخ می‌دهد که می‌تواند بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید یا دیابت  موقعیت‌ها‌یی مثل چاقی یا دارو‌ها باشد این نوع عرق معمولا عمومی و در همه بدن بوده و تفاوتی حین خواب و بیداری ندارد و با درمان علت اولیه رفع می‌شود.

در نوع اولیه بیمار سابقه‌ای از موارد پیش گفته بالا ندارد بلکه حدود ٨۵در‌صد از موارد دارای‌ یک یا چند نفر در خانواده خود است که علائم شبیه را دارند. معمولا آغاز علائم این بیماران از زمان بلوغ و نوجوانی است اما شروع در سنین پایین و حتی خردسالی نیز وجود دارد.

بیماری ناشی از افزایش تحریک‌پذیری یا افزایش فعالیت بخشی از سلسله عصبی بدن به‌نام سمپاتیک است که بسیاری از اعمال غیر‌ارادی مانند عرق کردن را به‌عهده دارد. علت بروز این وضعیت نامشخص است ولی تظاهرات می‌تواند به شکل تعریق موضعی در بعضی نقاط بدن مانند کف دست‌ها، ‌کف پاها، زیر بغل یا گردن یا صورت و سینه باشد. این موارد ممکن است مجزا یا در ترکیب با هم باشند. این تعریق با دمای محیط رابطه ندارد، با استرس افزایش می‌یابد و خود سبب استرس می‌شود و‌لی همیشه حین خواب عمیق بیمار قطع می شود.

آیا تعریق اولیه درمان دارد؟

پوشاندن سطح غده:

در‌مورد درمان تعریق اولیه باید بگویم که درمان‌های مختلفی به کار برده می‌شود. یکی از درمان‌ها مانع خارج شدن عرق تولید شده از درون غده است. این کار  را با پوشاندن سطح غده مثل آلومینیوم کروئود انجام می‌دهند که عملا روی سطح غدد عرقی را به‌صورت یک پودر که به شکل یک محلول و در الکل است، می‌پوشانند. این ماده را کف دست و کف مناطقی که لازم است می زنند، اثر آن حداکثر نزدیک به‌ 24 ساعت است.

روش الکتروفورز:

روش دیگر که در درمان این دسته از تعریق به کار می‌رود، روش الکتروفورز است که با استفاده از روش الکتریسیته سعی در درمان تعریق دارند. البته روش دوم برای بیمار خالی از دردسر نیست و ماندگاری اثر درمان هم بیشتر از یک هفته نیست و بیمار مجبور است برای عدم تعریق از این روش استفاده کند.

استفاده از بوتاکس:

یک انقلاب بزرگ‌تری که در‌مورد کنترل تعریق اتفاق افتاده‌، استفاده از بوتاکس است. با کمک بوتاکس بیماران می‌توانند حدود 6ماه از بروز این مشکل جلوگیری کنند. البته این روش درمانی نسبت به روش‌های گفته شده دوره درمان طولانی‌تری دارد اما باید به این نکته هم اشاره کنم که متاسفانه باز در صورت تکرار این روش، ممکن است دوره اثرش کوتاه‌تر شود؛ یعنی در تزریق‌های بعدی ممکن است به اندازه 6 تا 9‌ماه اول اثر دارو باقی نماند.

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

دکتر هاشم موذن زاده، متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی است. ایشان دوره جراحی عمومی را در سال ١٣٨۴ در بیمارستان بقیه الله گذرانده اند. دکتر موذن زاده عضو انجمن جراحان چاقی ایران، عضو انجمن جراحان ایران و مدیر گروه جراحی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند. لاپاراسکوپی پیشرفته ‌(تعریق- چاقی – سرطان)، خدماتی هستندکه دکترموذن زاده ارائه می کنند. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر موذن زاده با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188673125

موبایل: 09122977295

آدرس: خیابان توانیر- میدان توانیر- مجتمع طلا، طبقه 4 واحد 38

وب سایت: hashem-moazenzadeh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ